سرویس Hosted PBX چیست؟ آشنایی با سانترال ابری!

hosted pbx را می‌شناید؟ برای پاسخ به این سوال باید با ما همراه شوید. PBX مرکز تلفن تحت شبکه است (سانترال ابری) که میزبانی آن توسط یک سرویس‌ دهنده ویپ (VOIP) صورت می‌گیرد. قصد داریم در این مقاله به این نکته بپردازیم که سانترال ابری چگونه به راحت‌تر شدن امور زندگی و کسب‌وکار ما کمک می‌کند و hosted pbx چیست؟ به شما پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای این مقاله با  ما همراه شوید.

 hosted pbx چیست؟

hosted pbx، مخفف عبارت (Private Branch Exchange) است ولی نکته جالب آن است که معنی لغوی درستی ندارد. اگر بخواهیم این عبارت را ترجمه کنیم در واقع معنای (تبادل ارتباط‌های خصوصی درون شعبه‌ای) را منتقل می‌کند. بهتر است با معنای لغوی آن کاری نداشته باشیم و بیش‌تر شما را با مفهوم و کارکرد آن آشنا کنیم.

PBXهای IP دارای یک پوشه از تمام گوشی‌ها، کاربران و آدرس SIP مربوطه هستند. این باعث می‌شود آنها یک تماس داخلی را متصل کرده و یک تماس خارجی را از طریق یک کانال VoIP یا یک ارائه دهنده خدمات VoIP به مقصد موردنظر هدایت کنند.

hosted pbx.navatel

فواید استفاده از سرویس hosted pbx چیست؟

هر سرویس معایب و مزایا خاص خود را دارد و برای انتقال مفهوم اساسی و پایه‌ای  PBX می‌توان به مهم‌ترین ویژگی‌های آن اشاره کرد. مهم‌ترین ویژگی PBX آن است که همه منابع تلفنی مجموعه یا شرکت شما، مثل خطوط تلفن ثابت مخابرات عمل خواهند کرد و لازم نیست برای تعداد زیادی از کارمندان خط بخرید و هزینه‌های اتصال، کابل‌کشی و سیم‌کشی مجزایی بپردازید.

این امر باعث صرفه‌جویی سازمانی خواهد شد و به همین دلیل است که سازمان‌های بزرگ از این سرویس استفاده می‌کنند. برای بهتر فهمیدن این موضوع یک مثالی می‌زنیم؛ اگر یک سازمان ۳۰ خط شهری داشته باشد به‌راحتی با PBX می‌تواند آن را بین ۳۰۰ کارمند خود به‌راحتی تقسیم کند و بدون آنکه کیفیت تماس اعم از کیفت صدا خروجی و ورودی تغییری کند.

سرویس hosted pbx مبتنی بر تکنولوژی ابر است و برای استفاده و بهره‌مندی از این سرویس نیازمند اینترنت خوب و باکیفیت هستید. نکته مثبت و قابل‌ملاحظه‌ای در این میان وجود دارد که خوشبختانه به هیچ‌گونه سخت‌افزار و نرم‌افزاری گران قیمتی نیاز ندارید. برخلاف PBX سنتی و قدیمی که نیازمند سرمایه‌گذاری گزاف برای خرید هاست و آموزش‌های خسته‌کننده کادر فنی بود، سرویس hosted pbx برای نگهداری هزینه ای نمی‌خواهد و لازم نیست سرمایه زیادی برای خرید تجهیزات آن بپردازید. در نتیجه مصرف کننده یا سازمانی که سرویس Hosted PBX را خریداری می کند، هیچ گونه هزینه‌ای برای نگهداری و آموزش کار با سرویس نمی پردازد.

 PBX میزبانی شده در اصل یک سیستم تلفن مبتنی بر ابر است، زیرا در خارج از سایت و از طریق اینترنت و نه در محل فیزیکی کسب‌وکار میزبانی می‌شود.

سانترال ابری دارای ویژگی‌های زیادی است که برای ارتباطات تجاری و به‌طورکلی تصویری که مردم از شرکت شما دارند، بسیار مفید است و روابط شما با مشتریانتان قوی‌تر خواهد شد. یک سیستم میزبان ابری ویژگی‌هایی مانند هلد و ترنسفر تماس، منشی گویا، منوهای تلفنی، تماس‌های کنفرانس، پست‌های صوتی، CRM  ابری ، صف‌بندی تماس و ضبط را در اختیار شما قرار می‌دهد.

voip_navatel

Hosted PBX چگونه کار می‌کند؟

 Hosted PBX تلفن سانترالی است بر پایه ابر. جالب است بدانید کل سیستم تلفن شرکت یا سازمان، توسط ارائه‌کننده سرویس میزبانی می‌شود. (همان شرکتی که مرکز تلفن ابری را خریداری کرده است). تمام مسئولیت‌های امنیت، تنظیمات، سخت و نرم‌افزاری و … برای شرکت ارائه‌دهنده  است .

سرویس Hosted Pbx هم مانند سرویس Pbx است؛ اما در یک شاخص اصلی متفاوت هستند. سرور و میزبانی این دو سرویس متفاوت بوده و شما در سرویس pbx تمام امکانات از جمله سرور، هاست، فری سوییج و ایزابل را باید خودتان تهیه کنید. شما باید گوشی‌ها یا کلایت‌ها را به‌وسیله ی  ip به سرویس وصل کنید که در این میان هزینه‌های زیادی دارد؛ اما در سرویس  Hosted PBX  شما از میزبانی و هاست‌های خارج از شرکت استفاده می‌کنید.

به عنوان مثال در پاسخ اینکه   hosted pbx چیست باید گفت، در سرویس Hosted PBX اگر شخصی با سازمان و مجموعه شما تماس گیرد، تماس در ابتدا به سمت سرورهای شرکتی که از آن سرویس را تهیه کرده‌اید، می‌رود و سپس بر اساس آی‌پی‌هایی که تعریف شده است، تماس روی کلاینت‌های تعریف شده مجموع شما می‌آید. پس دقت کنید که اساس و پایه کار فرقی ندارد، ولی در سرویس نواتل شما می‌توانید سرویس مرکز تلفن ابری را روی گوشی موبایل شخصی تنظیم کنید و در بیرون از مجموعه و شرکت نیز می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

Hosted pbx  برای چه افرادی مناسب است؟

سیستم‌های  Hosted pbx (سانترال ابری) برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط و شرکت‌های نوپا و استارتاپ ایده‌آل است. راه‌اندازی این سرویس آسان و سریع است و معمولاً با قیمت مناسب و رقابتی عرضه می‌شود. طیف وسیعی از ویژگی‌ها را  hosted pbx را دارد که قادر است کسب‌وکار شما را برای یک شروع قوی در حوزه ارتباطی تقویت کند.

hosted pbx .navatel.ir

سرویس hosted pbx چه کاری انجام می‌دهد؟

hosted pbx همان‌طور که یک ارائه‌دهنده سیستم را مدیریت می‌کند، می‌تواند به توسعه شرکت و آسان‌تر شدن استفاده از سیستم تلفن کمک بسیار زیادی کند. این سیستم برای توسعه مشاغل نیز مناسب است و به‌گونه‌ای طراحی شده است تا کسب‌وکار شما بتواند رشد چشمگیری در ارتباط با مشتریان خود داشته باشد. فراموش نکنید وقتی کسب‌وکار شما شروع به گسترش می‌کند، می‌توانید خطوط و ویژگی‌های اضافی را در صورت نیاز اضافه کنید.

۱-کاهش هزینه‌های اولیه و نگهداری

یکی از دلایل اصلی استفاده کسب‌وکارها از سرویس hosted pbx  میزبانی شده این است که بسیاری از هزینه‌های ناشی از یک سیستم داخلی را کاهش می‌دهد. ازآنجایی‌که سانترال در فضای ابری است و توسط ارائه دهنده شما مراقبت می‌شود، هزینه‌های نصب، سخت‌افزار و تعمیر و نگهداری را حذف می‌کند.

تمام این هزینه‌ها در بسته سیستم گنجانده شده است. همچنین تعداد کارکنان را کاهش می‌دهد، زیرا کمتر به کارکنان فناوری اطلاعات نیاز دارید که برای حل مشکلات با PBX اختصاص داده شده باشند، زیرا شرکتی که از آن‌ها سرویس را تهیه کرده‌اید، این کار را برای شما انجام می‌دهد. تعمیر و نگهداری و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار همگی به‌صورت خارجی مدیریت می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند تا روی کسب‌وکارتان تمرکز کنید. اگر یک کسب‌وکار کوچک یا یک استارتاپ هستید این عالی است.

۲-ارتباط بدون مرز

مهم نیست که کارمندان شما در کجا هستند، در دفتر کار یا در خانه، آنها همچنان می‌توانند از طریق سیستم سانترال ابری ارتباط برقرار کنند. این سرویس hosted pbx مناسب شرکت‌هایی است که دارای نیروهای پشتیبانی و کارشناسان فروش دورکار هستند.

۳-مقیاس‌پذیری

کسب‌وکارها می‌توانند سیستم خود را با رشد و توسعه کسب‌وکارشان تطبیق دهند. به‌عنوان مثال اگر تعداد کارمندان شما افزایش یا کاهش یابد، می‌توانید خط و داخلی‌ها را از طریق پورتال‌های مبتنی بر وب اضافه یا حذف کنید.

۴-گزارش تماس، تجزیه‌وتحلیل

بخش مارکتینگ و روابط‌عمومی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها (فرقی ندارد کوچک باشند یا بزرگ) بسیار مهم هستند تا بتوانند تماس‌های خروجی و ورودی را بررسی، تجزیه‌وتحلیل کنند. به‌عنوان مثال شما به عنوان یک مدیر روابط‌عمومی باید بدانید در روز چه تعداد نفر با شرکت تماس می‌گیرند، چه تعداد از این افراد شکایت یا انتقاد دارند. میانگین زمان پاسخگویی کارمندان شرکت برای رفع یک مشکل مشتری شما چقدر است. با سیستم های قدیمی و آنالوگ نمی توانید گزارش دقیق و درستی از تماس های خود  داشته باشید.

تلفن ابری نواتل

۵-ارتباط بدون مرز

مهم نیست که کارمندان شما در کجا هستند، چه در دفتر کار یا در خانه کار می کنند، آنها همچنان می توانند از طریق سیستم سانترال ابری ارتباط برقرار کرده، این سیستم ابری مناسب شرکت‌هایی است که دارای نیرو های پشتیبانی و کارشناسان فروش دور کار دارند.

۶-مقیاس پذیری

کسب و کارها می توانند سیستم خود را با رشد و توسعه کسب و کارشان تطبیق دهند. به عنوان مثال، اگر تعداد کارمندان شما افزایش یا کاهش یابد، می توانید خط و داخلی ها را از طریق پورتال های مبتنی بر وب اضافه یا حذف کنید.

۷-گزارش تماس و تجزیه و تحلیل

برای شرکت ها و سازمان ها (فرقی ندارد کوچک باشند یا بزرگ) برای بخش مارکتینگ و روابط عمومی خیلی مهم هست که بتوانند تماس های خروجی و ورودی را بررسی ،تجزیه و تحلیل کنند به عنوان مثال شما به عنوا یک مدیر روابط عمومی باید بدانید در روز چه تعداد نفر تماس میگریند با شرکت ، چه تعداد از این افراد شکایت یا انتقاد دارند ، میانگین زمان پاسخگویی کارمندان شرکت برای رفع یک مشکل مشتری شما چقدر است ؟؟  با سیستم های قدیمی و آنالوگ نمی توانید گزارش دقیق و درستی از تماس های خود  داشته باشید.

تفاوت Hosted PBX  با VOIP  چیست؟

Hosted PBX  میزبان یک سیستم تلفن مبتنی بر ابر بوده و (Voice over IP ) VOIP  روشی برای برقراری تماس است که بر اساس و پایه IP  و پروتکل‌های مخصوص آن است. سرویس مرکز تلفن ابری یک بستر تماس است که ویژگی‌های فراوانی دارد و برای برقراری ارتباط از روش voip استفاده می‌کند. اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم Hosted PBX یک مرکز تلفن ابری بوده که تمام سرورها و مسئولیت‌ها نزد شرکت ارائه‌دهنده است، در حالی که VoIP در واقع یک روش برای برقراری تماس که بین شرکت و سازمان‌ها بسیار محبوبیت دارد. می‌توان گفت همه تلفن‌های ابری به نوعی سرویس تلفن اینترنتی voip  هستند، اما عکس آن صدق نمی‌کند.

Hosted pbx  چگونه به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

سانترال ابری برای شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها کاملاً مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. با توجه به مطالبی که در بالا اشاره کردیم و همچنین در دستیابی به اهداف خود کمک کرده و آنها را از همان ابتدا حرفه ای نشان دهد. این سرویس خیلی بیشتر از ارائه یک وسیله ارتباطی نیاز شما را برطرف می‌کند، همچنین به عملکرد کسب‌وکار شما در کل کمک و سرعت می‌بخشد.

همه چیز را سروسامان بدهید. با یک مرکز تلفن ابری می‌توانید در هر کجا که هستید و با هر دستگاهی که استفاده می‌کنید تماس، و تعامل قوی با مشتریان و همکاران خود برقرار کنید، بنابراین لازم نیست در یک مکان ثابت بمانید. مثلاً، اگر در ماشین یا قطار به جلسه می‌روید یا از خانه کار می‌کنید، همیشه در دسترس هستید.

پخش IVR

سیستم IVR یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌هایی هست که یک مرکز تلفن باید داشته باشد تا بتواند به طور منظم ترافیک تماس‌های ورودی را کنترل کند تا تماس‌گیرنده به‌راحتی بتواند با بخش مورد نظر ارتباط برقرار کند که به دودسته تقسیم بندی می‌شود:

معمولی: از تماس گیرنده می‌خواهد برای وصل شدن به داخلی موردنظر عدد را وارد کند.

پیشرفته: از هوش مصنوعی استفاده شده است و می‌تواند مکالمات مشتریان با کارمندان شما را مکتوب کند و خروجی و آنالیز روی آن انجام دهد.

تماس رایگان: سانترال ابری و کلی ویژگی در سانترال ابری یا همان مرکز تماس ابری. تمام تماس‌های داخلی رایگان است و اگر شما تلفن اینترنتی نواتل را تهیه کرده باشید، تماس‌های نواتل رایگان است؛ یعنی تماس شما با شرکت یا سازمان دیگری که نواتل داشته باشد کاملاً رایگان خواهد بود .

کنفرانس صوتی و تصویری: از ویژگی‌های یک مرکز تلفن یکپارچه، داشتن سرویس کنفرانس صوتی و تصویری است که در سطح سازمان جلسات گوناگونی در سطح‌های مختلف سازمان انجام می‌شود و مخصوصاً اگر سازمان یا شرکت شما چندین شعبه یا زیر مجموعه داشته باشد. نبود کنفرانس صوتی و تصویری می‌تواند یک چالش بزرگ برای مجموعه بوجود آورد.

رمزگذاری تماس: سرقت فقط برای پول و طلا نیست، سرقت اطلاعات از طلا هم گران بهاتر است و همه سازمان‌های مهم و نوین دغدغه امنیت اطلاعاتشان همیشه وجود داشته و دارد. در سیستم سانترال ابری یا مرکز تلفن ابری نواتل تمام تماس به صورت  END 2 END رمز گذاری شده‌اند و به راحتی می‌توانید تماس‌های درون یا خارج از سازمان را برقرار کنید.

و در پایان

ضبط مکالمات عالی و قوی کارمندان و پرسنل با مشتریان شرکت، منابع عالی برای آموزش به همکاران تازه وارد است. می‌توانید تماس‌های ضبط شده را مجدداً پخش کنید تا بررسی کنید کدام کارمندان بخش فروش یا پشتیبانی بهتر کار می‌کنند و کدام سؤالات پشتیبانی مشتری اغلب نیاز به پاسخ دارند.

 همچنین می‌توانید از ضبط تماس‌ها برای آماده‌سازی کارمندان جدید برای مدیریت موقعیت‌های ناخوشایند با استفاده از مثال‌های واقعی استفاده کنید. همچنین دسترسی به ضبط تماس‌ها به پاسخگویی کارکنان کمک می‌کند. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با مشاوران فروش ما در ارتباط باشید.

امیدوارم در این مطلب به خوبی درک کرده باشید که hosted pbx چیست و چه کاربردی برای کسب و کار شما خواهد داشت!

همچنین ببینید

حل مشکلات و نیاز های مشتری با وب چت آنلاین

چت آنلاین چیست؟ پشتیبانی و گفتگوی آنلاین در سایت

ما، صاحبان وب‌سایت، هر روز با هزاران رویکرد مختلف سعی در جذب مشتریان داریم و …

۴۲ نظر برای این مطلب وجود دارد

  1. مطلب مفیدی بود ممنون از شما

  2. محمد صادق زاده

    مطالب خوبی میزارید ممنون

  3. قیمت خرید سرویس hosted pbx چقدره؟؟

    • پشتیبانی نواتل

      باسلام و وقت بخیر
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر راهنمایی بیشتر با شماره ۸۲۸۰۱۰۰۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

  4. سلام
    تشکر میکنم از مطلب مفید و کاربردی تون ، واقعا سرویس هاستد همانطور که گفته شد خیلی میتونه به عملکرد و توسعه کسب و کار کمک کنه ، ممنونم

  5. بسیار جالب و کاربردی بود

  6. قیمت سرویس Hosted PBX به طور حدودی چقدر هستش؟؟؟

  7. سلام
    خیلی مطلب خوبی بود

  8. سلام بسیار مقاله مهمی بود و بنظرم کسب و کار ها هم کم کم باید تلفن ابری رو جایگزین سرویس تلفن مخابرات کنند

  9. پشتیبانی نواتل

    با سلام و وقت بخیر
    ممنون از شما کاربر گرامی

  10. بسیار جالب و آموزنده بود

  11. بسیار عالی بود و من هم برای شرکت دارم از مرکز تلفن ابری استفاده میکنم و خیلی به صرفه تر هستش

  12. سریسو Hosted PBX باید حتما از اینترنت خاصی استفاده کند؟؟

  13. برای شرکتمون از سرویس hosted محلی استفاده کردیم و خیلی خوبه و بنظرم بهتر از ابری هستش

  14. ای کاش ضعف های Hosted PBX بیش تر توضیح می دادید

    • پشتیبانی نواتل

      با سلام
      تمامی معایب Hosted PBX را داخل مقاله توضیح دادم اگر موردی هست بفرمایید

    • پشتیبانی نواتل

      با سلام
      ممنون از شما کاربر عزیز برای به اشتراک گذاشتن نظر خوبتون
      ضعف و ابرادات داره و ما منکر این موضوع نیستیم و حتما در قالب یک محتوا جامع معایب Hosted را برسی میکنیم

  15. سرویس Hosted pbx چه فرقی با تلفن ابری داره؟؟؟

  16. سرویس Hosted pbx چه فرقی با تلفن ابری داره؟؟؟

  17. برای سرویس Hosted PBX حتما باید سرور تهیه کنیم؟

  18. سورنا خلیل زاده

    برای استفاده از این سرویس اینترنت خاصی باید تهیه کنیم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *