تلکام یا Telecommunication یک مفهوم گسترده در حوزهی ارتباطات است که از گذشته تا امروز، روز به روز عمیقتر شده است. اگر 30 سال پیش با کلمهی ارتباطات و مخابرات رو به رو میشدید، برداشت دیگری داشتید؛ فکس، تماس تلفنی و…. اما امروز وقتی صحبت از ارتباطات باشد، این موارد تنها زیر مجموعهی کوچکی از تکنولوژیهایی است که از طریق آن دیتاهای مختلف را انتقال میدهیم. در این مقاله به توصیف این که تلکام چیست و چه تاریخچهای را پشت سر گذاشته است، میپردازیم.
تلکام چیست؟
تلکام یا همان مخابرات، در مفهوم کلی به مجموعهای از تکنولوژیهای سخت افزاری و یا نرم افزاریای اطلاق میشود که در مخابره اطلاعات، صدا، تصویر، انواع فایل و… بین مبدا و مقصدی که در فاصله از هم قرار گرفتهاند، نقش دارند؛ از تلویزیون و رادیو گرفته تا ارسال یک پیام متنی در یک پیام رسان، همه و همه بخشی از جهان تلکام هستند. با هر پیشرفتی که در صنعت مخابرات اتفاق بیفتد و هر ابزار جدیدی که برای برقراری ارتباط به کار گرفته شود، در واقع باعث ایجاد تغییری در تلکام خواهد شد.
در مفهوم جزئیتر، هر مدار تلکام شامل یک مبدا . مقصد است، که هر کدام ازآنها شامل تجهیزاتی برای دریافت و یا ارسال پیام هستند. این تجهیز میتواند یک قطعهی سخت افزاری در تلویزیون باشد یا یک فضای ابری که برای برقراری تماس تلفنی از آن استفاده میکنید.
سیر تحول تلکام (Telecom)
برداشت خیلی از افراد از عبارت تلکام، مجموعهای از تکنولوژیهایی است که در قرن اخیر مورد استفاده قرار گرفته؛ در حالی که تلکام تاریخچهای به قدمت زیست انسانها بر روی زمین دارد. انسانهای نخستین برای انتقال پیام خود، ابزارهایی برای سنگتراشی بر دیوارهی غارها در دسترس داشتند و بعد از سالها انسان توانستند به کمک روشن کردن آتش و یا فرستادن کبوتر نامهرسان با افرادی که دورتر از آنها بودند، اطلاعاتی را مخابره کنند. جالب است بدانید که اختراع تلسکوپ به کشتیرانان این قابلیت را داد که به کمک پرچمهایی که هر یک نشانهی یک وضعیت بودند، با سایر کشتیها ارتباط بگیرند و بسیاری از افراد، همین شرایط را نیز بخشی از مسیر تکامل تلکام میدانند.
همانطور که در تصویر بالا مشخص است پاسخ به سوال تلکام چیست، محدود به تحولاتی که پس از اختراع تلفن و یا اینترنت ایجاد شدهاند، نمیشود. اما در این مقاله بیشتر به تلکام در عصر نوین پرداخته خواهد شد.
صنعت تلکام در 200 سال گذشته
اختراع تلگراف در اواخر قرن نوزدهم، تحول عظیمی در Telecom که در معنای ارتباط از راه دور است ایجاد شد. پس از ارائهی اولین نسخهی تلگراف، به سرعت نسخههای جدیدتری از این دستگاه اختراع شد. طولی نکشید که اولین نسخهی دستگاه تلفن و پس از آن امواج رادیو و تلویزیونی توسط افراد مختلف اختراع و عرضه شدند و همین نقطه آغازی برای تغییر مفهوم تلکام در جهان بود.
توسعهی تلکام به واسطهی اینترنت
اختراع اینترنت و به کارگیری آن در صنعت ارتباطات، به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات، ارسال پیام و اشتراک گذاری مطالب، همهی ساختارهای قبلی را تغییر داد و امروز کسی نیست که برای رفع نیاز خود برای برقراری ارتباط، مجبور به استفاده از اینترنت نباشد. به طوری که این روزها، حتی خطوط تلفن شهری هم در حال جایگزین شدن با خطوط تلفن ثابت اینترنتی هستند.
تاثیر پیشرفتهای تلکام در کسب و کارها
نحوهی ارتباط یک شرکت با مشتریان خود، میتواند روی درآمد و میزان فروش آن، تاثیر بسزایی بگذارد. از این رو هر کسب و کار موفقی، همواره به دنبال بهبود فرایندهای مربوط به تماسها و ارتباطات خود میباشد. اما همگام شدن با فضای اینترنت و بسترهای ابری برای برقراری تماس، از بعد از کرونا و فراگیر شدن فرهنگ دورکاری در سازمانها، به یک الزام تبدیل شد. بیزینسهای مختلف برای باقی ماندن در فضای رقابت، مجبور به کسب اطلاعات و به کار گرفتن نوینترین تکنولوژیهای تلکام هستند.
خدمات مفید صنعت تلکام برای جوامع
استفاده از امکانات جذاب و ابزارهای مفیدی که در صنعت تلکام ارائه شده است، باعث پیشرفت سایر صنایع نیز شده و زندگی شخصی و اجتماعی ما را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است؛ به عنوان مثال با استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید در بستر صنعت تلکام، بسیاری از خدمات مثل امور بانکی، کلاسهای آموزشی و… به صورت اینترنتی ارائه میشوند که همین موضوع سبب بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه شهروندان میشود.
مرکز تماس ابری، نوینترین راه حل تلکام برای کسب و کارها
تا چند سال پیش، سانترالها و مراکز تلفن با تجهیزات گران قیمت در سازمانها قرار گرفته و منابع مالی و فضای فیزیکی زیادی را اشغال میکردند. اما به مرور زمان فضای ابری جایگزین تمامی آن دستگاهها و هزینههای هنگفت شد. مرکز تلفن ابری و مرکز ابری، با قابلیتهای بی نظیری که دارند، تمامی مشکلات Telecommunication برای شرکتها را حل کرده و به شرکتها کمک میکنند تا انواع راههای ارتباطی که مورد استفادهی آنها هست را یکپارچه کنند. این یکپارچگی، میتواند تاثیر بسزایی بر مدیریت کالسنتر و بهبود تجربه مشتری CX، بگذارد.
مرکز تماس ابری نواتل
حال که دریافتید تلکام چیست و چه مسیری را طی کرده است، خوب است دربارهی صنعت تلکام در ایران و پیشرفتهایی که داشته است نیز اطلاعات کسب کنید.
نواتل یک شرکت ایرانی است که در سالیان اخیر همواره از پیشروان صنعت تلکام داخل ایران بوده و با هدف ارتقای کیفیت ارتباطات درون و برونسازمانی، محصولات و امکانات بسیاری را به سایر بیزینسها ارائه داده است. مرکز تلفن ابری و مرکز تماس ابری نواتل، اصلیترین خدمات نواتل هستند که با دهها قابلیت بینظیر، شما را در راستای ارتقای سطح کیفی تماسها و یکپارچگی کانالهای مختلف ارتباطی، مانند فکس اینترنتی، پیامرسانهای داخلی و خارجی، تماسهای تلفنی، ایمیل و… یاری میکند.
لازم به ذکر است نواتل، با اپلیکیشن اختصاصی خود، برای اولین بار در ایران استفاده از خطوط تلفن اینترنتی و مرکز تلفن ابری را سادهتر کرده است.
از جمله امکانات مرکز تماس و مرکز تلفن ابری نواتل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- امکان ایجاد داخلی با تعداد دلخواه
- حجم فضای ذخیرهی کافی
- ارسال فکس اینترنتی
- قابلیت نصب اپلیکیشن بر روی هر دستگاه هوشمندی
- یکپارچه سازی تماس، فکس، پیام و سایر راههای ارتباطی
- پنل مدیریت حرفهای
- امکان دریافت گزارشات مختلف
- مانیتورینگ تماسها
- صف تماس و تلفن گویا
چشم انداز صنعت تلکام چیست؟
مهمترین نتیجهای که میتوان از بررسی تاریخچهی تلکام گرفت، این است که پیشرفتهای تکنولوژی در این حوزه قرار است همواره ما و حتی نسلهای بعدی را شگفت زده کند. با افزایش نرخ استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف، مهندسین در تلاش هستند تا صنعت تلکام را نیز به کمک AI توسعه دهند. پیشبینی میشود که هوش مصنوعی مولد در راستای بالا بردن بهرهوری و انجام پیشبینیها و تصمیمگیریها به کمک مدیران کال سنتر بیاید. به علاوه، با وجود اینکه در ارتباطات انسانی، هوش مصنوعی به سختی میتواند جای اپراتورهای کالسنتر را بگیرد، اما در آیندهای نه چندان دور، فرایندهای NLP تا حد زیادی میتواند در پاسخگویی به تماسها کارساز باشد و صنعت تلکام را دچار تحول عظیمی کند.
افزودن دیدگاه