تفاوت مرکز تلفن ابری با مرکز تلفن ویپ محلی

نویسنده نواتل
3 سال پیش
خواندن 7 دقیقه
555 بازدید
بلاگ » آموزش‌های حوزه ارتباطات » تفاوت مرکز تلفن ابری با مرکز تلفن ویپ محلی
تفاوت مرکز تلفن ابری با مرکز تلفن ویپ محلی

صادقانه بخواهم بگویم پیش از شروع نوشتن این محتوا خیلی به عنوان” تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ” فکر کردم که چطور می‌توانم مقاله‌ای را بنویسم که کلمه کانونی آن، این کلمه باشد در صورتی که به عنوان کسی که چندین سال در حوزه تکنولوژی ویپ فعالیت داشتم به خوبی می‌دانم که این عنوان یک ایراد فنی دارد و آن، این است که سنجش و مقایسه همیشه بین دو موجودیت یکسان با جزئیات متفاوت صورت می‌گیرد و این عنوان مجهول الحال صرفا برای این است که علاوه بر اینکه می‌خواهم تجربیاتم را در اختیارتان بگذارم، کمی هم هوای موتور جست‌و‌جوی گوگل را داشته باشم!

شاید این موضوع برای شما که تازه با این اصطلاحات آشنا شده‌اید کمی مبهم باشد، کلمه ویپ اشاره به یک تکنولوژی ارتباطی صوتی دارد اما مرکز تلفن ابری اشاره به یک سرویس ارتباط تلفنی می کند که از تکنولوژی VoIP استفاده می‌کند. اگر بخواهم از عمق کلمات بیرون بیایم و به مفهوم این مقاله بپردازم، باید بگویم که تصمیم دارم اطلاعات مفیدی را در مورد مزایا و معایب مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن ویپ محلی یا به اصطلاح دیگر، درون‌سازمانی برایتان بگویم. سنجس، مقایسه و نتیجه‌گیری با شما.

نگاهی اجمالی بر تکنولوژی ارتباطی VoIP

سیستم‌های ارتباطی روز به روز در حال پیشرفت و ارتقا هستند و ریشه‌ی آنها آرام آرام، خواه یا ناخواه در حال رشد و عجین شدن با زندگی روزمره ما هستند. سالها پیش خبری از نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام نبود، اما حالا شاهد حضور کسب‌و‌کارهایی هستیم که بدون این سرویس‌های ارتباطی امکان ادامه فعالیت را ندارند. آیا کسی روزی فکر می‌کرد که رشد یک کسب‌و‌کار به شکل امروزی با این حجم وابسته به چنین سرویس‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های روز باشد؟

از میان تکنولوژی‌های ارتباطی زیادی که وجود دارد موضوع بحث ما، تکنولوژی VoIP است. این تکنولوژی در واقع وظیفه انتقال صدا روی بستر شبکه را بر عهده دارد. بسیاری از نرم‌افزارهای ارتباطی و همچنین سیستم‌های مدیریت تماس از این تکنولوژی برای ارائه سرویس استفاده می‌کنند. مرکز تلفن ویپ محلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مرکز تلفن ابری به واسطه پلتفرم‌هایی مثل مرکز تلفن استریسک، ایزابل، الستیکس، سیسکو و همچنین سخت‌افزارهایی مثل نیوراک، گرند‌استریم، سنگوما، دیجیوم و … کمپانی‌هایی هستند که سیستم‌های مدیریت تماس خود را مبتنی بر تکنولوژی ویپ طراحی، تولید و عرضه کرده‌اند.

نگاهی اجمالی بر تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ

مرکز ‌تلفن ویپ محلی On-Premise PBX چیست؟

 برای آنکه بتوانید بهتر تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ که منظور مرکز تلفن محلی است را بدانید، باید پیش از آن اطلاعاتی پایه‌ای از هر کدام از این سرویس‌های تلفنی داشته باشید. مرکز تلفن محلی یا درون‌سازمانی یک سیستم مدیریت تماس مبتنی بر تکنولوژی VoIP است که به صورت فیزیکی در محل یک شرکت نصب و راه‌اندازی می‌شود.

مرکز تلفن ویپ محلی به دو صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از طریق کمپانی‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. سیستم تلفن VoIP نرم‌افزاری برای استقرار، نیازمند یک سرور برای نصب نرم‌افزار دارد اما در مقابل، مدل سخت‌افزاری به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه به سانترال پاناسونیک نیازی به سرور جداگانه ندارد.

مهمترین تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ (مرکز تلفن محلی)، محل استقرار این سرویس تلفنی است. وظیفه مرکز تلفن VoIP درون سازمانی مدیریت تماس‌های ورودی، خروجی و ارائه سرویس‌هایی مثل تلفن گویا، گزارش از تماس، صف انتظار تماس، ضبط مکالمه و… است.

از پرکاربردترین مراکز تلفن سخت‌افزاری ویپ در ایران می‌توان به مرکز تلفن نیوراک، مرکز تلفن آوایا، مرکز تلفن زایکو، مرکز تلفن گرنداستریم و مرکز تلفن سنگوما اشاره کرد. همچنین مرکز تلفن ویپ الستیکس، استریسک، ایزابل، فری پی بی ایکس و سیسکو از جمله سیستم‌های مدیریت تماس نرم‌افزاری هستند. تجهیزاتی که به صورت معمول برای استفاده از مرکز تلفن ویپ درون‌سازمانی استفاده می‌شود، انواع مبدل‌ها مثل گیت‌وی FXO وگیت‌وی FXS، تلفن‌ رومیزی، تلفن بی‌سیم، هدست، تجهیزات کنفرانس صوتی، سرور و سوییچ‌ها هستند.

مزیت‌های مرکز تلفن ویپ محلی

  • دسترسی کامل و مالکیت دائم مرکز تلفن VoIP
  • عدم محدودیت در تعریف داخلی، تلفن‌گویا، صف‌تماس و …
  • توسعه و دسترسی به تمام امکانات سیستم
  • ارتباط درون شبکه‌ای داخلی‌ها و پایداری بیشتر
  • عدم وابستگی به اینترنت
  • عدم دسترسی افراد بیگانه به اطلاعات سیستم تلفنی

معایب مرکز تلفن ویپ محلی

  • هزینه نسبتا زیاد برای پیاده‌سازی و استقرار
  • نیاز به کارشناس پشتیبان مستقر در محل یا دورکار
  • اشغال شدن بخشی از فضای دفترکار برای استقرار تجهیزات
  • مصرف برق 24 ساعته و هزینه‌های جانبی دیگر مثل کولینگ
  • دشواری ارتقای سرور در زمان نیاز
  • قطع ارتباطات تلفنی در زمان نقل مکان

مرکز ‌تلفن ابری - Hosted PBX چیست؟

مرکز ‌تلفن ابری Hosted PBX چیست؟

در ادامه محتوای آموزشی تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ (مرکز تلفن درون‌سازمانی) به توضیحاتی در مورد مرکز تلفن ابری می‌رسیم. این سیستم مدیریت تماس همانطور که از نامش پیداست خدماتش را به صورت رایانش ابری ارائه می‌دهد. در واقع بر خلاف مرکز تلفن ویپ محلی که سرور و تجهیزات در محل شرکت مستقر می‌شود، در اینجا سرور و تجهیزات بر روی سرورهای یک شرکت ارائه دهنده خدمات مستقر و صرفا خدمات تلفنی مورد نیاز شما به صورت ارائه سرویس در مقابل تهیه حق اشتراک خواهد بود. شما با داشتن خدمات مرکز تلفن ابری دیگر نیازی به تهیه تجهیزات و پیاده‌سازی در شرکت ندارید و بر اساس نیاز خود مثل تعداد داخلی، سرویس‌های خاص یا ماژول‌هایی مثل منشی دیجیتال، گزارش از تماس، ضبط مکالمه یا صف انتظار تماس سرویس خود را انتخاب و به صورت اشتراک ماهیانه، فصلی یا سالیانه از این خدمات تلفنی استفاده می‌کنید.

همانطور که گفته شد، به صورت کلی مهمترین تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ (مرکز تلفن محلی)، نحوه استقرار آنهاست. شرکت‌های زیادی در حوزه ارائه سرویس خدمات مرکز تلفن ویپ فعالیت دارند که می‌توانید بر اساس ویژگی‌،شرایط ارائه سرویس و هزینه انتخاب خود را داشته باشید. تجهیزاتی که ممکن است برای دریافت خدمات مرکز تلفن ابری استفاده کنید، تلفن ویپ، سافت فون (تلفن ویپ نرم‌افزاری) یا هدست مرکز تماس است. نواتل نیز یک سرویس ارائه خدمات مرکز تلفن ابری است که می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد شرایط ارائه سرویس و هزینه‌ در این لینک مشاهده کنید.

مزیت‌های مرکز تلفن ویپ ابری

  • حذف هزینه‌های استقرار، پیاده‌سازی و هزینه‌های جانبی مثل کولینگ و برق
  • امکان نقل مکان بدون یک لحظه قطعی ارتباطات تلفنی
  • سهولت در ارتقای سرور به دلیل استفاده از سرورهای مجازی
  • پشتیبانی 24 ساعته
  • استفاده در زمان دورکاری بدون نیاز به لوازم و تجهیزات خاص
  • افزایش کیفیت ارائه خدمت بخش IT به دلیل حذف پشتیبانی

معایب مرکز تلفن ویپ ابری

  • وابستگی به اینترنت
  • عدم مالکیت سرور و تجهیزات
  • محدودیت در تعریف داخلی، صف تماس، تلفن‌گویا و سایر ویژگی‌ها
  • عدم دسترسی کامل به سرور و تمام قابلیت‌ها
  • امنیت کمتر نسبت به سرور درون‌سازمانی

مزیت‌های مرکز تلفن ویپ ابری

مروری بر تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ (مرکز تلفن ویپ محلی)

تا اینجای مطلب به صورت تفکیک شده مزایا و معایب مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی را شرح دادیم. به صورت کلی مرکز تلفن ویپ درون‌سازمانی برای استقرار و پیاده‌سازی نیازمند یک فضای خالی در شرکت، هزینه برای تهیه سرور و تجهیزات سخت‌افزاری و فردی برای پشتیبانی از این سیستم تلفن را دارد. در مقابل مرکز تلفن ابری غیر از تلفن ویپ، هدست یا تلفن نرم‌افزاری نیازمند چیز دیگری برای استفاده نیست. حتی شما می‌توانید صرفا با نصب یک نرم‌افزار رایگان روی موبایل، لپ تاپ یا تبلت خود به تماس‌های ورودی پاسخ و همچنین تماس خروجی برقرار کنید. مهمترین تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ (مرکز تلفن ویپ محلی) نوع استقرار آنها است، یکی در محل شرکت و دیگری در شرکتی دیگر مستقر و شما صرفا از خدمات آن استفاده  خواهید کرد. به صورت کلی هر دو نوع سیستم تلفن تحت شبکه مزایا و معایب خود را دارند که متناسب با نیاز و تصمیمات داخلی هر کسب‌و‌کار انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. وریا نیم‌رخ
    وریا

    من خودم تو زمینه ویپ فعالیت دارم و تاحدودی با این سرویس آشناییت دارم درمورد معایب که نوشته بودید وابستگی اینترنت میتونید یکم اطلاعات بدید حتما باید از جای مشخصی اینترنت گرفت و یا قابلیت استفاده با هر نتی رو داره چون اگر با هر نتی قابل استفاده باشه قطعا جز مزایا محسوب میشه الان همه خواه و ناخواه با اینترنت سرکار دارند

  2. Vahed نیم‌رخ
    Vahed

    خوبی سرویس ابری اینه که نیاز به سرور نداره و این باعث شده کلی از هزینه‌های شرکت ما کم بشه توصیه میکنم حتما این سرویس رو امتحان کنید

  3. مهندس سید جلال راد نیم‌رخ
    مهندس سید جلال راد

    شرکت من چند شعبه در تهران و شیراز و اصفهان دارد .آیا مرکز تلفن ابری چند شعبه از یک شرکت رو پوشش میده؟ لطفا پاسخ دهید

  4. mohsen.pm نیم‌رخ
    mohsen.pm

    مرکز تلفن ابری پنلی داره که با استفاده از اون بتونیم تماس ها و هزینه هامون رو مدیریت کنیم؟

  5. Mahla نیم‌رخ
    Mahla

    با سلام و درود

    با تشکر از اطلاعات مفیدتون

  6. ذاکری10 نیم‌رخ
    ذاکری10

    خط ابری فقط با کد 021 قابل استفاده است؟

  7. Polimer358 نیم‌رخ
    Polimer358

    سلام تلفن ابری برای استارتاپ ها باتوجه به بودجه محدودشون میتونه روش ارتباطی خوبی باشه هزینه هاش مناسبه به نسبت خدمات و آپشنایی که داره به نظرم

  8. کوشان بهارمست نیم‌رخ
    کوشان بهارمست

    خسته نباشید
    تلفن ابری ضبط مکالمه و دایورت داره؟

  9. نجاریان نیم‌رخ
    نجاریان

    باسرویس شما آشنا هستم و خدماتتون خوبه همین که تلفن ابری تجهیزات نمیخواد و من دردسری ندارم و پشتیبانی 24 ساعته ام داره عالیه موفق باشید

  10. سحر میرزایی نیم‌رخ
    سحر میرزایی

    میتونم با خط ابری واتس اپ بیزینس هم داشته باشم؟

  11. عرفانیان نیم‌رخ
    عرفانیان

    برای شرکتم تلفن ابری خریدم هزینه مناسب با امکاناتی فراتر از خط های سانترال .من واقعا راضی هستم

  12. محمد میثاقیان نیم‌رخ
    محمد میثاقیان

    برای استفاده از سرویس ابری باید اینترنت از شما یا شرکت خاصی تهیه کنیم؟

افزودن دیدگاه