ارسال پیامک مکانمحور(LBS)، یکی از روشهایی است که مورد استقبال بسیاری از کسبوکارها قرار گرفته است. پیامک تبلیغاتی، یکی از درگاههای مارکتینگ پربازده میباشد و مدیران مدام به دنبال راهکارهایی برای تعیین دقیقتر گروه مخاطبان هدف هستند تا بتوانند بازدهی تبلیغات خود را افزایش دهند. استفاده از پنل پیامکی لوکیشنمحور و ارسال پیامک به افرادی که در یک موقعیت مکانی سکونت و یا رفت و آمد دارند، یکی از راهکارهایی است که کاربران به این منظور مورد استفاده قرار میدهند. در ادامه به انواع سرویس پیامک مکانمحور(LBS)، مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.
ارسال پیامک مکانمحور با پنل پیامکی پیشرفته
استفاده از پنل پیامکی و ارسال پیامکهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی، از مستقیمترین روشهای تبلیغاتی است و گسترده بودن گروه دریافتکنندگان، آن را تبدیل به یک انتخاب جذاب برای مدیران کسبوکار کرده است. البته باید توجه داشت که هر روز، مخاطبین شما تعداد زیادی پیامک تبلیغاتی دریافت میکنند و اگر بخواهید پیامک شما، توجه آنها را جلب کند باید با استفاده از یک پنل پیامکی مناسب و نوشتن محتوای جذاب، در این بازار رقابتی برنده باشید.
مزایای استفاده از پنل پیامکی لوکیشنمحور برای کسبوکارها
ارسال پیامک مبتنی بر مکان، با انتخاب مخاطب هدف شما بر اساس لوکیشنی که در آن به دلایل مختلف حضور داشتهاند، کمک میکند تا بتوانید از فیلتر لوکیشن برای بازدهی بیشتر استفاده کنید. از جمله مزایایی که استفاده از پنل پیامکی برای شما دارد، عبارتند از:
- هدفگیری دقیق مشتریان: با ارسال پیامکهای تبلیغاتی بر اساس موقعیت جغرافیایی، کسبوکارها میتوانند تبلیغات خود را به افرادی ارسال کنند که در نزدیکی کسبوکار آنها حضور داشته یا در موقعیت مکانی خاصی رفت و آمد دارند.
- افزایش نرخ باز شدن و تعامل: در نوعی از بازاریابی پیامکی مبتنی بر لوکیشن (LBS)، پیامکهای مکانمحور معمولاً زمانی ارسال میشوند که مشتری در مکان مناسب قرار دارد، بنابراین احتمال باز شدن پیام و اقدام بر اساس آن (مانند خرید یا بازدید از فروشگاه) افزایش مییابد.
- کاهش هزینههای تبلیغاتی: ارسال پیامک مبتنی بر مکان، جایگزین مناسبی برای اس ام اس مارکتینگ گسترده و بیهدف است که باعث کاهش هزینهها شده و از طرفی بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری برای کسبوکارها فراهم میکند.
- افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر: با ارسال تخفیفها و پیشنهادهای ویژه به مشتریان نزدیک به محل کسبوکار، احتمال مراجعه آنها بیشتر میشود. این روش برای فروشگاههای فیزیکی، رستورانها و مراکز تفریحی بسیار کارآمد است.
- امکان ارسال پیامهای اضطراری و اطلاعرسانی: علاوه بر تبلیغات، این سیستم میتواند برای ارسال هشدارهای مهم مانند وضعیت آبوهوا، تغییر ساعت کاری، تعطیلیهای ناگهانی و سایر اطلاعات ضروری نیز استفاده شود.
- افزایش نرخ بازگشت مشتری: با استفاده از پیامکهای یادآوری و پیشنهادات ویژه برای مشتریانی که قبلاً از خدمات شما استفاده کردهاند، میتوان نرخ بازگشت مشتریان را افزایش داد و آنها را ترغیب به خرید مجدد کرد.
- برتری نسبت به رقبا: کسبوکارهایی که از این روش استفاده میکنند، میتوانند با ارسال پیامکهای بهموقع و هوشمندانه، مزیت رقابتی بیشتری نسبت به رقبا کسب کنند و سهم بازار خود را افزایش دهند.
- انواع پیامک مبتنی بر مکان: روشهای مختلفی برای ارسال پیامک مکانمحور وجود دارد که میتوانید بنا به شرایط از آنها استفاده کنید. در این بخش به معرفی این روشها و شرح مختصری از مزایا معایب هر کدام خواهیم پرداخت
ارسال پیامک لوکیشنمحور به کمک دکل مخابراتی (Cell-ID SMS)
ارسال پیامک لوکیشنمحور بر اساس موقعیت دکلهای مخابراتی یا همان BTS، به این صورت کار میکند که وقتی یک شخص وارد یک منطقه شده و به اولین دکل مخابراتی متصل میشود، پیامک برای او ارسال میشود. این روش اگرچه دقت متوسطی دارد، اما فروشگاهها، رستورانها و… از آن برای تبلیغات عمومی استفادهی زیادی میکنند.
ارسال پیامک بر اساس بانک اطلاعاتی کد پستی (Postal Code SMS)
در این روش برای ارسال پیامک مبتنی بر مکان، شما باید منطقه مدنظر خود را انتخاب کرده و برای شماره موبایلهای ثبت شده برای هر کد پستی، پیامک خود را ارسال کنید. با توجه به اینکه افراد ممکن است شماره تماس خود را تغییر داده و یا سکونت دائم در مکانی که با نام و شماره آنها ثبت شده نداشته باشند، این روش به اندازهی روشهای مبتنی بر GPS، دقیق نیست.
ارسال پیامک مکانمحور بر اساس GPS و لوکیشن دقیق (Geo-Fencing SMS)
این روش برای ارسال پیامک مبتنی بر لوکیشن از فناوری GPS و نقشههای دیجیتالی برای تعیین موقعیت دقیق کاربران استفاده میکند. کسبوکارها میتوانند محدودهای مشخص (مثلاً شعاع ۵ کیلومتری یک فروشگاه) را تعیین کنند و به افرادی که وارد این محدوده میشوند، پیامک ارسال کنند. این روش دقت بالاتری نسبت به دکلهای مخابراتی دارد اما تنها مخاطبینی را شناسایی میکند که GPS تلفن همراه آنها در زمانی که در منطقه مدنظر حضور دارند، روشن باشد.
ارسال پیامک به شرط اتصال به وایفای و بلوتوث (Wi-Fi & Bluetooth Proximity SMS)
در این سبک از ارسال پیامک لوکیشنمحور، افرادی که به یک شبکه وای فای و یا بلوتوث متصل شوند، به عنوان مخاطب هدف قرار میگیرند.
ارسال پیامک مبتنی بر اپلیکیشنهای موبایل (App-Based Location SMS)
این روش از دقیقترین روشهای ارسال پیامک مبتنی بر مکان است که در آن کسبوکارها دیتابیس خود را از اپلکیشنهایی دریافت میکنند که کاربر نصب کرده و دسترسی لوکیشن به آن داده است. این روش با وجود دقت بسیار بالایی که دارد، محدودیتهایی نیز دارد چرا که ممکن است بخشی از مخاطبینی که در لوکیشن مدنظر شما هستند را از دست بدهید، صرفا به این علت که دسترسی لوکیشن به اپلیکیشنها ندادهاند.
ارسال پیامک مکانمحور بر اساس رفتار کاربران (Behavior-Based Location SMS)
در این روش، پیامکهای مبتنی بر مکان بر اساس دادههای تحلیلی و رفتارهای گذشته کاربران ارسال میشوند. برای مثال، اگر فردی قبلاً از یک فروشگاه خاص خرید کرده باشد و دوباره به آن منطقه بازگردد، سیستم میتواند پیامکی برای او ارسال کند. این روش از هوش مصنوعی و تحلیل داده برای بهبود دقت تبلیغات استفاده میکند.
کاربرد ارسال پیامک مکانمحور برای صنایع مختلف
از فروشگاههای خردهفروشی و رستورانها گرفته تا شرکتهای حملونقل، املاک، گردشگری و حتی خدمات درمانی، همگی میتوانند از قابلیتهای پیامکهای لوکیشنمحور برای افزایش تعامل و رشد کسبوکار خود بهره ببرند. به طور مثال، فروشگاههای زنجیرهای و رستورانها میتوانند با استفاده از پنل پیامکی مبتنی بر مکان برای ارسال پیامک مکانمحور، پیشنهادات ویژه و تخفیفهای اختصاصی را برای مشتریانی که در نزدیکی شعب آنها قرار دارند ارسال کنند؛ یا سالنهای زیبایی و شرکتهای خدماتی نظافت منزل یا تعمیرات، میتوانند با ارسال پیامک مبتنی بر کد پستی خدما خود را به افراد ساکن در یک منطقه معرفی کنند.
کاربرد پنل پیامکی لوکیشنمحور در صنعت گردشگری و هتلداری
در صنعت گردشگری، پنل پیامکی مکانمحور میتواند به هتلها، آژانسهای مسافرتی و مراکز تفریحی کمک کند تا پیشنهادات ویژه خود را مستقیماً به گردشگرانی که در یک منطقه خاص حضور دارند ارسال کنند. برای مثال، یک هتل میتواند به مسافرانی که به تازگی وارد یک شهر شدهاند، پیامکی شامل پیشنهاد تخفیف برای رزرو اتاق ارسال کند. همچنین، موزهها، پارکهای تفریحی و جاذبههای گردشگری میتوانند با ارسال پیامکهایی شامل اطلاعات درباره بلیطهای تخفیفی یا رویدادهای ویژه، بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنند. این روش باعث افزایش آگاهی از خدمات گردشگری و ارتقای تجربه سفر برای مسافران میشود.
تفاوت پیامک لوکیشنمحور(LBA) و خدمات مکانمحور(LBS) چیست؟
LBA مخفف عبارت Location Based Advertising، به معنای تبلیغات مبتنی بر مکان میباشد. همانطور که پیداست یک زیر مجموعه از Location Based Services یا همان LBS محسوب میشود. و در واقع همان تبلیغات لوکیشن محور است که در این مقاله به تفصیل در مورد آن صحبت کردهایم.
خدمات مبتنی بر مکان یا همان LBS، به تکنولوژیای اشاره دارد که به کسبوکارها امکان میدهد بر اساس موقعیت مکانی کاربران، آنها را شناسایی کرده و اطلاعات و خدمات متناسب را به آنها ارائه دهند. نقشهها و اپلیکیشنهای مکانیابی، اپهایی که برای پیدا کردن نزدیکترین رستوران، پمپ بنزین و… استفاده میشوند، نمایش نتایج جستوجو در گوگل بر اساس موقعیت مکانی افراد و.. همگی مثالهایی از LBS هستن.
ویژگی |
LBS (خدمات مبتنی بر مکان) |
LBA (تبلیغات مبتنی بر مکان) |
تعریف |
ارائه خدمات و اطلاعات بر اساس موقعیت مکانی کاربران |
نمایش تبلیغات هدفمند بر اساس مکان کاربر |
هدف |
بهبود تجربه کاربری، مسیریابی، خدمات مکانمحور |
افزایش فروش، تعامل بیشتر با مشتریان |
فناوریهای مورد استفاده |
GPS، وایفای، دکل مخابراتی، بلوتوث |
Geo-Fencing، Beacons، پیامک مکانمحور |
کاربرد ها |
مسیریابی، یافتن مکانهای نزدیک، خدمات اضطراری |
تبلیغات فروشگاهها، پیشنهادات تخفیفی، تبلیغات موبایلی |
یک کمپین پیامکی موفق با پنل اس ام اس لوکیشنمحور
همانطور که در ابتدا اشاره شد، علت استفاده از پنل پیامک لوکیشنمحور، افزایش بازدهی پیامک است! اما باید توجه داشته باشید برای داشتن یک تبلیغات موفق از طریق ارسال SMS انبوه باید بسیاری از معیارهای دیگر را نیز رعایت کنید. به طور مثال محتوای پیامک باید کاملا کوتاه و واضح باشد و پیامی که میخواهید را به بهترین شکل منتقل کند.
از طرفی داشتن یک شماره معتبر که مشتری آن را بشناسد، حس اعتماد بیشتری ایجاد میکند و باعث میشود پیامکهای تبلیغاتی شما بیشتر خوانده شوند. با پنل پیامکی نواتل، که بهصورت یکپارچه با سی آر ام ابری در یک پنل مدیریتی جامع ارائه میشود، میتوانید مستقیماً پیامکهای هدفمند را برای مشتریان خود ارسال کنید.این یعنی بدون نیاز به جابهجایی بین سیستمهای مختلف، به اطلاعات مشتریان دسترسی دارید و میتوانید در زمان مناسب، پیامکهای شخصیسازیشده ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
افزودن دیدگاه