بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ چیست؟

نویسنده نواتل
2 ماه پیش
خواندن 10 دقیقه
200 بازدید
بلاگ » آموزش‌های حوزه ارتباطات » بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ چیست؟
تله مارکتینگ

تله مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی، بازاریابی مستقیم کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن، اینترنت یا فکس است‌. این مدل سنتی از بازاریابی اخیراً تحت‌تأثیر پیشرفت‌های فن آوری های جدید قرار گرفته است. شرکت‌ها با استفاده از میزبانی فضای ابری، تجمیع مراکز تلفن با سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی همچنان از این روش‌ بازاریابی استقبال می‌کنند. همچنین در این نوع بازاریابی، در کنار نیروی انسانی، از ربات‌های چت مبتنی‌بر هوش مصنوعی و دستیاران مجازی برای رسیدگی به درخواست‌های مشتری استفاده می‌شود.
در این مقاله از نواتل از بازاریابی تلفنی یا تله‌ مارکتینگ، پیگیری بازاریابی تلفنی و تلفیق این روش از بازاریابی با سیستم‌های مرکز تلفن یا تماس مبتنی بر ابر خواهیم گفت.

بازاریابی تلفنی چیست؟

تله مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی بازاریابی مستقیم کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن، اینترنت یا فکس است‌. بازاریابی تلفنی معمولاً توسط بازاریاب‌های تلفنی یا تماس‌گیرنده‌های خودکار یا ربات‌ها انجام می‌شود. این روش بازاریابی که نوعی «فروش از راه دور» یا «فروش داخلی» شناخته می‌شود، بازاریابی مستقیم کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن یا اینترنت است. اصطلاح بازاریابی تلفنی برای اولین بار در دهه 1970 با ظهور یک کلاس جدید و ارزان‌تر از خدمات تلفن راه دور خروجی و خدمات رایگان ورودی استفاده شد.

اهداف بازاریابی تلفنی چیست؟

مخاطب هدف تلفن مارکتینگ باتوجه به اطلاعات بخش بازاریابی کسب‌وکار متفاوت است. کسب‌وکارها یا نهادهایی مانند موسسه‌های تحقیقات بازار، موسسه‌های انتفاعی و غیرانتفاعی، مرکزهای خیریه، گروه‌های سیاسی و فروشندگان هر نوع کالا و خدمات از این نوع بازاریابی برای فروش به مشتری بالقوه و با اهداف زیر استفاده می‌کنند:

    • ارائه اطلاعات به مشتری در مورد محصولات یا خدمات یک شرکت برای ایجاد علاقه به برند
    • کمک به تیم‌های فروش تلفنی برای شناسایی و یافتن سرنخ‌های فروش
    • آماده کردن زمینه برای تیم‌های فروش
    • تبلیغ پیشنهادها و کمپین‌های جدید به مشتریان
    • تبدیل درخواست‌های مشتری به فرصت‌های فروش
    • ارائه تحقیقات بازار از طریق تماس‌های خارجی
    • بررسی رضایت مشتری

بازاریابی تلفنی چگونه کار می‌کند؟ و چند نوع دارد؟

بازاریابی تلفنی روشی برای تماس، بررسی و نزدیک‌شدن به مشتریان بالقوه است. بازاریابی تلفنی ممکن است از یک مرکز تماس، دفتر یا خانه انجام شود. این کار معمولاً با هدف ارزیابی علاقه مشتریان به یک کالا یا مناسب بودن آن برای آنها و سپس تماس‌های بعدی برای پیگیری فروش و معمولاً به چهار شکل انجام می‌شود:

تماس‌های خروجی

شرکت‌ها به‌طور فعال از طریق تماس‌های بازاریابی تلفنی خروجی، که به‌عنوان «تماس‌های سرد» هم شناخته می‌شوند، با مشتریان احتمالی و مشتریان فعلی ارتباط برقرار می‌کنند. شماره های متشریان بالقوه توسط کاربران و یا مدیران مرکز تماس از سایت های هدف محصولات یا خدمات مورد ارایه یا سایر روش ها استخراج و یا تهیه می گردد.

تماس‌های ورودی

این تماس‌های بازاریابی تلفنی براساس پرس‌وجوهای ورودی در مورد محصولات یا خدمات است که در قالب تبلیغات یا تلاش‌هایی برای فروش انجام می‌شود. این تماس‌ها به‌عنوان «تماس‌های گرم» شناخته می‌شوند؛ چون مشتریان معمولاً فرم‌هایی مبنی‌بر علاقه‌مندی را به‌صورت آنلاین ارسال کرده‌اند یا با شرکت آشنایی قبلی دارند.

تماس‌های تولید سرنخ

تماس‌هایی که براساس مجموعه‌ای از اطلاعات ثبت‌شده مشتریان در سیستم‌های اطلاعاتی شرکت‌ها انجام می‌شود. این نوع تماس‌ها برای تبدیل افرادی است که به هر شکلی برخوردی با شرکت داشته‌اند و تبدیل آنها به مشتری است.

تماس‌های فروش

این نوع بازاریابی که توسط بازاریابان تلفنی که فروشندگان آموزش‌دیده هستند، مستقیماً برای قانع‌کردن مشتری برای خرید انجام می‌شوند. هدف نهایی آنها شکل‌گیری معامله است.

مهارت‌های لازم برای تله مارکتیگ

معمولاً بازاریابی تلفنی از طریق تماس سرد با چالش خاصی همراه نیست؛ چون مشتری بر اساس تمایل خودش یا به پیام شما گوش می‌دهد یا آن را قطع می‌کند. چالش بازاریابی تلفنی ازآنجا شروع می‌شود که تلاش می‌کنیم شنونده پیام‌های خودکار یا تماس‌های اولیه را به مشتری تبدیل کنیم. بنابراین، داشتن یک استراتژی تماس پیگیری خوب، برنامه‌ریزی‌شده و تست‌شده، تضمین می‌کند که بازاریاب‌های تلفنی وقت خود را برای تعقیب سرنخ‌های بی‌علاقه یا اشتباه از لیست‌های سفارشی تلف نکنند.

استراتژی پیگیری چیست؟و چگونه انجام می‌شود؟

استراتژی پیگیری فرایندی گام‌به‌گام است که در آن فروشنده پس از اولین تماس برای فروش، ایجاد رابطه یا به‌دست‌آوردن اطلاعات، با مخاطب تماس می‌گیرد. این استراتژی که ممکن است به شکل تماس، ‌ایمیل یا پیامک باشد باید در زمان مناسب و با برنامه‌ریزی درست انجام شود. در بازاریابی تلفنی، اطلاعات کامل فروشنده از کالا و خدمات و مخاطب هدف بسیار مهم است.
انواع پیگیری‌هایی که هر بازاریاب تلفنی انجام می‌دهد، عبارت‌اند از:

    • اولین تماس پیگیری بعد از تماس اولیه
    • پیگیری‌های مداوم؛ دومین تماس و تماس‌های منظم بعدی. آمارها نشان می‌دهد 80درصد از فروش‌ها بعد از پنج تماس انجام می‌شوند.
    • پیگیری خودکار یا پیگیری‌هایی که به‌طور مکرر در یک زمان مشخص از طریق ایمیل، متن یا پیام صوتی ضبط‌شده انجام می‌شوند.

چگونه مشتریان را پیگیری کنیم؟

مهم است که در بازاریابی تلفنی استراتژی مخصوص به خود را داشته باشید. اگر از همان روش‌ها و نوع ارتباطی معمول استفاده کنید به‌عنوان مزاحم تلفنی شناخته خواهید شد. از طرف دیگر، اگر از تاکتیک‌هایی استفاده کنید که آزمایش‌شده و واقعی نیستند، ممکن است بازی را ببازید. در اینجا به بعضی از بایدها و نبایدهای بازاریابی تلفنی می‌پردازیم. با توجه به این نکته‌ها می‌توانید ارتباط موثری با مشتری بگیرید و درنتیجه فروش بهتری داشته باشید.

    •  از همان ابتدا نروید سر اصل مطلب که «فروش» است. به‌شکل مختصر و مفیدی مقدمه‌چینی کنید. به مشتری نشان بدهید که خرید کالا یا خدمات شما برای او چه مزایایی دارد و بعد او را به خرید تشویق کنید.
    • قبل از برقراری تماس، هدف خود را مشخص کنید و فراخوانی برای اقدام داشته باشید مانند دعوت به پیوستن به خبرنامه ایمیلی، یا شرکت در جلسه‌های معرفی محصولات یا خدمات یا پیوستن به کانال‌ها و صفحه‌های شما در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی.
    • یک زمان مشخص تماس درنظر بگیرید و سعی کنید آن را حفظ کنید. تماس‌های پیگیری در ساعت‌های مختلف ممکن است نتیجه عکس بدهد و شما را مانند مزاحم تلفنی ببینند.
    • از مشتری، به‌ویژه در اولین تماس، در مورد تاریخ و زمان دقیق تماس بعدی بپرسید. این تاکتیک ساده اما بسیار قدرتمندی است که در بیشتر موارد جواب می‌دهد.
    • پس از اینکه سر ساعت مشخصی برای تماس با مشتری هماهنگ شدید در همان ساعت با او تماس بگیرید. وقت‌شناسی نشان می‌دهد که شما هم برای کالا و خدمات خود و هم برای وقت مشتری ارزش قائل هستید و این موضوع در فروش تأثیر بسزایی دارد. وقت‌شناسی همچنین تصویری حرفه‌ای از شرکت و برند شما به مشتری ارائه می‌دهد.
    • با جمله‌هایی مانند «چطورید؟» «لطفاً به رئیستان وصل کنید» و… شروع نکنید.
    • با نام کامل خود را معرفی کنید، نام شرکتتان را بگویید. اگر قبلاً تماس گرفته‌اید، یادآوری کنید. سپس درباره کالا و محصول اطلاعات ارائه کنید.
    • خود را جای مشتری بگذارید و ببینید انتظار دارید بازاریاب تلفنی چه رفتاری با شما داشته باشد.
    • برای جمع‌بندی و ثبت تماس در ذهن مشتری، یک ایمیل یا پیامک ارسال کنید که حاوی اطلاعات تماس برقرارشده و آدرس سایت یا نرم‌افزار فروش است.
    • ایمیل‌ها یا پیامک‌ها باید کوتاه و دقیق باشند و مخاطب را به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند کنند.

تلفن اینترنتی

مرکز تماس ابری و خط اینترنتی چه تأثیری در بازاریابی تلفنی دارند؟

بازاریابی تلفنی اخیراً در بعضی از کشورها به‌دلیل نگرانی در مورد حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده و افزایش تماس‌های ناخواسته، با نظارت بیشتری روبه‌روست. در چندین کشور، مقرراتی برای رسیدگی به این مسائل، مانند محدودیت‌هایی در سیستم‌های شماره‌گیری خودکار اجرا شده است.
امروزه این صنعت با ترکیب فناوری، پایبندی به مقررات و بررسی استراتژی‌های بازاریابی جدید سازگار شده است. موقعیت بازاریابی تلفنی در دنیای امروز بسته به منطقه و صنعت متفاوت است؛ برخی از کسب‌وکارها هنوز در این رویکرد موفق هستند، در حالی که برخی دیگر روش‌های بازاریابی خود را متنوع کرده‌اند تا با ترجیح‌های مصرف‌کننده در حال تغییر و محیط‌های نظارتی هماهنگ شوند.
مرکز تماس ابری می‌تواند به رفع بسیاری از چالش‌های مرتبط با بازاریابی تلفنی سنتی کمک کند. مزیت‌های استفاده از مرکز تلفن ابری در بازاریابی تلفنی عبارت‌اند از:

مقیاس‌پذیری

مراکز تماس ابری با ارائه مقیاس‌پذیری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند به‌راحتی تعدادپاسخ‌گویان و منابع را بر اساس تقاضا تنظیم کنند. این انعطاف‌پذیری برای مدیریت کارآمد حجم تماس‌های نوسانی مثلاً اطمینان از وجود منابع کافی در زمان‌های اوج مصرف حیاتی است.

کاهش هزینه‌ها

مراکز تماس بازاریابی تلفنی سنتی اغلب به سرمایه‌گذاری اولیه چشمگیری در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیرساخت نیاز دارند. راه‌حل‌های مبتنی بر ابر به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد هزینه‌ها را به‌طور مؤثرتری مدیریت کنند.

بازریابی تلفنی از راه دور

مرکز تماس ابری، این امکان را به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها می‌دهد که از هر جا با اتصال به اینترنت کار کنند. این امر به ویژه در شرایطی مانند کرونا که در آن کار از راه دور به یک ضرورت تبدیل می‌شود، بسیار ارزشمند است. این انعطاف‌پذیری، محدودیت‌ها و هزینه‌های مرتبط با فضای اداری فیزیکی را کاهش می‌دهد.

به‌روزرسانی‌ها و تعمیر و نگهداری خودکار

ارائه‌دهندگان مرکز تماس ابری به‌روزرسانی‌های سیستم، نگهداری و اقدامات امنیتی را به‌طور خودکار انجام می‌دهند. به‌این‌صورت فرایند بازاریابی تلفنی با راحتی و امنیت بیشتری انجام می‌شود.

تجمیع با سایر سیستم‌ها

مرکز تماس ابری با امکان یکپارچه‌سازی با سایر ابزارهای تجاری مانند سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ثبت و دسترسی به داده‌های مشتری، باعث تعامل بهتری با مخاطب می‌شوند.

تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری پیشرفته

داشبوردهای مرکز تماس ابری معمولاً با ابزارهای تجزیه و تحلیل و گزارش پیشرفته ارائه می‌شوند. این ابزارها می‌توانند اطلاعات خوبی درباره عملکرد کارکنان، رفتار مشتری و نتایج تماس‌ها به مراکز بازاریابی تلفنی ارائه دهند. کسب‌وکارها می‌توانند از این تجزیه‌تحلیل‌ها برای اصلاح استراتژی‌های بازاریابی تلفنی، بهینه‌سازی اسکریپت‌های تماس و بهبود عملکرد کلی استفاده کنند.

تجربه مشتری پیشرفته

مراکز تماس ابری با ویژگی‌هایی مانند تلفن گویا (IVR) مسیریابی تماس هوشمند و تعاملات شخصی، به تجربه بهتر مشتری کمک می‌کنند. کسب‌وکارها با استفاده از این سیستم تلاش‌های بازاریابی تلفنی خود را با نیازهای فردی مشتری تطبیق می‌دهند و درنتیجه رضایت مشتری و فروش را افزایش می‌دهند.

انطباق و امنیت

ارائه‌دهندگان مرکز تماس ابری اغلب روی اقدامات امنیتی قوی و استانداردهای انطباق سرمایه‌گذاری می‌کنند و به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا قوانین حفاظت از داده‌ها را رعایت کنند. این موضوع به‌ویژه در بازاریابی تلفنی، که در آن نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی مصرف‌کننده قابل توجه است، اهمیت دوچندان دارد.

نواتل چطور به شما در بازاریابی تلفنی کمک می‌کند؟

چه یک غول بازاریابی تلفنی باشید و چه یک شرکت کوچک با چند کارمند، می‌توانید از تمام مزایای مرکز تماس ابری نواتل با کم‌ترین هزینه استفاده کنید. این سیستم می‌تواند محدودیت‌های بازاریابی تلفنی سنتی را با ارائه انعطاف‌پذیری، کاهش هزینه، ویژگی‌های پیشرفته و مقیاس‌پذیری بهبود یافته برطرف کند. همچنین مجموعه‌ای از وظایف را به‌طور همزمان انجام می‌دهد؛ ازجمله برقراری تماس‌های سرد، فروش تلفنی، دریافت تماس‌های ورودی، استفاده از ابزارهای تولید سرنخ و موارد دیگر. همچنین می‌توان از مرکز تلفن نواتل برای برای انجام نظرسنجی‌های مشتریان یا جمع‌آوری کمک مالی استفاده کرد.
استفاده از فناوری‌های جدید مانند مرکز تلفن ابری نواتل برای شرکت‌هایی که به بازاریابی تلفنی متکی هستند، صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های آنها را به دنبال دارد. برون‌سپاری بازاریابی تلفنی برای شرکت‌ها دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست. شرکت‌ها و استارتاپ‌ها با استفاده از یک مرکز تلفن ابری یا مرکز تماس ابری می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت مرکز تماس خود را داشته باشند.
همچنین مرکز تلفن ابری نواتل قابلیت تجمیع با سیستم‌های مدیریت مشتری (CRM) را دارد. با استفاده از این امکان می‌توانید کیفیت ارتباط با مشتری را بهبود ببخشید. برقراری تماس‌های صوتی و تصویری باکیفیت و برگزاری ویدئوکنفرانس از دیگر ویژگی‌های نرم‌‌افزار مدیریت تماس نواتل است.
اپلیکیشن اختصاصی نواتل به شما این امکان را می‌دهد که با اتصال به اینترنت و یک داشبورد مدیریت، همه تماس‌های داخلی و خارجی را کنترل و مدیریت کنید. نواتل به‌عنوان تنها سرویس ارتباطات یکپارچه ابری در ایران بهترین مرکز تلفن ابری را به شما ارائه می‌دهد. با خرید یک خط ابری و نصب اپلیکیشن نواتل می‌توانید یک مرکز تلفن ابری مدرن در اختیار داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خدمات نواتل می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. امیر رضایی نیم‌رخ
    امیر رضایی

    نواتل برای بازاریابی تلفنی چه مزایتهایی نسبت به رقباش‌ داره؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      نواتل با دارا بودن اپلیکیشن اختصاصی امکان دسترسی آسان و پاسخگویی ساده را برای شما فراهم می‌کند. از دیگر مزایای نواتل قابلیت استفاده با هر اینترنتی بدون محدودیت مکانی می‌باشد.

افزودن دیدگاه