رشد کسبوکارها، افزایش تعداد مشتریان و نیاز بازار به برقراری ارتباط بیشتر، باعث شد که ضعف تلفنهای سنتی کمکم نمایان شود و به تدریج، استفاده از تماس تلفنی با کمک اینترنت رواج پیدا کند. سیپ ترانک، شیوهای نوین برای ارتباط است که در آن، میتوان تماسهای متعدد را با یک خط تلفن دریافت کرد. در این مطلب بیشتر با این پروتکل ارتباطی، انواع و شیوههای راهاندازی آن آشنا خواهیم شد.
سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست؟
در صورتی که کسبوکار شما نیاز به تماس مداوم با مشتریان داشته باشد، نمیتوانید صدها شماره تلفن خریداری کنید! در این شرایط، استفاده از خطوط تلفن مبتنی بر ویپ و سرویس سیپ ترانک، به شما کمک خواهد کرد. سیپ ترانک در معنای تخصصی خود از دو اصطلاح SIP به عنوان یک پروتکل تخصصی سیستمهای مبتنی بر تکنولوژی VoIP و Trunk به عنوان یک پل ارتباطی بین سرویسهای مختلف استفاده میشود.
به زبان ساده، این سرویس همان خط تلفن ثابت است؛ با این تفاوت که با استفاده از اینترنت ارائه میشود و تماسها در آن به صورت سنتی و آنالوگ منتقل نمیشوند. همچنین برخلاف خطوط آنالوگ، امکان برقراری تماسهای همزمان تحت یک شماره به تعداد مورد نظر شما بهسادگی امکانپذیر است.
با این حساب، میتوانیم بگوییم که سیپ ترانک (SIP Trunk) تنها در سیستمهای برقراری ارتباط مبتنی بر ویپ کاربرد دارد. این سرویس به سیستمهای تلفنی کمک میکند تا:
-
- کمتر دچار مشکلات انتقال صدا و افت کیفیت شوند؛
- در هنگام جابهجایی به مکان دیگر، شماره ثابت آنها تغییر نکند؛
- امنیت ارتباطات تلفنی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.
تفاوت سیپ ترانک (SIP Trunk) شرکت های خصوصی و مخابراتی
در ایران، میتوانید از ۲ نوع سیپ ترانک (SIP Trunk) استفاده کنید. هر یک از این موارد، مزایا و معایب خاص خود را دارند و شیوه راهاندازی آنها، اندکی با یکدیگر متفاوت است. در ادامه میتوانید بیشتر با این دو آشنا شوید.
سیپ ترانک شرکتهای سروکو و اف سی پی (FCP)
یکی از بهترین روشها برای راه اندازی سیپ ترانک، استفاده از خدمات شرکتهای خصوصی است. در این سرویس ها، خبری از سیمکشی یا فیبرنوری نیست و تمام ارتباطات، مبتنی بر فضای ابری و اینترنت هستند. استفاده از سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) این شرکتها، چند مزیت مهم دارد:
-
- هزینه خدمات آنها در مقایسه با سیپ ترانک مخابرات کمتر است؛
- امکان جابهجایی فیزیکی و استفاده از شماره قبلی وجود دارد؛
- پشتیبانی بهتر و قویتر است و برخی از آنها بهصورت شبانهروزی به مشتریان خدمات میدهند؛
- پروسه تحویل بسیار سریعتر است و فرآیند درخواست تا فعالسازی با دردسر کمتر و با سرعت بیشتری به نتیجه میرسد.
به همین دلیل، در صورتی که اینترنت دارید، نمیخواهید وابسته به مکان باشید و راهاندازی سریع و ارزان برایتان اهمیت دارد، بهتر است سراغ این شیوه بروید.
نکتهٔ بسیار مهم: قبل از هرگونه تصمیمگیری، حتما داشتن اپلیکیشن اختصاصی و کارکردن سرویس روی انواع مختلف اینترنت را از شرکت ارائهدهنده خدمات جویا شوید؛ زیرا این قابلیتها فقط توسط تعداد معدودی از شرکتها ارائه میشود.
سیپ ترانک شرکت مخابرات
خرید سیپ ترانک از شرکتهای مخابرات استانی، یکی دیگر از شیوههای تهیه این سرویس است. سیپ ترانک مخابرات نسبت به سیپ ترانک شرکتهای خصوصی، چند محدودیت عمده دارد. در این روش، راهاندازی سیستم با استفاده از زوج سیمها یا فیبر نوری انجام میشود و این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیر خواهد شد:
-
- سیستمهای انتقال فیزیکی هزینههای سنگینی دارند؛
- عملیاتیکردن آن فوق العاده زمانبر است؛
- گاهی امکان ارائه سرویس از این طریق به مشتری وجود ندارد؛
- جابهجایی آن (در صورت امکان) بسیار سخت، زمانبر و گران خواهد بود.
بنابراین اگر صاحب کسبوکاری هستید که محدود به مکان نمیشود، بهتر است استفاده از سیستمهای سیپ ترانک مخابرات را فراموش کنید و سراغ سیستمهای شرکتهای خصوصی بروید.
تجهیزات راه اندازی سیپ ترانک (SIP Trunk)
نوع تجهیزات راه اندازی سیپ ترانک، کاملا بستگی به این دارد که شما از خدمات مخابرات استفاده کنید یا شرکتهای خصوصی.
تجهیزات راهاندازی سیپ ترانک (SIP Trunk) شرکت مخابرات
در صورت انتخاب سیپ ترانک مخابرات، نیاز به تجهیزات انتقال فیزیکی همچون فیبر نوری یا زوج سیم وجود دارد. همچنین برای استفاده از این خط تلفن، باید یک مودم سختافزاری سیپ ترانک هم داشته باشید.
تجهیزات راهاندازی سیپ ترانک (SIP Trunk) شرکتهای سروکو و افسیپی (FCP)
برای راهاندازی سیپ ترانک شرکتهای خصوصی، نیازی به تجهیزات فیزیکی و سختافزاری پیچیده نخواهد بود. در این سیستمها، کافی است به اینترنت پایدار و قوی دسترسی داشته باشید.
از کدام شرکتها سیپ ترانک (SIP Trunk) بخریم؟
استفاده همزمان از تلفن اینترنتی، سیپ ترانک، مرکز تلفن یا مرکز تماس ابری، یکی از اصلیترین نیازهای شرکتها و کسبوکارهای کوچک و بزرگ برای موفقیت است که معمولا همهٔ این سرویسها توسط یک شرکت واحد ارائه نمیشوند. تهیه این خدمات از سرویسدهندههای مختلف باعث تحمیل هزینه بالاتر، کیفیت پایینتر و قابلیتهای کمتر میشود. نواتل تنها شرکت ارائهکننده این خدمات به صورت کاملا یکپارچه، ابری و با اپلیکیشن اختصاصی در ایران است.
ما با بیش از ۲۵ سال سابقه درخشان در ارائه خدمات مخابراتی، از پیشگامان اصلی محصولات تلکامی در کشور بودهایم و در حال حاضر افتخار خدمترسانی به بیش از ۲۰.۰۰۰ هزار مشترک را در کارنامه کاری خود ثبت کردهایم. نوآوری، کیفیت و ارائه خدمات پشتیبانی شبانهروزی و موثر در طول این سالها یکی از وجه تمایزهای اصلی نواتل با دیگر شرکتها بوده است.
در صورتی که قصد نصب و راهاندازی مرکز تماس سیپ ترانک شرکتهای خصوصی را دارید، نواتل بهترین گزینه موجود برای کسبوکار شماست.
از جمله مزایای خرید سیپ ترانک (SIP Trunk) از نواتل، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- کاهش هزینههای تماس و افزایش بازدهی؛
- ارتباط منظم با کارمندان شرکت؛
- امکان دورکاری و برقراری تماسها در سفرهای داخلی و خارجی؛
- عدم تغییر شماره تلفن با تغییر مکان شرکت؛
- پشتیبانی دائمی و قدرتمند نواتل.
بنابراین اگر میخواهید با مشتریان خود تماسی باکیفیت، بدون قطعی و ارزان برقرار کنید، همین حالا با شماره ۹۱۶۹۱۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان ما در واحد فروش نواتل، به طور دقیق شما را راهنمایی کنند.
افزودن دیدگاه