اینماد، نمادی است که بهشکل لوگو در وبسایت فروشگاههای اینترنتی قرار میگیرد و توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا) صادر میشود. هدف اصلی اینماد، کمک به ایجاد اعتمادسازی بین مشتریان و فروشندگان است. بعد از مصوبه اخیر بانک مرکزی درباره اجباریشدن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت، جنجال زیادی در اکوسیستم استارتاپی کشور بهوجود آمد؛ زیرا روند گرفتن اینماد زمانبر بود و عملا کسبوکارهایی که آن را نداشتند باید تا هنگام دریافت، وب سایتشان را تعطیل کرده یا مبالغ فروش خود را بهصورت کارتبهکارت از مشتری دریافت میکردند!
مرکز تتا برای حل این مشکل از اینماد بدون ستاره رونمایی کرد که براساس گفته آنها، دریافتش حدود ۱۰ دقیقه طول میکشد.
در این مطلب بهصورت کامل انواع و شرایط دریافت اینماد را بررسی میکنیم و در پایان با مراحل گرفتن آن بهصورت گامبهگام و تصویری آشنا میشویم.
انواع اینماد
اینماد به ۴ دسته زیر تقسیم میشود:
-
- اینماد بدون ستاره
- اینماد یک ستاره
- اینماد دو ستاره
- اینماد سه تا پنج ستاره
هرکدام از این نمادها برای دسته خاصی از کسبوکارها طراحی شده است که در ادامه هریک را توضیح میدهیم.
نماد اعتماد بدون ستاره؛ برای کسبوکارهای خرد
اگر تعداد تراکنشهایتان کمتر از ۱۰۰ عدد در ماه است و مبلغ آن بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان نمیشود میتوانید برای دریافت نماد اعتماد بدون ستاره اقدام کنید. به گفتهٔ روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، صدور نماد اعتماد بدون ستاره کمتر از ۱۰ دقیقه زمان میبرد.
نماد اعتماد یک ستاره؛ برای کسبوکارهای کوچک
بعد از بیشترشدن مبلغ تراکنشهایتان از ۱۰۰ میلیون تومان، باید برای دریافت نماد اعتماد یک ستاره اقدام کنید. بیشتر کسبوکارهای اینترنتی نماد اعتماد یک ستاره دارند و برای فعالیت کسبوکارهای کوچک کفایت میکند.
نماد اعتماد دو ستاره؛ برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ
در صورتی که سایتتان گواهینامه SSL معتبر داشته باشد میتوانید برای دریافت نماد اعتماد دو ستاره درخواست دهید.
نماد اعتماد سه ستاره تا پنج ستاره؛ برای کسبوکارهای بزرگ
برای دریافت نماد اعتماد سه ستاره تا پنج ستاره باید در طرح رتبهبندی کسبوکارها شرکت کنید. در این طرح به فروشگاههای اینترنتی براساس میزان پاسخگویی و رسیدگی به شکایات، وضعیت مالی، داشتن پرونده مالیاتی، میزان تخصص و تحصیلات هیئت مدیره و موارد دیگر نماد اعتماد سه تا پنج ستاره اعطا میشود.
خوب است بدانید که شرکت در این طرح کاملا اختیاری است و میتوانید با نماد اعتماد یک یا دو ستاره بدون هیچ محدودیتی به فعالیت خود ادامه دهید.
شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟
شرایط گرفتن اینماد عبارتند از:
-
- صحتسنجی آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسبوکار اینترنتی؛
- ارزیابی چک فهرست الزامات اینماد؛
- موافقت با تعهدنامه الکترونیکی؛
- استعلام صلاحیت فردی از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا؛
- سن حداقل ۱۸ سال تمام؛
- داشتن کارت پایانخدمت، معافیت پزشکی یا معافیت تحصیلی برای آقایان.
مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد
مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد به ۳ دسته اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی و اشخاص دولتی تقسیم میشود که ما در ادامه به اشخاص حقیقی و حقوقی میپردازیم:
مدارک مورد نیاز جهت دریافت اینماد برای اشخاص حقیقی
تصویر تصویر پروانه کسب یا مجوز فعالیت (در صورت نیاز)؛
تصویر شناسنامه و کارت ملی؛
تصویر کارت پایان خدمت، معافیت دائم یا معافیت تحصیلی برای آقایان.
مدارک مورد نیاز جهت دریافت اینماد برای اشخاص حقوقی
-
- اسکن تصویر آگهی روزنامه رسمی؛
- اسکن تصویر اصل اساسنامه؛
- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)؛
- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)؛
- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود):
- تصویر پروانه کسب یا مجوز فعالیت (در صورت نیاز)؛
مراحل گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی بهصورت گام به گام
۱) ثبتنام در سایت پنجره واحد تجارت الکترونیکی
ابتدا باید در سایت پنجره واحد تجارت الکترونیکی به نشانی https://ecsw.ir ثبتنام کنید.
برای این کار روی دکمه «ورود» کلیک کنید.
در صفحه جدید روی دکمه «ثبتنام» کلیک کنید.
حال باید مشخصات اولیه خود شامل شماره تلفن همراه، کد ملی، رمز عبور و کد احرازی که برایتان در لحظه پیامک میشود و تاریخ تولدتان را وارد کنید.
نکته مهم: سیمکارت باید بهنام صاحب کد ملی باشد؛ در غیر این صورت ادامه فرایند با خطا مواجه خواهد شد.
بعد از نهاییشدن ثبتنام دوباره به صفحه ورود باز میگردید؛ حال با شماره تلفن همراه و رمز عبوری که هنگام ثبتنام انتخاب کردهاید، وارد پنل شوید.
بعد از ورود، دوباره به صفحه اصلی سایت پنجره واحد تجارت الکترونیکی باز میگردید؛ با این تفاوت که در سمت چپ نوار منو «نقش شما» بهعنوان شخصیت حقیقی یا حقوقی نشان داده میشود.
حال برای شروع مرحله «تکمیل اطلاعات و احراز هویت» روی دکمه «ورود» کلیک کنید.
۲) تکمیل اطلاعات و احراز هویت
بعد از ورود به پنل کاربری، با صفحه زیر مواجه خواهید شد. برای شروع فرایند احراز هویت، روی گزینه «عملیات پایه» در بالای سمت راست صفحه کلیک کنید.
حال گزینه «مدیریت کسبوکار» را انتخاب کنید.
در صفحه جدید روی دکمه «کسبوکار جدید» کلیک کنید تا به صفحه تکمیل اطلاعات هویتی هدایت شوید.
فرم زیر را بادقت پر کنید و سپس روی دکمه «مرحله بعد» کلیک کنید.
۳) افزودن کسبوکار
بعد از تکمیل اطلاعات هویتی، نوبت به مرحله اصلی یعنی «افزودن کسبوکار» میرسد. برای این کار در صفحه جدید ابتدا نوع اینماد موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس روی دکمه «ثبت» کلیک کنید.
راهنمایی: در صورتی که تعداد تراکنشهایتان از ۱۰۰ عدد بیشتر نمیشود و مبلغ آن ماهانه از ۱۰۰ میلیون تومان فراتر نمیرود، برای سادهتر و سریعترشدن روند کار گزینه «کسبوکار خرد (اینماد بدون ستاره)» را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت گزینه «هیچکدام (اینماد معمولی)» را انتخاب کنید.
در کادر، آدرس دامنه سایتتان را وارد کرده و سپس روی دکمه «ثبت» کلیک کنید.
حال نام فارسی و نام لاتین کسبوکارتان را وارد کرده، روی دکمه ثبت بزنید و در پایان با کلیککردن دکمه «مرحله بعد» پروسه «تاییدیه فنی» را آغاز کنید.
۴) تاییدیه فنی
در این مرحله لازم است به اینماد دسترسیهای فنی لازم را برای بررسی سایت و کسبوکارتان بدهید. برای انجام این کار از بین روشهای زیر یکی را انتخاب کرده و بعد از انجام آن روی دکمه «مرحله بعد» کلیک کنید.
۵) قانونمندی کسبوکار
در این مرحله باید نوع فروش و رسته شغلی کسبوکارتان را از گزینههای زیر انتخاب کنید:
- فروش مستقیم
- فروش غیر مستقیم
- فروش مستقیم و غیر مستقیم
بعد از انتخاب به ترتیب روی دکمههای «ثبت»، «ثبت نهایی» و «مرحله بعد» کلیک کنید.
نکته مهم: در صورتی که کسبوکارتان برای فعالیت در اینترنت به مجوز خاصی احتیاج دارد، حتما در این بخش آن را بارگذاری کنید.
۶) اطلاعات تماس
در این مرحله اطلاعات تماستان را در فرمهای زیر پر کنید.
نکته مهم: اگر شماره ثابت ندارید میتوانید در کمتر از ۱۰ دقیقه خط تلفن ثابت اینترنتی نواتل را خریداری کرده و برای احراز اطلاعات تماس از آن استفاده کنید.
۷) موافقت با تعهدنامه
در این مرحله فقط لازم است تعهدنامه را بخوانید و با آن موافقت کنید.
۸) پرداخت تعرفه اینماد
برای پرداخت هزینه اینماد ابتدا روی دکمه «پرداخت» کلیک کنید و بعد از نهاییکردن آن، دکمه «مرحله بعد» را بزنید.
۹) دسترسیها و امکانات
تبریک میگوییم! اینماد برای کسبوکار شما صادر شد. در این مرحله کافیست اسکریپت لوگوی اینماد را کپی کرده و در سایتتان قرار دهید.
کسبوکارها برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چگونه مورد ارزیابی قرار میگیرند؟
نحوه ارزیابی کسبوکارها در چک فهرستی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا) منتشر شده، بهصورت کامل بیان شده است.
چک فهرست اینماد برای تایید توسط ارزیاب:
-
- الزامات عمومی وب سایت کسبوکارهای اینترنتی (ارزیابی بارگذاری وب سایت و اثبات آزمایشىنبودن سایت مورد نظر)؛
- قانونمندی کسبوکار اینترنتی؛
- ییشبینی زبان فارسی در تمامی صفحات (در وب سایتهای چند زبانه)؛
- در صورت هدایت بازدیدکنندگان به وبسایتهای دیگر، صفحه مربوطه در پنجره جدید نمایش داده شود؛
- عدم استفاده از pop up
- تطابق اطلاعات صاحب امتیاز نماد با اطلاعات مندرج در سایت (تطابق شخصیت (حقیقى/حقوقی) متقاضی نماد با اطلاعات مندرج در سایت مورد نظر)
- درج آدرس پستی در بخش «تماس با ما» وب سایت کسبوکار (آدرس ثبتشده در وب سایت عینا مطابق با آدرس درجشده در اطلاعات كسبوكار اینترنتى در فرم حاضر باشد)؛
- درج تلفن تماس در بخش «تماس با ما» وب سایت كسبوكار (تلفن ثابت ثبتشده در وب سایت عینا مطابق با شماره درجشده در اطلاعات كسبوكار اینترنتى در فرم حاضر باشد)؛
- درج اطلاعات صاحب امتیاز نماد و توضیحات کامل و شفاف درباره خدمت و کالایی که در سایت ارائه میشود در صفحه «درباره ما»؛
- درج قوانین و مقررات سایت در صفحه «قوانین ومقررات»؛
- درج لینک ثبت شکایات در سایت (دریافت شکایات میتواند حضوری یا سیستمى باشد)؛
- مالکیت دامنه (متقاضی حقیقی امتیاز دامنه به نام شخص متقاضی نماد و متقاضی حقوقی به نام شرکت یا یکی از اعضای هیئت مدیره آن ثبت شده باشد. منظور اطلاعات صاحب دامنه بوده كه در Whois درج شده است)؛
- امکان ثبت سفارش به صورت آنلاین در وب سایت؛
- درج قیمت کالا/خدمت در وب سایت؛
- درج تمامی هزینههایی که برای خرید کالا/خدمت برعهده مشتری خواهد بود در فرآیند سفارشگذاری در سبد كالا یا پیشفاکتور (مانند قیمت کالا یا خدمت، هزینه تماس، هزینه حمل، هزینه بستهبندی)؛
- تولید پیشفاکتور یا نمایش سبد خرید.
بهغیر از موارد گفتهشده در چک فهرست بالا، باید سنتان حداقل ۱۸ سال تمام باشد و صلاحیتتان توسط پلیس امکان عمومی ناجا تایید شود.
آیا گرفتن اینماد ضروری است؟
براساس آخرین مصوبات بانک مرکزی، بدون اینماد امکان دریافت درگاه پرداخت را نخواهید نداشت؛ بنابراین اگر برای کسبوکارتان نیاز به درگاه پرداخت دارید گرفتن اینماد ضروری است.
با نواتل بدون داشتن شرکت و کسبوکار، بهراحتی اینماد بگیرید
یکی از مهمترین شروط دریافت اینماد، داشتن شماره ثابت است و بدون آن اینماد برایتان صادر نمیشود. قطعا میدانید که گرفتن خط ثابت از مخابرات علاوهبر روند خستهکننده اداری آن، ممکن است چند هفته و حتی بیشتر طول بکشد.
خبر خوب این است که شما میتوانید در کمتر از ۱۰ دقیقه از نواتل خط تلفن ثابت اینترنتی را خریداری کرده و بدون نیاز به داشتن دفتر یا شرکت حضوری، فرایند گرفتن اینماد خود را نهایی کنید.
در صورتی که در خرید، نصب و راهاندازی تلفن اینترنتی و مرکز تلفن ابری نواتل برای استفاده در اخذ اینماد وبسایتتان نیاز به مشاوره و کمک داشتید، میتوانید با کارشناسان ما با شماره ۹۱۶۹۱۰۰۰-۰۲۱ در تماس باشید و از مشاوره و پشتیبانی رایگان نواتل بهرهمند شوید.
افزودن دیدگاه