تلفن ویپ (VoIP) چیست؟ مزیت ها و امکانات تلفن ویپ

نویسنده نواتل
3 سال پیش
خواندن 9 دقیقه
928 بازدید
بلاگ » تکنولوژی‌های ارتباط با مشتری » تلفن ویپ (VoIP) چیست؟ مزیت ها و امکانات تلفن ویپ

تلفن اینترنتی (VoIP) چیست؟

VoIP مخفف Voice over Internet Protocol (به معنای انتقال محتوای صوتی از طریق اینترنت ) بوده و تلفن اینترنتی (VoIP) روشی برای ارتباط صوتی است که از اینترنت به‌جای بسترهای مخابراتی سنتی جهت انتقال صدا در تماس‌های ورودی و خروجی شما استفاده می‌کند. تلفن VoIP وظیفه «تبدیل صدا به داده‌های دیجیتال» و بالعکس یعنی «تبدیل داده‌های دیجیتال به صدا» را دارد. این تبدیل، سبب انتقال صدا با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر از شبکه تلفن سنتی می‌شود. برای استفاده از تلفن VoIP، کافی است ۳ امکان زیر را فراهم کنید:

    • یک دستگاه VoIP که می‌تواند تلفن، لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند باشد؛
    • اتصال به اینترنت از طریق کابل، DSL، فیبر نوری، شبکه بی‌سیم یا سایر روش‌های رایج موجود؛
    • استفاده از یکی از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات VoIP مانند نواتل که مسئولیت ایجاد ارتباط بین دستگاه شما و دستگاه مقصد را بر عهده خواهد داشت.

اشخاص حقیقی، کسب‌وکارها، موسسات و شرکت‌ها، تنها با فراهم‌کردن اینترنت پرسرعت، می‌توانند به راحتی سیستم‌های ویپ را جایگزین تلفن سنتی کنند و از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند.

توصیه می‌کنیم پیش از انجام این کار، ابتدا با نحوه کارکرد تلفن اینترنتی (VoIP)، انواع، شیوه راه‌اندازی و مزایا و معایب آن به‌صورت کامل آشنا شوید. تمامی این نکات، در ادامه مطلب با جزئیات بررسی خواهند شد.

نحوه کار تلفن اینترنتی VoIP

در سیستم‌های تلفن سنتی، داده‌های صوتی به صورت آنالوگ از یک تلفن به تلفن دیگر منتقل می‌شدند. این کار در کنار مزایای مختلف، چند عیب بزرگ داشت:

    • نیاز به سیم‌کشی‌های طولانی وجود داشت؛
    • هزینه‌های آن بسیار زیاد بود؛
    • قابلیت ارائه خدمات ارزش افزوده مثل ضبط مکالمات و گزارش ریز تماس‌ها وجود نداشت؛
    • امکان انتقال و جابه‌جایی برای خطوط میسر نبود؛
    • همزمانی تعداد تماس‌ها، بیشتر از یک تماس امکان‌پذیر نبود.

با فراگیری فناوری VoIP و حل بسیاری از مشکلات گفته‌شده، توسعه سوییچ‌های مداری و آنالوگ منسوخ شد. نحوه کار تلفن اینترنتی VoIP به زبان ساده، به شکل زیر است:

    1. مرحلهٔ اول: هنگامی که با دستگاه VoIP خود صحبت می‌کنید، صدای شما به «داده‌های دیجیتال» تبدیل می‌شود. داده‌های دیجیتال به قطعات کوچک‌تری به نام پکت‌ها تقسیم می‌شوند که شامل اطلاعاتی درباره منبع، مقصد و ترتیب پکت‌ها هستند.
    2. مرحلهٔ دوم: پکت‌ها از طریق اینترنت به سوی شرکت ارائه‌دهنده خدمات VoIP شما ارسال می‌شوند.
    3. مرحلهٔ سوم: حالا شرکت ارائه‌دهنده سرویس با استفاده از پروتکل اینترنت، پکت‌ها را به مقصد مورد نظرتان هدایت می‌کند. این مقصد می‌تواند یک دستگاه VoIP دیگر، تلفن سنتی یا تلفن همراه باشد.
    4. مرحلهٔ چهارم: پس از رسیدن پکت‌ها به مقصد، صدا به داده‌های آنالوگ تبدیل می‌شوند تا برای مخاطب تبدیل به داده‌های معنادار و قابل شنیدن شود.

انواع تلفن ویپ (ٰVoIP)

VoIP به دو حالت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل پیاده‌سازی است که در ادامه به جزئیات بیشتری درباره هرکدام می‌پردازیم:

تلفن ویپ (VoIP) نرم‌افزاری

ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای برخورداری از تلفن اینترنتی (VoIP)، نمونه نرم‌افزاری آن است. در این حالت با نصب اپلیکیشن یا سافت فون بدون نیاز به خریداری هیچ‌گونه تجهیزات اضافه دیگری می‌توانید از خدمات باکیفیت این سرویس بهره‌مند شوید.

برخی از معروف‌ترین شرکت‌هایی که خدمات تلفن ویپ نرم‌افزاری را ارائه می‌دهند، عبارتند از:

    • نواتل (به وسیله اپلیکیشن اختصاصی و وبسایت رسمی آن)؛
    • اسکایپ؛
    • مایکروسافت تیم؛
    • واتس‌اپ.

تلفن ویپ (VoIP) سخت‌افزاری

در سیستم سخت‌افزاری، تلفن ویپ به شکل تلفن‌های سنتی است و تمام مشخصات آن‌ها را دارد. با این حال، این تلفن به سیستم اینترنتی متصل می‌شود و داده‌ها را به صورت دیجیتالی دریافت و منتقل می‌کند. تلفن ویپ سخت‌افزاری به ۲ دستهٔ سیمی و بی‌سیم تقسیم‌بندی می‌شود.

تلفن ویپ (VoIP) سیمی

این تلفن‌ها از طریق کابل شبکه و پورت RJ45 به شبکهٔ اینترنت متصل می‌شوند و بسیار به تلفن‌های سنتی شباهت دارند؛ با این تفاوت که از بستر اینترنت برای ارسال و دریافت صدا استفاده می‌کنند. برخی از برندهای معروف این تلفن‌ها عبارتند از:

    • سیسکو؛
    • آوایا؛
    • گرنداستریم؛
    • یالینک.

تلفن ویپ (VoIP) بی‌سیم

تلفن‌های بی‌سیم برای اتصال به اینترنت به کابل شبکه نیازی ندارند و خود به ۲ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

تلفن ویپ (VoIP) دکت

تلفن ویپ (VoIP) دکت نوعی تلفن بی‌سیم است که از پروتکل ارتباطی دیجیتالی به نام DECT (مخفف Digital Enhanced Cordless Telecommunications) به معنای «ارتباطات بی‌سیم پیشرفته دیجیتالی» استفاده می‌کند. پایه این تلفن‌ها به اینترنت متصل می‌شود.

این دستگاه‌ها شبیه به تلفن‌های بی‌سیم سنتی هستند ولی با این تفاوت که از اینترنت برای ارسال و دریافت صدا استفاده می‌کنند و از طریق فرکانس رادیویی بین ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ مگاهرتز به پایه خود متصل می‌شوند.
برخی از معروف‌ترین شرکت‌های سازنده تلفن ویپ دکت در جهان، عبارتند از:

    • یونیدن؛
    • پاناسونیک؛
    • آلکاتل.

تلفن ویپ (VoIP) یواس‌بی (USB)

این تلفن‌ها از طریق پورت یو‌اس‌بی به لپ‌تاپ یا رایانه شرکت شما متصل می‌شوند و با استفاده از نرم‌افزارهای نصب‌شده یا وبسایت شرکت ارائه‌دهنده خدمات (مشابه با تلفن ویپ نرم‌افزاری) تماس‌های ورودی و خروجی را برقرار می‌کنند.
برخی از معروف‌ترین شرکت‌های سازنده تلفن یواس‌بی (USB) در جهان، عبارتند از:

    • لاجیتک؛
    • پلنترونیکس؛
    • یو اس روباتیک.

سرویس تلفن ثابت اینترنتی نواتل چه امکاناتی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

دریافت خط ثابت در کوتاه‎ترین زمان

کابل و سیم‌کشی، صف‌های طولانی و روند اداری خسته‌کننده خرید خط ثابت از مخابرات را به یاد بیاورید. با سرویس تلفن ویپ (VoIP) در کوتاه‎ترین زمان و بدون نیاز به هیچ تجهیزات دیگری، می‌توانید مالک یک خط ثابت اینترنتی شوید. جالب است بدانید که هم مشترکان حقیقی (کاربران عادی) و هم مشترکان حقوقی (سازمان‌ها و کسب‌وکارها) بدون محدودیت می‌توانند خط تلفن اینترنتی نواتل را خریداری کنند.

پیش شماره برای ۳۱ استان

در خطوط تلفن سنتی، در بهترین حالت می‌توانستید پیش شماره خط ثابت محل سکونت خود را از مخابرات خریداری کنید؛ مثلا اگر به خط ثابت در شهر دیگری نیاز داشتید، مجبور بودید شعبه‌ای جداگانه در آن شهر تاسیس کنید که این موضوع مستلزم صرف هزینه زیاد و البته غیرضروری بود. در سرویس تلفن ویپ (VoIP) مکان سکونت‌ هیچ اهمیتی ندارد و شما می‌توانید پیش‌شماره هر استانی را که به آن نیاز دارید، بدون محدودیت از نواتل خریداری کنید.

با یک شماره،‌ صاحب چند پیش‌شماره شوید

به لطف فناوری ویپ (VoIP) حتی در تعداد پیش‌شماره‌های خریداری‌شده هم محدودیتی برایتان وجود نخواهد داشت؛ برای مثال می‌توانید پیش‌شماره استان‌های تهران، اصفهان و فارس را به‌صورت همزمان خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

بدون محدودیت مکانی؛ سازمانی به وسعت جهان

با سیستم تلفن ویپ (VoIP) دیگر مهم نیست که شما و پرنسل‌تان در کدام نقطه این کره خاکی اقامت دارید، تنها با داشتن اینترنت، گوشی هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ می‌توانید به همه تماس‌های ورودی خود پاسخ دهید و تماس‌های خروجی باکیفیتی را با شماره مقصد خود برقرار کنید.

دایورت خطوط فعلی بر روی سرویس تلفن ویپ (VoIP)

مالک پیش‌شماره‌ای هستید که سال‌ها مشتریان با آن شما را می‌شناسند اما در عین حال نیاز به استفاده از سرویس تلفن ویپ (VoIP) دارید؟
به سادگی شماره خطوط فعلی خود را بر روی خط تلفن ویپ (VoIP) خریداری‌شده خود، دایورت کنید و همزمان از مزایای داشتن یک خط ثابت اینترنتی بهره‌مند شوید.

دریافت اینماد

یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای انجام برخی از امور مانند دریافت اینماد، داشتن یک خط ثابت معتبر است. با سرویس تلفن ویپ نواتل دیگر این مورد مانع انجام کارهای شما نمی‌شود، زیرا می‌توانید در کمتر از نیم‌ساعت مالک یک خط ثابت معتبر با پیش‌شماره یکی از ۳۱ استان ایران شوید.

در بلاگ نواتل بخوانید: با تلفن ثابت اینترنتی نواتل اینماد بگیرید!

مکالمه با کیفیت صدای بسیار بالا

صدا برای انتقال در تلفن‌های اینترنتی (VoIP)، ابتدا با استفاده از کدک‌ها (روش‌ها) به قطعات کوچک‌تری تقسیم شده و سپس به مقصد موردنظر ارسال می‌شود.
به‌عنوان مثال برای انتقال صدا با کیفیت HD، می‌توان از کدک‌های به‌روزی مانند Opus استفاده کرد. صدای منتقل‌شده با این کدک در عین داشتن کیفیت بالا می‌تواند بر روی بستر شبکه با کمترین میزان پهنای باند هم منتقل شود؛ بنابراین با هر سرعت اینترنتی، مکالمه‌ای با کیفیت بسیار مطلوب‌تر نسبت به تلفن‌های سنتی خواهید داشت!

تفاوت تلفن ویپ (VoIP) و مرکز تلفن ابری

تلفن ویپ صرفا امکان برقراری تماس به صورت ۲ نفره را فراهم می‌کند و گزینه مناسبی برای یک شرکت با تعداد زیادی از کارمندان نیست. در حالی که قابلیت‌هایی نظیر صف تماس، تلفن گویا و تماس داخلی همکاران با یکدیگر در شرکت، جزء نیازمندی‌های اصلی و حیاتی کسب‌وکارها است و امکانی به‌نام «مرکز تلفن» دسترسی به آن را فراهم می‌کند. از آن‌جایی که مراکز تلفن بسیار گران بوده و نصب و نگهداری آن‌ها هزینه‌بر است و نیاز به استخدام نیروی متخصص دارد؛ استفاده از قابلیت «مرکز تلفن ابری» گزینه بسیار مناسب‌ و کم‌هزینه‌تری است.

در مرکز تلفن ابری تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌صورت آماده از سوی شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات به مشتریان داده می‌شود. امروزه حتی شرکت‌های اصلی تولیدکننده تجهیزات مرکز تلفن در دنیا مانند سیسکو هم به سمت ارائه این خدمات به صورت ابری به دلیل مزایای بی‌شمار آن متمایل شده‌اند.

به‌عنوان مثال اَبَر کمپانی مایکروسافت که پرچمدار تکنولوژی در جهان است هم محصول «مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams)» را جهت ارائه خدمات مرکز تلفن ابری طراحی و به بازار جهانی عرضه کرده است.

مرکز تلفن ابری در ایران به شکل حرفه‌ای و با اپلیکیشن اختصاصی فقط توسط نواتل ارائه می‌شود و امکانات آن قابل رقابت با سرویس‌های مشابه خارجی آن است.

برخی از جذاب‌ترین ویژگی‌های مرکز تلفن ابری نواتل که می‌تواند در کمتر از ۱ روز فناوری ارتباطی شرکت شما را به کلاس جهانی ارتقاء دهد و همه نیازها و مشکلات‌تان را حل کند عبارتند از:

    • پنل مدیریتی اختصاصی فوق‌العاده حرفه‌ای و در عین حال ساده
    • وصل‌کردن مشتری به داخلی مورد نظر
    • منشی گویا
    • ایجاد صف انتظار
    • ضبط مکالمات
    • امکان اتصال خط خریداری‌شده به تلفن رومیزی
    • اتصال به CRM و ERP
    • ویدئو کنفرانس
    • امکان تعریف شیفت و ساعت کاری برای تماس‌ها
    • امکان جابه‌جایی کانفیگ‌های سانترال پیشین با سیستم جدید
    • دریافت نوتیفیکیشن تماس دریافتی بر روی تلفن همراه به‌صورت آنلاین و همزمان
    • اپلیکیشن وب، اپلیکیشن اندروید، ios و windows کاملا اختصاصی
    • ارائهٔ گزارش‌های پیشرفته برای بهبود مستمر عملکرد کارمندان کال‌سنتر
    • تعریف صف تماس و منوهای چند سطحی
    • ایجاد ارتباط بدون محدودیت بین دفاتر و شعبات مختلف کسب‌وکار در مکان‌ها و شهرهای مختلف

نواتل؛ تنها شرکت ارائه‌دهنده خدمات مرکز تلفن و تماس ابری در ایران

با مطالعه این مطلب، حتما به این نتیجه رسیده‌اید که ایجاد تماس ورودی و خروجی از طریق اینترنت، مزایای بسیار بیشتری نسبت به بستر کابل‌های مخابراتی سنتی در اختیار کسب‌وکارتان قرار می‌دهد. این سیستم به‌قدری قدرتمند است که اَبَر کمپانی‌هایی مانند واتس‌اپ (زیرمجموعه شرکت متا)، اسکایپ (زیرمجموعه شرکت مایکروسافت) و حتی تلگرام نیز از آن برای ایجاد تماس صوتی و تصویری بین کاربران خود استفاده می‌کنند؛ البته امکانات این ابزارها در سطح فردی است و همانند مرکز تلفن ابری نواتل، امکان ایجاد ارتباطات یکپارچه‌ای را در سطح سازمانی فراهم نمی‌کنند.

ما در نواتل این آمادگی را داریم تا همین امروز، خطوط ارتباطی کسب‌وکار شما را از حالت سنتی به بستر مدرن اینترنت منتقل کرده و آن را متحول کنیم!

اگر همچنان سوال یا ابهامی در ذهنتان باقی مانده است، همین حالا با ما تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. arezookhanoom نیم‌رخ
    arezookhanoom

    این روزها بخاطر محدودیت های کرونایی ویپ حرف اول رو میزنه.دو ساله که دورکارم اگه ویپ نداشتم کارهام واقعا پیش نمیرفت

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  2. Ali Sazkar نیم‌رخ
    Ali Sazkar

    به کسایی که میخوان مکالمات محرمانه و غیرقابل شنود داشته باشن سرویس ویپ رو پیشنهاد میکنم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  3. عبدالرضا سرلک نیم‌رخ
    عبدالرضا سرلک

    نانوایی محل ما کارو واسه هممون راحت کرده. زنگ میزنیم بعدش تلفن گویا میگه چندتا نون میخوای؟عددشو وارد میکنیم بعد نیم ساعت میریم بدون اینکه توی صف وایسیم نون میگیریم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  4. Ladynino63 نیم‌رخ
    Ladynino63

    اگه از تماسهای خروجی ویپ یه مدتی استفاده نشه سوخت میشه آیا؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خیر ،کردیت تماسهای خروجی ویپ نواتل تاریخ انقضا ندارد.

  5. 30min bano نیم‌رخ
    30min bano

    من اگه سرویس ویپ رو فعال کنم میتونم به هرکشوری که بخوام زنگ بزنم یا فقط برای 1 کشور فعال میشه ؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      شما با خریداری سرویس ویپ امکان شماره گیری با تمامی کشورهای جهان را با مناسبترین قیمت و بدون محدودیت مکانی خواهید داشت.

  6. Hashemi نیم‌رخ
    Hashemi

    این مقاله ۱۰۰% منو قانع کرد که سانترال در مقابل مرکز تماس ویپ واقعا حرف زیادی برای گفتن نداره؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  7. Shahyadfood نیم‌رخ
    Shahyadfood

    برای خرید از شرکت شما CRM هم میدید بهمون؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      نواتل قابلیت اتصال به سی آر ام را برای شما فراهم می‌کند.

افزودن دیدگاه