بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ چیست؟

 

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که شخصی با شما تماس بگیرد و شروع به تعریف و تمجید از محصولاتی کند که شما هیچ آشنایی با آن ندارید. به این روش برای جذب مشتری و فروش محصول، بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ می‌گویند. تله مارکتینگ، بازاریابی مستقیم کالاها یا خدمات به افراد از طریق لیستی از شماره‌های هدف است. بازاریابی از طریق تلفن به دو روش امکان‌پذیر است، مثلاً ممکن است توسط بازاریاب‌های تلفنی یا توسط تماسگیر خودکار (Auto Dialer) شرکت‌ها انجام شود. یکی از کارآمد‌ترین روش‌های زیر مجموعه بازاریابی تلفنی ، فروش تلفنی است که درآمد خوبی برای اکثر کسب و کارها دارد.

 

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی از طریق تلفن، روشی برای فروش مستقیم کالاها یا خدمات از طریق یک تماس تلفنی غیر منتظره یا از پیش تعیین شده است. به دلیل ماهیت بازاریابی تلفنی و تمایلات کم افراد برای شنیدن یک مکالمه تلفنی تبلیغاتی غیر منتظره، بسیاری از مشتریان تمایلی به دریافت و پاسخگویی به این تماس‌ها را ندارند. به همین دلیل کشورهایی مانند ایالات متحده و کانادا دارای لیست‌هایی هستند که در آن افراد می‌توانند شماره ‌تلفن‌های خود را برای جلوگیری از تماس‌های بازاریابی ثبت کنند.

به صورت کلی منظور از بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ به تماس‌هایی گفته می‌شود که از طریق یک بانک شماره تلفن با افرادی ناشناس تماس گرفته و کالای موجود به صورت غیر منتظره معرفی می‌شود. تله مارکتینگ یک ابزار مفید برای مشاغلی است که بودجه محدودی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود دارند و هنگامی‌که با سایر روش‌های بازاریابی ترکیب می‌شود، می‌تواند ابزار قدرتمندی برای تبلیغات به شمار بیاید.

تاریخچه بازاریابی تلفنی

شروع و استارت کار بازاریابی تلفنی به صورت گسترده در سال ۱۹۵۷ بود. در آن زمان شرکت DialAmerica Marketing به منظور گسترش و توسعه این نوع بازاریابی تاسیس شده بود. این روش بازاریابی بسیار موفقیت آمیز عمل کرد، و در اواسط ۱۹۷۰ میلادی بود که شرکت های بزرگ بلو چیپ مانند GE و Bank of America نیز از آن استفاده کردند.

فرایند و زیرساخت بازاریابی تلفنی

اصطلاح تله مارکتینگ برای اولین‌بار در دهه ۱۹۷۰ با ظهور سرویس‌های جدید و ارزان‌تری از خدمات تلفنی از راه استفاده شد. بازاریابی تلفنی ممکن است از یک مرکز تماس، یک دفتر یا از یک‌ خانه انجام شود. تله مارکتینگ می‌تواند شامل یک تماس برای ارزیابی علاقه مشتریان به خرید محصول باشد و سپس تماس‌های بعدی برای پیگیری فروش انجام شود. تله مارکتینگ توسط مشاغل خصوصی، مؤسسات خیریه غیرانتفاعی، نظرسنجی، درخواست کمک‌های مالی، تحقیقات بازاریابی و سایر سازمان‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

 

بهترین و هوشمندانه‌ترین سرویس برقراری ارتباط و مدیریت تماس در خدمات تله مارکتینک استفاده از سیستم تلفن مبتنی بر تکنولوژی VoIP که به دو صورت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی است، خواهد بود. مرکز تلفن مبتنی بر ویپ به شما کمک می‌کند گزارشی دقیق و نموداری از مکالمات خود داشته باشید، مکالمات را ضبط کنید و خدماتی مثل صندوق صوتی، صف انتظار و تلفن گویا داشته باشید.

برای کاهش هزینه‌ مرکز تله مارکتینگ خود و ارتباط بهتر با بازاریابان تلفنی در صورت دورکاری بهترین راه استفاده از مرکز تلفن ابری است. از طریق این راهکار به هیچ سخت‌افزاری نیاز نخواهید داشت، هزینه‌های جانبی شما مثل هزینه مصرف برق، سیستم خنک کننده و کارشناس پشتیبان به صفر می‌رسد و فقط با یک نرم‌افزار از هر کجا و در هر زمان می‌توانید با تعرفه مکالمه‌ای ارزانتر بازاریابی تلفنی کنید.

مطلب پیشنهادی: مرکز تلفن ابری چیست؟

 

بازاریاب تلفنی چه کسی است؟

 

بازاریاب تلفنی کسی است که نماینده و مسئول فروش از طریق تلفن است و نقش اصلی او ترغیب مشتریان به خرید و تلاش برای فروش کالاها یا خدمات است. بازاریاب‌های تلفنی به طور معمول هرگز مشتریان خود را رو در رو ملاقات نمی‌کنند، بنابراین یک رفتار و گفتار عالی پشت تلفن در کنار هنر متقاعدکردن مشتری و آگاهی از شخصیت شناسی از روی لحن و صدا برای سرمایه‌گذاری در آنچه می‌خواهید بفروشید ضروری است.

بازاریاب‌های تلفنی منبع اصلی فروش و سود بسیاری از شرکت‌ها هستند و ستون فقرات صنعت تله مارکتینگ به شمار می‌آیند. بازاریابی از این طریق به یکی از بزرگ‌ترین صنایع در بسیاری از کشورها تبدیل شده است و برای میلیون‌ها نفر اشتغال ایجاد می‌کند. با این حال، هرکسی نمی‌تواند به‌عنوان یک بازاریاب تلفنی موفق باشد. برای فروش تلفنی باید هم‌زمان صبور، قانع‌کننده و لحن و رفتاری دوستانه داشته باشید و تحمل شنیدن “نه” های زیادی را داشته باشید. در این قسمت هم پیشنهاداتی ارائه می‌کنیم که می‌تواند موجب توسعه مهارت‌های بازاریابی در افراد شود:

  • واضح و قابل ‌فهم صحبت کنید.
  • تا حد ممکن بدون توقف و بدون تپق زدن صحبت کنید.
  • رفتاری دوستانه و مودب داشته باشید.
  • حواستان به بلندی صدا و لحنتان باشد.
  • علاوه بر گوینده خوبی بودن نیاز است تا شنونده خوبی نیز باشید. در واقع شنونده بودن مهم‌تر از گوینده بودن است.
  • برای بازاریابی تلفنی شما باید دانش کافی نسبت به محصولات یا خدمات شرکت داشته باشید تا به‌خوبی بتوانید سؤالات مشتریان را پاسخ دهید و مکالمه را به شکلی مفید مدیریت نمایید.

 

اما آیا شما برای بازاریابی از طریق تلفن مناسب هستید؟ بازاریابان تلفنی معمولاً شخصیت متمایزی دارند. آنها ماجراجو، جاه‌طلب، قاطع، برون‌گرا، پرانرژی، مشتاق، با اعتما دبه ‌نفس و خوش‌بین هستند. اگر شما هم بعضی از صفات گفته شده را دارید، این شغل می‌تواند شغل خوبی برای‌تان باشد.

 

انواع بازاریابی از طریق تلفن

رایج‌ترین شکل تله مارکتینگ، بازاریابی به ‌منظور فروش کالا یا خدمات است. در این حالت بازاریاب تلفنی دائماً تماس‌هایی به‌منظور فروش با مصرف‌کنندگان یا مشاغل برقرار می‌کند. در این شیوه به بازاریابان تلفنی لیستی از شماره‌های تلفن اقشار و اصناف هدف برای تماس داده می‌شود. این شماره‌های تلفن ابری  یا از شرکت دیگری خریداری می‌شوند و یا در پاسخ به ‌نوعی نظرسنجی توسط شرکت مورد نظر دریافت می‌شوند. این شماره‌ها بسته به نوع پاسخگویی مشتری حذف و یا در دفترچه تلفن یادداشت می‌شوند.

در نوع دیگری که در واقع فروش تلفنی است، این فروشنده است که منتظر تلفن از سمت مشتری می‌ماند تا تلفن زنگ بخورد و محصولی از این طریق به فروش برسد. نمونه آن تبلیغات موجود در تلویزیون است که در این حالت مصرف‌کننده یا مشتری تلفن خود را برمی‌دارد، با شماره تلفنی که نمایش داده می‌شود تماس می‌گیرد و با کمال ‌میل یک برنامه ورزشی، فیلم، پکیج آموزشی یا حتی یک ابزار شگفت انگیز که می‌تواند همه چیز را تکه‌تکه کند، خریداری می‌کند!

در خصوص بازاریابی تلفنی لازم به ذکر است که بیشتر افرادی که به‌عنوان بازاریاب تلفنی شروع به کار می‌کنند، معمولاً پس از مدتی به سراغ سایر مشاغل می‌روند، زیرا این کار به ‌آسانی که به نظر می‌رسد، نیست. اما هرکسی که حتی برای مدتی به‌عنوان بازاریاب کارکرده باشد، بسیاری از مهارت‌های ارزشمندی را که توسط کارفرمایان و نحوه برخورد با مشتریان در حین کار یاد گرفته، برای همیشه استفاده می‌کند. مهارت‌هایی مانند:

  • نحوه برخورد درست با افراد مختلف
  • نحوه گوش‌دادن موثر و برقراری ارتباط با افراد
  • نحوه فروش محصولات یا خدمات و ایجاد حس نیاز
  • مسئولیت‌پذیری
  • صبر و تحمل
  • نحوه مدیریت مکالمه با افراد متفاوت
  • امتحان کردن شیوه‌های جدید

 

پیشنهاد مطلب: (CRM) ابری نواتل چیست؟ {۰ تا ۱۰۰}‌

خط تلفن ثابت برای بازاریابی تلفنی

خط تلفن ثابت برای بازاریابی تلفنی یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. یک شماره رند با تعرفه مکالمه‌ای ارزانتر از سایر خطوط و امکان استفاده لحظه‌ای تعداد زیادی بازاریاب تلفنی از ویژگی‌هایی است که خط تلفن شما را مناسب خدمات تله‌ مارکتینگ می‌کند. خطوط آنالوگ مخابرات این ویژگی را ندارند و باید تعداد زیادی خط تلفن ثابت با شماره‌های مختلف تهیه کنید تا مثلا ۳۰ اپراتور بتوانند به صورت همزمان از این خط استفاده کنند. البته اگر مخابرات منطقه امکان ارائه چند خط تلفن را داشته باشد!

خط تلفن آنالوگ مخابرات اصلا گزینه مناسبی برای بازاریابی و فروش تلفنی نیست و نمی‌تواند نیازهای یک مرکز خدمات مبتنی بر ارتباطات تلفنی را برآورده کند. خط تلفن اینترنتی بهترین گزینه برای این مراکز است. شما امکان انتخاب یک خط تلفن رند را به هر تعداد مورد نیاز دارید و معمولا هیچ محدودیتی برای خرید تعداد خط نخواهید داشت. تعرفه این خطوط ارزانتر است و با توجه به اینکه وابسته به مکانی خاص نیست و روی بستر اینترنت ارائه می‌شود امکان جابجایی ساده و دسترسی از هرکجا را خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: خط تلفن اینترنتی چیست؟

محل کار بازاریاب تلفنی

 

یک بازاریاب تلفنی می‌تواند در یک مرکز تماس، شرکت محل کار یا حتی از خانه کار کند. خیلی از بازاریابان تلفنی در یک مرکز تماس کار می‌کنند و به طور معمول در یک اتاقک در میان بسیاری از بازاریاب‌های دیگر کار می‌کنند. به دلیل سروصدایی که در پس‌زمینه وجود دارد، برخی از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند که کارمندانشان خارج از خانه خود کار کنند. علاوه بر این بازاریابی در خانه می‌تواند یک فرصت شغلی مناسب برای مادران خانه‌دار یا پدران خانه‌نشین و یا افراد معلول باشد که متأسفانه در کشور ما خیلی مرسوم نیست.

 

مقایسه بازاریابی تلفنی با بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی از طریق تلفن در مقایسه با بازاریابی دیجیتال روشی سنتی‌تر به‌حساب می‌آید و قدمت بیشتری نیز دارد. اما با هجوم افراد زیادی به رسانه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال، برای بسیاری از بازاریابان تاکتیک‌های سنتی بازاریابی مانند بازاریابی تلفنی، با بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا جایگزین شد.

در ابتدا این‌طور تصور می‌شد که مردم دیگر علاقه‌ای به دریافت این تماس‌ها ندارند و همچنین آنها می‌توانند به طور کامل آنها را نادیده گرفته و مسدود کنند پس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند چالش‌‌های کمتری داشته باشد و درعین‌حال فروش بیشتری به دست بیاورد، همچنین با رشد خریدهای آنلاین، در برهه کوتاهی بسیاری از تماس‌های تلفنی به‌منظور بازاریابی با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی جایگزین شدند.

اما به ‌مرور زمان تمام مزیت‌هایی که برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته می‌شد، به ‌یک ‌باره تعداد زیادی از بازاریابان را شگفت‌زده کرد. تمام چالش‌ها و مشکلاتی که در بازاریابی از طریق تلفن وجود داشت، در بازاریابی دیجیتال هم به چشم آمد. چالش‌هایی مانند جلب اعتماد مشتری برای خرید، جذب فالوور، تولید محتوا و… . با گذشت زمان ثابت شد که هم بازاریابی با تلفن و هم بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، هر دو می‌توانند مزایا و معایبی را شامل شوند و این موضوع علت ماندگاری هرکدام از این انواع بازاریابی است و هیچ تعجبی ندارد که بسیاری از شرکت‌ها از هر دو نوع بازاریابی استفاده می‌کنند.

مشاوره رایگان برای تهیه خط تلفن مناسب بازاریابی تلفنی

 

 

چرا هنوز از بازاریابی تلفنی استفاده می‌شود؟

تله مارکتینگ یا به‌عنوان یک تاکتیک مستقل یا در ترکیب با سایر استراتژی‌های بازاریابی برای کمک به شرکت‌ها در دستیابی به هدف فروش خود استفاده می‌شود. این شیوه نه‌ تنها برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان بلکه به ‌عنوان ابزاری برای تبلیغات نیز استفاده می‌شود. در ادامه برخی از دلایل استفاده از بازاریابی تلفنی ذکر شده است:

  • ۶۰٪ مدیران بازاریابی از ۵۰۰ کمپانی مختلف می‌گویند که بازاریابی از طریق تلفن نقش مؤثری در ارتباط، دسترسی به مشتری و در نهایت فروش محصول یا خدمات داشته است.
  • بازاریابی از طریق تلفن نقش به سزایی در آگاهی‌رسانی در رابطه ‌با محصول و پیداکردن مشتریان جدید با کمترین هزینه دارد.
  • بازاریابان تلفنی می‌توانند چشم‌انداز مناسبی از وضعیت بازار را به مدیران فروش بدهند، تا از این طریق اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.
  • بازاریابان تلفنی بعد از بستن قرارداد با مشتری، تماس‌هایی به‌منظور پیگیری فروش با این مشتریان برقرار می‌کنند که این نیز ۲۰٪ امکان خرید دوباره را افزایش می‌دهد.
  • علاوه بر این بازاریابان تلفنی ماهیت و الزامات مشتری‌های احتمالی را شناسایی می‌کنند و این اطلاعات را به نیروی فروش انتقال می‌دهند.

مزایای بازاریابی تلفنی

  • کم هزینه میباشد
  • امکان دریافت نظرات در باره محصول و خدمات وجود دارد
  • تهسیل کننده توسعه و گسترش کسب و کار
  • ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان بالقوه
  •  فروش هدفمند تر
  • نیایج قابل اندازه گیری

سخن آخر

تله مارکتینگ علی‌رغم تصوراتی که پیرامون آن وجود دارد در این عصر دیجیتال نیز همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. بازاریابی از طریق تلفن نه ‌تنها منجر به فروش بیشتر برای شرکت می‌شود، بلکه یک روش کارآمد برای برقراری ارتباط با مشتریانی است که به طور منظم بازخورد محصولات و خدمات شرکت را ارائه می‌دهند و این موضوع اجازه می‌دهد تا کسب ‌و کار انتقادات سازنده‌ای داشته باشد و خدمات خود را بهبود بخشد.

علاوه بر این، روش بسیار مقرون ‌به ‌صرفه‌ای برای تبلیغات به شمار می‌آید و در عین ‌حال می‌تواند برای بازاریابان درآمد خوبی نیز داشته باشد زیرا معمولاً این بازاریابان علاوه بر حقوق ثابت، پورسانتی نیز بابت میزان فروش خود دریافت می‌کنند. این مزایا گواه این واقعیت است که بازاریابی تلفنی حتی با هجوم بازاریابی دیجیتال نیز همچنان برای مشاغل و شرکت‌ها بسیار سودمند خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که هیچ ابزاری نمی‌تواند جای مکالمات مستقیم با مشتری را بگیرد.

در پایان نیز بی‌ربط نخواهد بود اگر به این نکته اشاره کنیم که در ارتباط با بازاریابان تلفنی لطفاً و حتماً موازین اخلاقی و احترام را فراموش نکنیم زیرا کارکنان این قشر هم مانند دیگران صرفاً جهت کسب درآمد با شما تماس می‌گیرند و نه مزاحمت. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. تجربیات و نظرات خود را حتماً با ما در میان بگذارید.

همچنین ببینید

۳ راهکار مهم برای افزایش فروش با صف تماس (Queue Call)

  در سالهایی که کارشناس و مشاور فروش راهکار و تجهیزات ویپ بودم همیشه به …

۱۶ نظر برای این مطلب وجود دارد

  1. تلفن ابری برای بازاریابها کار رو خیلی راحت کرده و حتما لازم نیست توی محیط کار بازاریابی تلفنی داشته باشن.از خونه و حتی توی مسافرت هم میتونن پاسخگوی مشتریها باشن و این خیلی خوبه

  2. امیررضا فخارنیا

    خداقوت .مجموعه ما حدود ۲۰ بازاریاب تلفنی داره‌.این تعداد قرار هست به مدت ۱ماه در چند شهر مختلف بازاریابی داشته باشن.آیا با استفاده از مرکز تماس ابری امور تله مارکتینگ رو از شهرهای دیگه غیر از تهران هم میتونن تحت کنترل داشته باشن و با مشتری ها و مجموعه در ارتباط باشن؟

    • پشتیبانی نواتل

      کاربر عزیز
      بله.مرکز تماس نواتل هیچ محدودیت مکانی ندارد و از هر نقطه ای از ایران قابل استفاده میباشد.

  3. شهرام عین الهی

    بهترین ارتباط برای تله مارکتینگ سرویس ابری هست.عالی

  4. من انگار اصلا واسه بازاریابی تلفنی به دنیا اومدم:) برون‌گرا و پرانرژی هستم، اعتماد به نفسم عالی و از خودم تعریف نکنم صدای قشنگی هم دارم:)))))

  5. توی همه شرکت های خدماتی نیاز هستش قسمت بازاریابی تلفنی

  6. از مطالب مفیدتون راجع به تله مارکتینگ استفاده کردم.ممنون

  7. با گذشت سال ها هنوزم بازاریابی تلفنی هنوز هم در راس شرکت های خدماتی وجود داره

  8. اگه تلفن ابری تهیه کنیم برای تماس به شماره های شهرستان به مشکل نمیخوریم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *