مرکز تلفن VoIP به مرکز تلفنی گفته می شود که از تکنولوژی ویپ استفاده می کند، در واقع بر بستر IP قرار گرفته و امکان برقراری تماس ها را فراهم میکند. مرکز تلفن، ابزاری است که امکان برقراری ارتباطات تلفنی داخلی بین همکاران یک سازمان را فراهم میکند. برای آشنایی با مرکز تلفن ویپ این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
مرکز تلفن ویپ (VoIP) چیست؟
قبل از پدیدآمدن سرویسهای جدید، مانند مرکز تلفن ویپ (VoIP)، سالها مراکز تلفن مداری ( سوییچ سانترال) بهعنوان ابزار اصلی ارتباط تلفنی داخلی در کسبوکارهای مختلف استفاده میشدند.
امروزه به لطف ابزارهای جدید، میتوانید بدون استفاده از تلفنهای ثابت مخابراتی و تجهیزات مراکز تلفن سنتی و فقط با استفاده از مرکز تلفن ویپ (VoIP)، که مخفف Voice over Internet Protocol، (به معنای انتقال محتوای صوتی از طریق اینترنت ) میباشد، تماس های داخلی و خارجی شرکت خود را مدیریت کنید. این سیستم تلفنی کاملاً دیجیتال است که میتوان با یک داشبورد مبتنی بر وب به آن دسترسی داشت و آن را مدیریت کرد.
مرکز تلفن ویپ (VoIP) برخلاف مرکز تلفنهای قدیمی به سیمکشی و تجهیزات گرانقیمت نیاز ندارد. اگر قبل از این از طریق اسکایپ، زوم یا مسنجر تماس برقرار کردهاید، درواقع از سیستم تماس ویپ (VoIP) استفاده کردهاید؛ با این تفاوت که این سیستم تلفنی مبتنی برشبکه یا اینترنت فقط برای تماسهای شخصی یا جلسههای کاری نیست. مرکز تلفن VoIP، به دلیل سهولت راهاندازی و عملکرد گستردهتر در مقایسه با سیستمهای تلفن ثابت، میتواند یکی از عوامل پیشرفت کسبوکارها باشد.
مرکز تلفن ویپ (VoIP) چگونه کار میکند؟
سیستم تماس ویپ (VoIP) مبتنی بر انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنت است. این فناوری به کاربران اجازه میدهد به جای استفاده از خطوط تلفن آنالوگ سنتی، از طریق اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند؛ این کار را با تبدیل صداها به دادههای باینری (یک و صفر) انجام میدهد که از طریق اینترنت به مقصد میرسند. مراکز تماس میتوانند از ویپ (VoIP) بهعنوان سرویس صوتی اصلی خود استفاده کنند. جالب اشت بدانید که ۴۰ درصد مشاغل در ایالات متحده با تغییر مراکز تلفن خود به ویپ توانستهاند صرفهجویی چشمگیری در هزینهها داشته باشند. این سیستم برخلاف خطوط تلفن سنتی که از شبکه تلفن سوئیچشده عمومی (PSTN) استفاده میکنند، صدا را به سیگنالهای دیجیتال تبدیل میکند و خدمات تلفن را از طریق اتصال به اینترنت ارائه میکند.
چرا باید از مرکز تلفن ابری استفاده کنیم؟
مرکز تلفن ابری در واقع یک مرکز تلفن ویپ (VoIP) است که بر بستر فضای ابری به شرکت ها و کسب و کارها ارائه میشود. این نوع خدمت به عنوان جایگزین سریعتر، مقرونبهصرفهتر و با انعطافپذیری بیشتر میتواند جایگزین مرکز تلفن سنتی شود. این سیستم امکان مدیریت تماسهای دریافتی را از طریق اینترنت برای شما فراهم میکند. در ادامه خواهیم گفت چرا مرکز تلفن ابری بهترین انتخاب شما برای بهبود تجربه مشتری است.
هزینه کمتر
با استفاده از مرکز تلفن ابری به خرید تجهیزات پرهزینه نیاز ندارید و نگران راهاندازی زیرساخت تلفنهای ثابت و سیمی نخواهید بود. بهعلاوه، اگر بخواهید سیستم تلفن سنتی خود را با سیستم تلفن ویپ جابهجا کنید تنها هزینه کمی برای راهاندازی داشبورد مرکز تماس در فضای ابری پرداخت خواهید کرد.
انعطاف پذیری
مرکز تلفن ابری برای انطباقپذیری و پاسخگویی به همه نیازهای کسبوکارها در این زمینه طراحی شده است. این انعطافپذیری در سیستم مرکز تلفن ابری به چند شکل انجام میشود:
1. دستگاه هوشمند
میتوانید ازدستگاههای مختلفی برای برقراری تماس استفاده کنید، از جمله تلفنهای همراه، رایانههای رومیزی، لپتاپ یا آی پی فون؛ به اینصورت کارکنان در هر جایی میتوانند دفتر کار آنلاین خود را داشته باشند.
2. موقعیت مکانی
کارکنان شما میتوانند با استفاده از اینترنت از هر جایی تماس بگیرند و به تماسها پاسخ بدهند. همچین با تغییر مکان به تغییر شماره تلفن نیازی نخواهید داشت.
3. مقیاسپذیری
با استفاده از مرکز تلفن ابری به سفارش تجهیزات جدید یا اضافهکردن خطوط تلفن سیمی نیاز نیست. همچنین میتوانید نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری خود را به این مرکز متصل کنید. علاوه بر این، در مکانهایی مانند فرودگاهها، پارکها و کافهها به شما می توانید به اینترنت وصل شوید و تماس های خود را مدیریت کنید.
چه نوع کسبوکارهایی به مرکز تلفن ابری نیاز دارند؟
امروزه فقط مرکز تلفن ویپ نیست که در فضای ابری میتواند به خدمات کسبوکارها کمک کند. امروزه بسیاری از فعالیتهای تجاری با استفاده از فناوریهای مبتنی بر فضای ابری فعالیت میکنند؛ اما بعضی از کسبوکارها میتوانند با استفاده از سیستم مرکز تلفن ابری ارتباط با مشتری را بهبود ببخشند و هزینههای خود را کمتر کنند؛ بهویژه شرکتهایی که:
-
- به سیستم تلفن یکسان برای چند مکان تجاری نیاز دارند؛ با استفاده از این سیستم امکان مدیریت تماسها از داشبورد مرکزی فراهم است؛ مانند سیستم یکپارچه تماس در شعبههای مختلف یک فروشگاه زنجیرهای یا دفترهای تجاری یک شرکت در شهرها و کشورهای مختلف.
- شرکتهایی که کارمندان دورکار دارند؛ با سیستمهای قدیم مرکز تلفن کارمندان امکان پاسخگویی به تلفنها را از تلفنهای ثابت ندارند. با استفاده از سیستم تماس ابری کارکنان دورکار میتوانند با شماره اختصاصی ویپ با مشتریان از هر کجا و از طریق رایانههای شخصی در تماس باشند. به این صورت هر مکانی که کارمندان در آن حضور دارند، به دفتر کار تبدیل میشود.
- شرکتهایی که سیستمهای حملونقل یا کارکنان همیشه در حال سفر دارند؛ مانند رانندگان یا کارکنان در سفرهای شهری و بیرون شهری و تکنسینهای خدمات خانگی که با اتصال به اینترنت و شمارههای اختصاصی ویپ، میتوانند با همکاران و همتیمیهای خود در تماس بمانند.
- شرکتهایی که کارمندان خود را به سفرهای خارجی میفرستند؛ سفرهای کاری اغلب مستلزم این است که کارمندان در جاهایی بهجز دفتر کار رسمی، مانند هتلها، فرودگاهها، به کار خود ادامه دهند و با شرکت و تیم کاری در تماس باشند. با استفاده از سیستم تلفن ویپ افراد میتوانند بدون دردسر استفاده از شمارههای جایگزین، در هر کشوری، با هم در ارتباط بمانند.
مرکز تلفن ویپ (VoIP) نواتل چه ویژگیهایی دارد؟
اگر کسب و کار شما هم دارای ویژگیهایی است که گفتیم، میتوانید با استفاده از مرکز تلفن ویپ (VoIP) نواتل همه امکانات یک مرکز تلفن حرفهای را در اختیار داشته باشید. مرکز تلفن ویپ نواتل بهدلیل ارائه در فضای ابری تمام ویژگیهای مرکز تلفن ابری را دارد.
برای ایجاد یک شبکه قوی ارتباطی بدون محدودیت زمان و مکان و بهبود تجربه ارتباط با مشتری میتوانید از مرکز تلفن ویپ نواتل استفاده کنید. با نصب اپلیکیشن نواتل و استفاده از پنل مدیریتی میتوانید تماسهای خود را مدیریت کنید و گزارشهای دقیق دریافت کنید. پیام رسانی سازمانی، برقراری تماسهای صوتی و تصویری رایگان باکیفیت و برگزاری ویدئوکنفرانس از دیگر ویژگیهای نرمافزار مدیریت تماس نواتل است؛ همچنین به کمک مرکز تلفن VoIP میتوانید از آیپیفونها و سافتفونهای دیگر هم استفاده کنید.
افزودن دیدگاه