خط تلفن اینترنتی چیست؟ ۱۰ مزیت رقابتی نسبت به خطوط آنالوگ

 

گذری بر انواع خطوط تلفن، از دیروز تا امروز

ارتباطات تلفنی از یک دهه پیش در حال تغییر و تحول و مهاجرت از سمت راهکارهای منسوخ به سمت تکنولوژی‌های نوین مخابراتی ‌است و مسیر زیادی را از خطوط تلفن آنالوگ تا خط تلفن اینترنتی طی کرده است. قبل‌تر هر کسب‌و‌کاری برای داشتن یک خط تلفن ثابت باید به مخابرات منطقه خود مراجعه می‌کرد تا در صورت داشتن خط تلفن آزاد، یک یا تعدادی محدود خط تلفن با عبور از هفت خان رستم در مدتی طولانی به مشترک بر روی بستر کابلی تحویل داده می‌شد. در این میان افراد کمی نبودند که پس از  مراجعه به مخابرات منطقه با جمله: “سوییچ های ما پر شده است و باید تا تخلیه یک خط منتظر بمانید” روبرو نشده باشند! گاهی هم یک یا دو خط تلفن برای یک شرکت به دلیل حجم تماس‌های ورودی و خروجی زیاد کافی نبود و این شرکت‌ها نیاز به چندین خط داشتند تا بتوانند از شنیدن بوق اشغال برای مشتریانشان جلوگیری کنند.

به مرور زمان امکاناتی مثل روتاری به همین خطوط آنالوگ منسوخ اضافه شد. روتاری در واقع تکنیکی بر روی سوییچ های مخابراتی بود که باعث می‌‌شد شرکتی که دارای ۱۰ خط تلفن است بتواند یکی از آنها را به عنوان سرشماره انتخاب کند و مشتریان صرفا همان یک خط را بشناسند اما در پشت پرده ده خط برای برقراری تماس وجود دارد و یازدهمین تماس اشغال خواهد بود. لازم به ذکر است این موضوع همچنان در شرکت‌هایی که شماره تلفن‌های قدیمی داشتند (به دلیل تبلیغات و شناخت آن خط توسط مشتریان) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خط تلفن ایوان، جایگزین روتاری در خطوط آنالوگ

به مرور زمان نوعی خط به نام خط ‌تلفن E1 به سبد محصولات شرکت مخابرات ایران اضافه شد. این خطوط در آمریکا، کانادا و ژاپنT1 و در اروپا، استرالیا و ایران E1 نام دارد. خطوط تلفن ایوان به شکلی طراحی شده بودند تا بتوانند بر روی بستر کابلی یا فیبر نوری از مخابرات تا محل شرکت مشترک بر روی یک زوج سیم، با یک سرشماره ۳۰ کانال ارتباطی را به مشترک ارائه دهند. این خط تلفن شبیه به روتاری عمل می‌کند، در واقع با داشتن یک سرشماره امکان برقراری ۳۰ تماس همزمان به صورت ورودی و خروجی خواهید داشت. خطوط تلفن ایوان پیش از ورود خط تلفن اینترنتی بسیار بیشتر از امروز مورد توجه قرار داشتند. برای داشتن یک خط تلفن ایوان نیازمند دو عدد مودم ایوان برای ارتباط با مخابرات جهت دریافت ۳۰ کانال بر روی یک زوج سیم و البته یک مرکزتلفن جهت مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی دارید. همچنان برخی از مراکز مخابراتی منطقه این خطوط را ارائه می‌دهند.

ورود سیپ ترانک و رفتن خطوط آنالوگ به کنج عزلت!

همیشه می‌گویند هر آمدنی رفتنی هم دارد! اما اینطور که به نظر می‌آید خطوط منسوخ آنالوگ قصد رفتن را ندارند یا شاید هم سرعت رفتنشان مثل بسیاری از پروژه‌های سازمانی و تصمیمات بالانشینان سوار بر گرده یک حلزون خسته و بی جان است! چیزی که بسیار ملموس است در چهار پنج سال اخیر خطوط تلفن آنالوگ کنج عزلت را برای ادامه حیاتشان انتخاب کرده‌‌اند و بسیار آرام در حال انقراض هستند. ورود برخی از تکنولوژی‌های ارتباطی به زیرساخت ارتباطات کشور، با وجود اینکه بسیاری از شرکت‌های خصوصی در حال استفاده از آنها بودند، ممکن است حتی به چند دهه رسیده باشد. اما با توجه به تفکر، سنت‌گرایی و بروکراسی‌های اداری تا جای خود را در سیستم‌های دولتی پیدا کنند معمولا زمان زیادی صرف خواهد شد. به هر حال تکنولوژی ارتباطی VoIP و پروتکل SIP در حال حاضر بسیار مورد استفاده شرکت‌ مخابرات و شرکت‌های ارائه دهنده خط تلفن اینترنتی با مجوز FCP قرار گرفته است.

به زبانی ساده، سیپ ترانک نوعی ارتباط صوتی بین سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده از طریق پروتکل SIP است. خطوط تلفن اینترنتی که از سمت شرکت‌های سرویس‌دهنده تلفن ثابت ارائه می‌شوند با استفاده از این نوع ارتباط خط تلفن را به مشترک بر روی اینترنت تحویل می‌دهند. همچنین مخابرات هر منطقه نیز بر روی بستر فیبر نوری یا زوج سیم از طریق یک سخت‌افزار که به مودم G.SJDSL.BIS معروف است هر تعداد خطی را نیاز داشته باشید بدون محدودیت ارائه می‌کند. از جمله مزایای دریافت خط از مخابرات پایداری بیشتر به دلیل بستر کابلی است و مهمترین عیب انواع خطوط مخابراتی وابستگی به یک مکان خاص است.

داستان از آنجا شروع شد که…

ارائه خط تلفن اینترنتی از آنجایی شروع شد که پای تکنولوژی ویپ به زیرساخت ارتباطات کشور باز شد و کسب‌و‌کارهای مختلف را را ترغیب به داشتن یک خط تلفن نوین مخابراتی برای بهبود ارتباطات تلفنی‌شان هدایت کرد. با توجه با تقاضایی که به وجود آمد، شرکت‌های ISP تصمیم به دریافت مجوز FCP برای ارائه خدمات خط تلفن ثابت اینترنتی گرفتند. بنابراین طبق تجربه، نحوه ارائه خدمات نیز از آن حالت کاغذ بازی‌های اداری خارج شد و سرعت و کیفیت بیشتری را برای مشترکین ایجاد کرد. به صورت کلی خط تلفن اینترنتی نوعی خط تلفن ثابت است که از سوی شرکت‌های خصوصی سرویس‌‌دهنده بر روی بستر اینترنت یا شبکه بی‌سیم با کمترین هزینه و تجهیزات بدون وابستگی به یک مکان خاص ارائه می‌شود.

خط تلفن ثابت اینترنتی بر روی بستر اینترنت با سرشماره‌ انتخابی و همینطور تعداد کانال مورد نیاز به صورت همیشه به نام شما خواهد بود. این خطوط معمولا هشت رقمی هستند و چهار رقم اول آنها ثابت و چهار رقم دوم متغیر است. شما از میان انبوهی از سرشماره امکان انتخاب خطوط را بر اساس سلیقه و بودجه خود خواهید داشت. هر چقدر یک سرشماره رندتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. این خطوط تلفن قابلیت استفاده بر روی موبایل، تلفن ویپ، مرکزتلفن ویپ یا تلفن‌های آنالوگ قدیمی، با استفاده از یک مبدل خواهند داشت.

 

برای خرید خط تلفن اینترنتی نیاز به مشاوره دارم

 

خط تلفن اینترنتی چه مزایایی برای کسب‌و‌کارها دارد؟

  • صرف هزینه کمتر

همانطور که پیش‌تر گفته شد، خط تلفن ثابت اینترنتی بر روی بستر اینترنت یا اینترانت از طریق آدرس IP به شما ارائه می‌شود. از آنجایی که تمام ارتباطات بر روی بستر شبکه است، غیر از یک روتر برای ارتباط امن با شرکت سرویس‌دهنده نیازی به سخت‌افزار دیگری نخواهید داشت که این موضوع منجر به صرفه‌جویی در بودجه شرکت می‌شود.

  • بدون از دست دادن خط تلفن با خیالی آسوده نقل مکان کنید

بر خلاف خطوط تلفن مخابرات، خط تلفن شما روی بستر اینترنت است. بدیهی است که عدم وابستگی به یک مکان خاص این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در زمان نقل مکان از دفتر استیجاری یا تغییر محل کار خطوط تلفن خود را نیز با خود ببرید و دغدغه‌ای برای از دست دادن خطوط قبلی خود نداشته باشید.

  • عدم پرداخت آبونمان و هزینه‌های جانبی

سیستم آبونمان در خطوط مخابراتی هزینه‌ای رایج است که در هر دوره به هزینه مکالمات بر روی قبوض اضافه می‌شود. در واقع حتی اگر از خطوط آنالوگ استفاده نکنید برای شما آبونمان خواهد آمد. بر خلاف این موضوع خط تلفن اینترنتی هزینه‌ای را به عنوان آبونمان دوره‌ای به شما تحمیل نمی‌کند. همچنین اگر تجربه استفاده از خطوط ایوان را داشته باشید، معمولا باید هزینه‌‌ای جدا از هزینه‌های مکالمه به مخابرات پرداخت کنید. چه از این خط استفاده کنید، چه نکنید!

  • مکالماتی ارزانتر داشته باشید

تعرفه مکالمات در شماره تلفن اینترنتی نسبت به شماره تلفن ثابت مخابرات پایین‌تر است. این موضوع  می‌تواند در شرکت‌هایی که تماس خروجی زیادی دارند بسیار حائز اهمیت باشد. به طور مثال شرکت‌های تبلیغاتی که از تماسگیر خودکار استفاده می‌کنند، یا مراکزتماسی که بازاریابی تلفنی می‌کنند از جمله کسب‌و‌کارهایی هستند که تعرفه پایین مکالمه می‌تواند در حجم تماس زیاد برایشان بسیار سودمند باشد.

  • بهره‌مندی مناطق محروم از خط تلفن ثابت

بسیاری از مناطق کشور به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب یا عدم امکان سرویس‌دهی مخابرات همچنان دچار مشکلات ارتباطی و نداشتن خط تلفن ثابت هستند. این مناطق تنها با داشتن یک سرویس اینترنت پایدار می‌توانند از خدمات مرکز تلفن ابری و خط تلفن اینترنتی برای کسب‌و‌کار خود استفاده نمایند. مهمترین لازمه داشتن این خطوط یک اینترنت پایدار است.

  • کیفیت بالاتر صدا

همانطور که در ابتدای همین مقاله اشاره شد، خط تلفن اینترنتی برای ارتباط با نقطه نهایی خود که می‌تواند یک مرکزتلفن، موبایل یا تلفن رومیزی باشد از پروتکل سیپ استفاده می‌کند. این پروتکل و یک پروتکل دیگر به نام RTP از کدک‌‌هایی با کیفیت بالا و در عین حال با حجم کم برای انتقال صدا استفاده می‌کنند. به همین دلیل، با وجود یک پهنای باند با کیفیت و پایدار کیفیت صدایی بسیار مطلوب و متفاوت از خطوط تلفن منسوخ آنالوگ خواهید داشت.

  • پشتیبانی تخصصی

شرکت‌های ارائه دهنده خط تلفن ویپ مجموعه‌ای از افراد متخصص در سیستم‌های مخابراتی نوین هستند که با توجه به توانایی تیم چنین شرکت‌‌هایی اگر بگوییم این نوع خطوط بهترین پشتیبانی را دارند، بیراه نگفته‌ایم. همچنین با توجه به اینکه شرکت‌ای FCP مراکزی خصوصی هستند، بر خلاف سازمان‌های دولتی بیشتر به رضایتمندی مشتریان خود اهمیت می‌دهند و در نتیجه پشتیبانی با کیفیت‌تری خواهند داشت.

  • مالکیت دائمی خط

خطوط اینترنتی نیز شبیه به خطوط تلفن آنالوگ به صورت رسمی به نام خریدار ثبت می‌شوند با این تفاوت که شما مالک خط تلفن ثابتی هستید که وابسته به یک محل نیست و همیشه همراه شما خواهد ماند.

  • انعطاف پذیری

انعطاف پذیری خط تلفن ویپ از زیرساخت آن، که مبتنی بر پروتکل‌های شبکه است نشئت می‌گیرد. این خط تلفن را می‌توانید با یک سانترال قدیمی پاناسونیک، یک مرکز تلفن هوشمند ابری یا محلی، یک تلفن آنالوگ رومیزی یا بیسیم، تلفن ویپ یا با یک تلفن نرم‌افزاری بر روی موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت ارتباط دهید و تماس‌های ورودی و خروجی خود را برقرار کنید.

  • خواهش و تمنا بس است! با سلیقه خود هر تعداد خط که می‌خواهید بردارید.

شاید شما هم این تجربه ناخوشایند خواهش و تمنا برای دریافت چند خط تلفن آنالوگ را از مخابرات داشته باشید. جواب‌های تکراری مثل: “سوییچ هایمان پر شده است! طبق بخشنامه امکان ارائه بیش از یک شماره تلفن نداریم! باید یک شرکت رسمی باشید تا ایکس خط تلفن به شما داده شود و … . وقت آن رسیده است که به جای خواهش و تمنا برای دریافت شماره تلفن‌های آنالوگ منسوخ، به سمت راهکاری تازه بروید. کافیست با یک شرکت ارائه دهنده خدمات خط تلفن اینترنتی تماس بگیرید و در کمال احترام از میان انبوهی خط تلفن آزاد به هر تعداد که می‌خواهید شماره تلفن ثابت خود را انتخاب و دریافت کنید.

 

از گرده حلزونتان پیاده شوید. ابر نواتل منتظر سوار کردن شماست.

دیگر وقت آن رسیده است که افکار سنت‌گرای خود را رها کنید و به جرگه‌ی علاقه‌‌مندان تکنولوژی بپیوندید. کسب‌و‌کارتان را از دوش حلزون پیر و خسته سیستم‌های منسوخ مخابراتی پیاده کنید و سوار بر اسب تکنولوژی‌های نوین مخابراتی یکه‌تازی کنید. سرویس‌های نوین ارتباطی شاید در ابتدا کمی گارد ما را باز کنند اما تجربه ثابت کرده است هر کسب‌‌کاری که بتواند خودش را زودتر با تکنولوژی وفق دهد به دلیل روحیه خلاق و آینده‌نگری که دارد شش هیچ از بقیه جلوتر است! اگر تصمیم به داشتن یک خط تلفن اینترنتی گرفته‌اید، می‌توانید روی سرویس تلفن ابری نواتل حساب کنید. نواتل یک سرویس مرکز تلفن ابری هوشمند با قابلیت‌های انحصاری است که می‌‌تواند خدماتی بیشتر از نیازمندی‌های شما در زمینه ارتباطات تلفنی ارائه کند. اگر بالاخره از حلزون پیر و خسته پیاده شده‌اید، ابر نواتل در همین ایستگاه منتظر سوارشدن شماست.

خیلی خوشحال میشیم نظراتتون رو زیر این پست بدونیم.

همچنین ببینید

هر چیزی که باید در مورد انتقال خط تلفن بدانید + معرفی جدیدترین خط تلفن ثابت

چرا انتقال خط انجام می‌دهیم؟ انتقال خط تلفن ثابت همیشه به دلیل مشکلات یک مرکز …

۱۷ نظر برای این مطلب وجود دارد

  1. در مورد این سوال دارم که ایا این خط تلفن اینترنتی رو میتونم برای همیشه داشته باشم ؟؟ چون ممکنه جابجایی شرکت داشته باشیم

    • پشتیبانی نواتل

      بله, شما با خرید مرکز تلفن ابری نواتل مالکیت دائمی خط را از آن خود خواهید کرد با این توضیح که این خطوط بدون نیاز به تعویض شماره امکان جابجایی در سراسر کشور را دارند.
      فقط کافیست به غیر از استان تهران در سایر استانها از کد ۰۲۱ استفاده نمایید.

  2. بابت خرید خط تلفن اینترنتی یکی از همکارانم چند وقت پیش اقدام به خرید کردند.توصیه خرید خط تلفن اینترنتی را به بنده هم کردند که با مطالعه مطالب این پست اطلاعات دقیقتری کسب شد.باسپاس از توضیحات کامل و جامع شما

  3. خسته نباشید
    امکانش هست همزمان از سرویس خط تلفن اینترنتی هم روی گوشی استفاده کنیم هم ویندوز؟

  4. هزینه ی تماس های خروجی خط تلفن اینترنتی نسبت به سرویس های معمولی چقدر تفاوت دارد ؟

  5. سلام وقت بخیر ، من از تلفن فیبرنوری استفاده میکنم ، متاسفانه بیشتر وقتها تلفن خودبخود قطع میشه نمیدونم علتش چیه ! یعنی گوشی رو ‌که برمیدارم صدای بوق نمیاد باید یه بار خود گوشی رو قطع و‌ وصل کنم تا آزاد شه، همین طور برای call waiting هم نمیدونم چیکار کنم از مخابرات یه کد دادن که اونهم زدم فقط به شخصی مه تماس میگیره میگه من در حال مکالمه هستم ولی برای خودم صدای دو تا بوق نمیاد ، میشه راهنمایی بفرمایید

    • پشتیبانی نواتل

      سلام دوست عزیز
      بابت این مشکل باید با مخابرات منطقه خود تماس بگیرید تا کارشناسان مرتبط خط تلفن و دستگاه تلفن شما را بابت مشکلات احتمالی بررسی و اقدامات لازم جهت حل این مشکل را انجام دهند.

  6. الان دیگه مگه کسی هم هست که خط تلفن اینترنتی نداشته باشه با وجود اینهمه مزیت!!!

  7. سرشماره‌ خط تلفن ثابت اینترنتی بر روی بستر اینترنت رو خودم میتونم انتخاب کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *