Hosted PBX چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

نویسنده نواتل
2 سال پیش
خواندن 7 دقیقه
898 بازدید
بلاگ » تکنولوژی‌های ارتباط با مشتری » Hosted PBX چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
Hosted PBX

هاستد PBX یا مرکز تلفن ویپ میزبانی‌شده، سرویسی است که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده این نوع خدمات، برای مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. این نوع مرکز تلفن جایگزین خوبی برای سیستم‌های PBX و سانترال سنتی است که نیازمند مکان فیزیکی و سخت‌افزارهای گران‌قیمت هستند و گذشته از ناامنی پاسخگوی همه نیازهای کسب‌وکارها نیستند.
اگر شما هم در حال بررسی راه‌حل‌های نوین ارتباطی برای افزایش بهره‌وری، درآمد و توسعه کسب‌وکار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از نواتل را بخوانید.

PBX چیست؟

PBX مخفف «Private Branch Exchange» ابزاری برای مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی یک شرکت یا سازمان، با اتصال به خطوط مخابراتی است. PBX یا سانترال شبیه یک مرکز مخابرات کوچک در داخل مجموعه با اتصال تلفن‌های رومیزی برقراری تماس را امکان‌پذیر می‌کند. در این سیستم برای برقراری تماس‌های درون‌سازمانی هر فرد به یک شماره یا داخلی سه یا چهاررقمی نیاز خواهد داشت. این ابزار قابلیت دریافت تماس‌های ورودی و برقراری تماس‌های خروجی را امکان‌پذیر می‌کند.

در بلاگ نواتل بخوانید: تلفن ویپ (VoIP) چیست؟ مزیت ها و امکانات تلفن ویپ

PBX چگونه کار می‌کند؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سیستم PBX به عنوان پلی بین خطوط مخابراتی و تلفن‌های داخلی شما عمل می‌کند. مانند جریان اصلی برقی که در خانه شماست و از یک منبع برق می‌گیرد اما می‌توانید چندین دستگاه الکترونیکی را به آن وصل کنید. سیستم PBX این امکان را به شما می‌دهد که تعداد تلفن‌های بیشتری نسبت به خطوط تلفن واقعی داشته باشید. همچنین امکان تماس رایگان بین کاربران داخلی را فراهم می‌کند؛ به‌این‌صورت چندین نفر می‌توانند به‌طور همزمان از یک خط تلفن استفاده کنند. همچنین از ویژگی‌هایی مانند انتقال تماس، تله‌کنفرانس، ضبط تماس و موارد دیگر بهره‌مند شوند.

ویژگی‌های سیستم PBX عبارت‌اند از:

    • پاسخ‌دهی خودکار به تماس‌ها
    • تنظیم پیام‌های خودکار
    • مدیریت تماس‌ها
    • پخش موسیقی انتظار موسیقی
    • ضبط پیام‌های صوتی
    • اضافه‌کردن برنامه‌های افزودنی
    • توزیع خودکار تماس بین کارمندان

Hosted PBX چیست؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیستم‌های PBX هزینه زیاد و زحمات نگهداری آنهاست که بر صاحبان کسب‌وکارها تحمیل می‌شود. این سیستم‌ها فاقد امکانات و ویژگی‌های پیشرفته هستند و در ظرفیت و مقیاس‌پذیری محدودیت دارند. همچنین، این سیستم‌ها با توجه به فراگیر شدن دورکاری در میان کسب‌وکارها، امکان برقراری تماس‌های کارمندان از راه دور را غیر ممکن می‌کنند. برای رفع این مشکلات می‌توان از خدمات مرکز تلفن میزبانی‌شده یا Hosted PBX برای برقراری ارتباط‌های تلفنی شرکت استفاده کرد.
هاستد پی بی اکس (PBX Hosted) یک مرکز تلفن ویپ است که توسط یک ارائه‌دهنده خدمات مرکز تلفن یا مرکز تماس میزبانی و سرویس آن ارائه می‌شود.

Hosted PBX چیست

چرا باید از هاستد PBX استفاده کنیم؟

هاستد PBX در محل ارائه‌کننده خدمات قرار دارد؛ به‌همین‌دلیل برای استفاده از آن به تهیه تجهیزات و به‌کارگیری نیروی متخصص نیازی نیست. همچنین به‌دلیل به‌کارگیری فناوری ویپ در سیستم هاستدPBX، استفاده از همه قابلیت‌های این تکنولوژی، مانند اپلیکیشن‌های موبایل یا سافت‌فون‌ها با قابلیت‌های دفتر تلفن، ضبط مکالمه‌ها، امکانات پیام‌رسانی و مدیریت خدمات در هر مکانی امکان‌پذیر است. به‌علاوه:

    • هاستد PBX به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از ویژگی‌های فضای ابری استفاده کنند و به خرید سخت‌افزارها یا نرم‌افزارهای گران‌قیمت نیاز نداشته باشند. همچنین ارائه‌دهنده سرویس مسئول مدیریت سیستم، کاهش و رفع خرابی آن خواهد بود.
    • با استفاده از هاستد PBX ابری امکان دورکاری برای شرکت‌ها و کارکنان فراهم می‌شود. کارکنان می‌توانند در هنگام کار از خانه یا در هر موقعیت از راه دور، به سیستم ارتباطی شرکت متصل بمانند. همچنین فقط با اتصال به اینترنت و دسترسی به داشبورد مدیریت تماس می‌توانند تماس‌هایی را دریافت کنند که به‌طور خودکار به دستگاه‌های تلفن همراه آنها هدایت می‌شوند.
    • هاستد PBX امکان انتشار و اشتراک‌گذاری اطلاعات یکپارچه و شرکت در جلسه‌های مجازی را برای کارکنان و با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل و لپ‌تاپ فراهم می‌کند.
    • هاستد PBX و وی (VoIP)، امکان تماس محلی و خارجی نامحدودی را ارائه می‌دهند که هزینه‌های قبض تلفن ماهانه را کاهش می‌دهد.
    • برخلاف سرویس‌های تلفن سنتی، هاستدPBX به شما امکان می‌دهد به‌سرعت و به‌راحتی خطوط تلفن یا برنامه‌های افزودنی به سیستم اضافه کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت یکپارچه به دستگاه‌های تلفن همراه متصل شوید.
    • ارائه‌دهنده سیستم PBX خدمات تعمیر و نگهداری را انجام می‌دهد و به شرکت دیگر یا استخدام کارمند متخصص برای رسیدگی به سیستم نیاز ندارید.
    • سیستم هاستد PBX ابری ویژگی‌های تلفن پیشرفته‌ای را ارائه می‌کند که فراتر از صدا و داده است؛ ویژگی‌هایی مانند پست صوتی، ضبط تماس، تماس سه‌طرفه، تماس همزمان و متوالی، شماره‌گیری داخلی و…
    • با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر فضای ابری اگر کسب‌وکار شما دچار قطع برق یا بلایای طبیعی شود، همه داده‌های شما در فضای ابری در امنیت خواهند بود. همچنین درصورت بروز چنین حوادثی تماس‌ها را می‌توان به‌سرعت به تلفن‌های همراه یا مسیرهای دیگر هدایت کرد.
      این ویژگی‌ها می‌توانند مزایای چشمگیری برای کسب‌وکار شما به وجود بیاورند. علاوه بر این می‌توانید با توجه به نیازهای کسب‌وکارتان یا تغییر سیاست‌های ارتباطی شرکت، ویژگی‌ها و امکانات دلخواه را به سیستم تلفن اینترنتی خود اضافه کنید و از پرداخت هزینه‌های اضافی اجتناب کنید.

هاستد PBX یا PBX ابری؟

دو اصطلاح هاستد پی بی اکس (Hosted PBX) و پی بی اکس ابری (Cloud PBX) بعضاً به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. درواقع این دو مفهوم به هم نزدیک هستند و شباهت‌هایی با هم دارند:

    • زیرساخت و نگهداری آنها برون‌سپاری می‌شود.
    • هر دوی آنها از یک مدل قیمت‌گذاری برای هر کاربر، در ماه استفاده می‌کنند.
    • محدود به مکان نیستند و در هر جایی می‌توان از آنها استفاده کرد.
    • هر دو قابلیت مدیریت بحران و خرابی دارند.
    • هر دو قابلیت مقیاس‌پذیری دارند.

هر دوی این خدمات از نگاه مصرف‌کننده یکسان است؛ اما برای ارائه‌کننده این نوع خدمات، ارائه سرویس بر روی بستر ابر بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. همچنین مدیریت آن بسیار آسان‌تر است. در دنیای امروز بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه از بستر ابر برای برخورداری از مزایای آن استفاده می‌کنند.
در هنگام انتخاب ارائه‌دهنده سیستم PBX ابری باید به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟
برای کسب‌وکارها، به‌ویژه شرکت‌ها و استارتاپ‌های نوپا استفاده از سیستم‌های ابری مقرون‌به‌صرفه‌تر است. هر کسب‌وکاری برای شروع به تلفن‌های ویپ (VoIP) سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری نیاز دارد. قبل از اینکه برای تهیه سیستم میزبان ابری اقدام کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید:

    • ارائه‌دهندگان هاستد PBX ابری طیف وسیعی از برنامه‌ها و نرم‌افزارها را برای مدیریت ارتباطات تجاری ارائه می‌دهند. البته همه ارائه‌دهندگان خدمات PBX و VoIP معمولاً همه ویژگی‌ها را ارائه نمی‌دهند. نیازهای کسب‌وکارتان را به‌صورت دقیق مشخص کنید و ویژگی‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های مختلف را بررسی کنید.
    • درباره میزان پشتیبانی شرکت‌های ارائه‌دهنده اطلاعات کافی به‌دست بیاورید.
    • دقت کنید ارائه‌دهنده سانترال میزبان شما، امنیت مخابرات شما را تأمین کند و گواهینامه‌های لازم و سابقه ارائه این نوع خدمات، توان فنی و مالکیت فناوری، مجوزهای لازم مانند مجوز سروکو (Servco) و مجوز سازمان نظام صنفی را در این زمینه دریافت کرده باشد.

Hosted PBX

هاستد PBX ابری نواتل چه امکاناتی را به شما ارائه می‌دهد؟

برای انتقال سیستم تماس کسب‌وکارتان از سنتی به مدرن، مرکز تلفن ابری نواتل بهترین انتخاب‌ است. اغلب سرویس‌دهنده‌های خدمات میزبانی مرکز تلفن از سیستم Hosted PBX استفاده می‌کنند؛ به‌همین دلیل نمی‌توانند در آن واحد به تعداد زیادی از شرکت‌ها خدمات ارائه کنند. نواتل با استفاده از فناوری ابری خودش که به مزیت‌های آن اشاره کردیم، هیچ‌گونه محدودیتی در ارائه خدمات ندارد و همزمان می‌تواند به شرکت‌های مختلف سرویس و پشتیبانی ارائه کند.
مرکز تلفن ابری نواتل با ویژگی‌هایی ازجمله هدایت تماس‌ها، ایجاد صف‌های انتظار تماس، امکان جابه‌جاکردن کانفیگ‌های سانترال قبلی با سیستم جدید، کیفیت بهتری از ارتباط با مشتری به شما ارائه می‌کند.
نواتل علاوه‌بر امکان استفاده از هر نوع آی‌پی‌فون یا سافت‌فون، اپلیکیشن اختصاصی بسیار قدرتمند به شما ارائه می‌کند که با نصب آن هیچ تماسی را از دست نخواهید داد و کیفیت بهتر تماس نسبت به سایر روش‌ها را تجربه خواهید کرد.
همچنین هاستد PBX ابری نواتل امکانات دیگری به شما ارائه می‌دهد؛ ازجمله: امکان تعریف شیفت و ساعت‌های کاری، داشبورد اختصاصی مدیریتی بسیار حرفه‌ای و در عین حال ساده، قابلیت اتصال مرکز تلفن ابری به CRM، ضبط مکالمه‌ها، تلفن گویا و قابلیت اتصال به آی‌پی‌فون، سیستم یکپارچه (UCaaS)، ایجاد گروه و کانال و پیام‌رسانی سازمانی، انتقال و نگه‌داشتن تماس، ویدئوکنفرانس و…
شرکت دانش بنیان نواتل با بیش از  سال سابقه تولید و ارائه خدمات مخابراتی منصر به فرد به‌عنوان تنها ارائه‌کننده سرویس ارتباطات یکپارچه ابری با اپلیکیشن اختصاصی و بدون محدودیت در ایران با پشتیبانی ۲۴ ساعته در کنار کسب‌وکار شماست. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خدمات نواتل می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. علی نیم‌رخ
    علی

    عالی بود

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  2. mr.edalat نیم‌رخ
    mr.edalat

    مطلب مفیدی بود ممنون از شما

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  3. محمد صادق زاده نیم‌رخ
    محمد صادق زاده

    مطالب خوبی میزارید ممنون

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  4. سپهر نیم‌رخ
    سپهر

    قیمت خرید سرویس hosted pbx چقدره؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      برای آگاهی از تعرفه ها لطفا با شماره 91691000-021 داخلی 1 تماس حاصل نمایید.

  5. رضا افشار نیم‌رخ
    رضا افشار

    سلام
    تشکر میکنم از مطلب مفید و کاربردی تون ، واقعا سرویس هاستد همانطور که گفته شد خیلی میتونه به عملکرد و توسعه کسب و کار کمک کنه ، ممنونم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  6. رضا محسنی نیم‌رخ
    رضا محسنی

    بسیار جالب و کاربردی بود

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  7. سپهر ساعدی نیم‌رخ
    سپهر ساعدی

    سلام
    خیلی مطلب خوبی بود

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  8. آرزو رضازاده نیم‌رخ
    آرزو رضازاده

    سلام بسیار مقاله مهمی بود و بنظرم کسب و کار ها هم کم کم باید تلفن ابری رو جایگزین سرویس تلفن مخابرات کنند

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  9. محمد صادقی نیم‌رخ
    محمد صادقی

    بسیار جالب و آموزنده بود

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  10. amirali نیم‌رخ
    amirali

    بسیار عالی بود و من هم برای شرکت دارم از مرکز تلفن ابری استفاده میکنم و خیلی به صرفه تر هستش

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      رضایت شما باعث افتخار ماست.

  11. amirali نیم‌رخ
    amirali

    سرویس Hosted PBX باید حتما از اینترنت خاصی استفاده کند؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      سرویس تلفن ابری نواتل با تمامی اینترنت ها همگرا هست و موردی ندارد.

  12. سپهر نیم‌رخ
    سپهر

    برای شرکتمون از سرویس hosted محلی استفاده کردیم و خیلی خوبه و بنظرم بهتر از ابری هستش

  13. یاور مخبری نیم‌رخ
    یاور مخبری

    ای کاش ضعف های Hosted PBX بیش تر توضیح می دادید

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.
      حتما در قالب یک محتوای جامع معایب Hosted را برسی میکنیم.

  14. علی مزینانی نیم‌رخ
    علی مزینانی

    سرویس Hosted pbx چه فرقی با تلفن ابری داره؟؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از لحاظ مفهومی هیج فرقی با هم ندارند.

  15. احمد میرزائی نیم‌رخ
    احمد میرزائی

    برای سرویس Hosted PBX حتما باید سرور تهیه کنیم؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خیر شما احتیاج به هیچ گونه تجهیزاتی ندارید و زیر ساخت سرویس های ابری را تیم نواتل فراهم میکند.

  16. سورنا خلیل زاده نیم‌رخ
    سورنا خلیل زاده

    برای استفاده از این سرویس اینترنت خاصی باید تهیه کنیم؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خیر فرقی ندارد چون تلفن ابری نواتل با تمامی اینترنت ها قابل استفاده است.

افزودن دیدگاه