مرکز تلفن ابری چیست و چه کاربردی برای کسب و کارهای آنلاین دارد؟

نویسنده نواتل
3 ماه پیش
خواندن 7 دقیقه
266 بازدید
بلاگ » تکنولوژی‌های ارتباط با مشتری » مرکز تلفن ابری چیست و چه کاربردی برای کسب و کارهای آنلاین دارد؟
مرکز تلفن ابری چیست

مرکز تلفن ابری چیست و استفاده از آن چه مزیت‌هایی برای کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها دارد؟

مرکز تلفن ابری PBX (Private Branch Exchange) سیستم تلفن اداری خصوصی، ایمن و قابل اعتماد است که در بستر فضای ابری و فقط با اتصال به اینترنت کار می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از مرکز تلفن ابری کاهش هزینه‌های ارتباط با مشتری برای شرکت‌ها و استارتاپ‌هاست. در این مقاله از نواتل برای شما توضیح خواهیم داد مرکز تلفن ابری چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و مزایای استفاده از آن برای شرکت‌ها و استارتاپ‌ها چیست.

مرکز تلفن ابری چیست؟

مرکز تلفن ابری یا مجازی سیستم تلفن تجاری است که از ارتباطات IP یا پروتکل اینترنت برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. خدمات مرکز تلفن ابری توسط یک ارائه‌دهنده سرویس ابری ارائه می‌شود. این سیستم مبتنی بر سرور، تلفن‌های مختلف VoIP / SIP را به هم متصل می‌کند و به جای استفاده از سخت‌افزار و سیم‌کشی از طریق LAN (شبکه محلی) یا اتصال اینترنت کار می‌کند.

برخلاف خدمات تلفن سنتی برای استفاده از این سیستم نیاز به یک مرکز فیزیکی، خط تلفن یا نصب سخت‌افزارهای پیچیده وجود ندارد. با استفاده از این سیستم می‌توانید از هر جا و با هر دستگاهی به میزبان مرکز ارائه‌دهنده خدمات ابری دسترسی داشته باشید. این سیستم تلفنی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که آزادانه تماس‌های داخلی و خارجی برقرار کنند. همچنین به کاهش هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری مرکز ارتباطات در شرکت‌ها کمک می‌کند.

در بلاگ نواتل بخوانید: کال سنتر (Call Center) یا مرکز تماس چیست؟

تعریف مرکز تلفن ابری

مرکز تلفن ابری چه تفاوت‌هایی با مرکز تلفن سنتی دارد؟

مهم‌ترین مزیت مرکز تلفن ابری نسبت به مرکز تلفن قدیمی این است که به نصب فیزیکی نیاز ندارد. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیر بودن و نیاز نداشتن به سخت‌افزار اخیراً مورد توجه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها قرار گفته است. مهم‌ترین تفاوت‌های مرکز تلفن سنتی و مرکز تلفن ابری عبارت‌اند از:

 

مرکز تلفن سنتی

مرکز تلفن ابری

مقیاس پذیری (Scalability) و پشتیبانی از عملکرد شبکه به دلایل سخت‌افزاری مشکل‌تر است.

به دلیل فعالیت در فضای ابری مقیاس‌پذیری بهتری دارد.

به دلیل لزوم خرید سخت‌افزارها و نصب در محل هزینه‌های بیشتری دارد.

به دلیل نیاز نداشتن به نرم‌افزار و استفاده از فضای ابری ارزان‌تر است.

به دلیل خطاهای انسانی و حضور نداشتن همیشگی کارکنان در محل احتمال خرابی و ازکار‌افتادن سیستم بیشتر است.

مرکز تلفن ابری همیشه آنلاین است و در صورت اختلال در اینترنت می‌تواند تماس‌ها را به سیستم‌های تلفنی دیگر منتقل کند.

به دلیل مدیریت داخلی و در محل به ادغام دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای جدید نیاز است.

به دلیل کنترل و مدیریت از راه دور به ادغام دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای پیچیده نیاز نیست.

برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها به مهندسان و کارشناسان متخصص نیاز است.

به دلیل بستر ابری سیستم کنترل و مدیریت به تخصص نیاز ندارد و با آموزش می‌توان از ان استفاده کرد.

 

چرا باید شرکت‌ها، سازمان‌ها و استارتاپ‌ها از مرکز تلفن ابری استفاده کنند؟

در سال‌های اخیر استفاده از مرکز تلفن ابری در شرکت‌ها و استارتاپ‌ها یکی از عوامل موفقیت و ارتباط مؤثرتر با مشتری‌ها بوده است. شرکت‌هایی که از سیستم‌های قدیمی تماس با مشتری به مرکز تلفن ابری روی آورده‌اند توانسته‌اند موقعیت بهتری در بازار به دست بیاورند و در حفظ مشتری‌ها موفق‌تر بوده‌اند. مزیت‌های استفاده از مرکز تلفن ابری برای شرکت‌ها و استارتاپ‌ها عبارت‌اند از:

بهبود تجربه کاربری و رضایت مشتری

یکی از مهم‌ترین دلایل دلسردی مشتری از ادامه استفاده از خدمت یک شرکت یا استارتاپ مشکلات پاسخگویی در خدمات قبل و بعد از فروش است. اپراتورهای اتوماتیک با پاسخگویی نامناسب و انتظار طولانی برای دریافت پاسخ از مشکلات مراکز تلفن سنتی است.
ادغام یک سیستم تلفن گویا و یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با مرکز تلفن ابری به شرکت‌ها امکان دسترسی به تمام اطلاعات مشتریان را می‌دهد. دسترسی سریع به اطلاعات و پیشینه خرید مشتری و جوابگویی سریع اثر مهمی در رشد کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها خواهد داشت.

امکان ارتباطات نامحدود داخلی و خارجی

با استفاده از مرکز تلفن ابری می‌توانید به‌راحتی روابط نمایندگی‌ها و مشتریان را در سراسر جهان مدیریت کنید. کارکنان از هر جای دنیا می‌توانند با اتصال به سرویس یکپارچه ابری جوابگوی مشتریان باشند.

انعطاف‌پذیری بیشتر

پشتیبانی از عملکرد شبکه یا مقیاس‌پذیری نرم‌افزار مرکز تلفن ابری بسیار انعطاف‌پذیر است؛ به این صورت که می‌توانید با پرداخت هزینه کمتر نسبت به مرکز تلفن سنتی خدمات را اضافه یا لغو کنید. همچنین سفارشی کردن خدمات از راه دور امکان‌پذیر است و به حضور 24 ساعته کارمندان در محل مرکز تلفن نیازی نیست.

افزایش کیفیت

یکی از نقاط قوت مرکز تلفن ابری این است که در صورت اتصال اینترنتی قوی تماس‌ها با بهترین کیفیت انجام خواهند شد. در سیستم‌های سنتی مرکز تلفن مشکلات سخت‌افزاری و خرابی سیستم بر عملکرد سیستم و کیفیت تماس‌ها اثر نامطلوبی دارد.

مسیریابی هوشمند

مرکز تلفن ابری در کوتاه‌ترین زمان بهترین مسیر تماس پاسخگوی مناسب را پیدا می‌کند و مشتری را به او متصل می‌کند. در این سیستم اطلاعات ذخیره‌شده و اطلاع از خواسته‌ها و تجربه‌های قبلی مشتریان به مسیریابی سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند. همچنین مسیریابی هوشمندانه در مرکز تلفن ابری می‌تواند تماس‌ها را بر اساس ضروت آنها اولویت‌بندی کند و از انتظار طولانی مشتری جلوگیری کند.

مدیریت آسان و تجزیه و تحلیل عملکرد

مدیریت مرکز تلفن ابری آسان است؛ کافی است مدل تعامل دیجیتال را فعال کنید. با ارائه معیارهای عملکردی مانند ساعت و مدت‌‌زمان تماس، میانگین زمان انتظار، رتبه‌بندی رضایت مشتری و … به سیستم مرکز تلفن ابری می‌توانید مشتریان و نمایندگان را پیگیری کنید. سیستم یکپارچه مرکز تلفن ابری به شما این امکان را می‌دهد به ‌صورت همزمان روند پاسخگویی به مشتریان و عملکرد کارکنان و پاسخگویان را کنترل و ارزیابی کنید. می‌توانید با ایجاد گزارش‌های دوره‌ای بازخورد درستی از عملکرد شرکت را در این زمینه در اختیار داشته باشید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن ابری به سرمایه‌های کلان و صرف هزینه‌های قابل توجه نیاز ندارید. برخلاف سیستم‌های تماس مبتنی بر سخت‌افزار، مرکز تلفن ابری به هزینه نصب، تعمیر و نگهداری نیاز ندارد. مرکز تلفن ابری یه سرمایه‌گذاری کوچک اما سودآور است و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌ها می‌شود.

 

کاربرد مرکز تلفن ابری برای استارتاپ ها

کدام کسب‌وکارها به مرکز تلفن ابری احتیاج دارند؟

یکی از حیاتی‌ترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها بالابردن میزان رضایت مشتری است. مرکز تلفن ابری، به‌عنوان یکی از ابزارهای مدرن و مؤثر در این زمینه، می‌تواند به رشد هر کسب‌وکاری کمک کند. در ادامه به شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی اشاره می‌کنیم که مرکز تلفن ابری از نیازهای اساسی آن‌هاست:

    • شرکت‌های تجارت الکترونیک؛ برای پاسخگویی به حجم قابل توجه تماس‌های مربوط به سفارش‌های مشتریان از جمله انتقادها، درخواست‌های برگشت و…
    • بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و شرکت‌های بیمه؛ برای بهبود سیستم‌های نوبت‌دهی، مراقبت و مسائل مربوط به پرداخت صورت‌حساب‌ها.
    • بانک‌ها، شرکت‌های کارت اعتباری و مؤسسه‌های مالی؛ برای جلوگیری از کلاهبرداری و مدیریت سیستم حساب‌ها.
    • موسسه‌های گردشگری، هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و پلتفرم‌های رزرو؛ برای بهبود سیستم رزرو و پاسخگویی به مشتریان قبل و بعد از استفاده از خدمات گردشگری.
    • شرکت‌های فناوری و خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری؛ برای پشتیبانی از خدمات پس از فروش.
    • مراکز آموزشی و پلتفرم‌های آموزشی آنلاین؛ برای بهبود سیستم ثبت‌نام دانشجویان و دانش‌آموزان و پشتیبانی.
    • شرکت‌های گاز، برق و آب؛ برای بهبود خدمات مشتری از جمله پرسش‌ها و گزارش‌های قطعی و خرابی.

در بلاگ نواتل بخوانید: برون سپاری مرکز تماس یا برون سپاری مرکز تلفن

مرکز تلفن ابری نواتل

مرکز تلفن ابری یک سرمایه‌گذاری کوچک اما مهم است که با بالابردن رضایت مشتری به رشد و توسعه کسب‌وکار شما کمک می‌کند. نواتل به‌عنوان تنها سرویس ارتباطات یکپارچه ابری در ایران بهترین مرکز تلفن ابری را به شما ارائه می‌دهد. با خرید یک خط ابری و نصب اپلیکیشن اختصاصی نواتل می‌توانید یک مرکز تلفن ابری مدرن در اختیار داشته باشید. امکانات مرکز تلفن نواتل از جمله اپلیکیشن اختصاصی، قابلیت اتصال به سیستم مدیریت مشتری(CRM)، منشی گویا، صندوق پستی، امکان ترانسفر تماس، ضبط مکالمه‌ها و… تجربه جدیدی از سیستم یکپارچه تماس بر بستر فضای ابری را برای شما فراهم می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خدمات و محصولات نواتل با ما در تماس باشید. همچنین با استفاده از تست ۱۰۰۰ دقیقه رایگان نواتل می‌توانید سرویس تلفن ابری نواتل را به صورت رایگان تست کنید.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. امیر رضایی نیم‌رخ
    امیر رضایی

    اپ اختصاصی نواتل چه ویژگیهایی دارد که با سایر خدمات متفاوت شده؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      نواتل تنها ارائه کننده تلفن اینترنتی با اپلیکیشن اختصاصی در ایران می‌باشد که از سافت فون‌های رایگان خارجی برای برقراری تماس استفاده نمی‌کند و دارای قابلیت‌هایی همچون ساخت گروه و کانال، پیامرسانی، تماس تصویری و صوتی، قابلیت هلد و ترنسفر تماس و امکانات متنوع دیگری است برای اطلاع بیشتر به این صفحه مراجعه نمایید.
      https://navatel.ir/products/dedicated-application/

افزودن دیدگاه