امنیت تلفن ابری تا چه حد قابل اعتماد است؟

نویسنده نواتل
2 سال پیش
خواندن 7 دقیقه
761 بازدید
بلاگ » آموزش‌های حوزه ارتباطات » امنیت تلفن ابری تا چه حد قابل اعتماد است؟
امنیت تلفن ابری تا چه حد قابل اعتماد است؟

امنیت تلفن ابری چگونه است؟ آیا سازمان‌ها می‌توانند به مرکز تلفن‌ ابری که تماس را بر بستر اینترنت برقرار می‌کنند، اعتماد کنند؟ در این مقاله قصد داریم شما را با انواع خط‌ها و همچنین امنیت خط‌های تلفنی آشنا کنیم تا دیگر دغدغه‌ای برای خرید خط تلفن ابری نداشته باشید.

تلفن ابری چیست و چه کارایی دارد؟

در ابتدا باید بگوییم تلفن اینترنتی یا تلفن ابری، تلفنی است که با کمک اینترنت کار می‌کند و نیازی به سیم‌کشی یا خرید تجهیزات گران قیمت مانند انواع تلفن‌ها، کابل و … ندارد. اگر شما شرکتی باشید که نیاز به چنیدن خط مجزا داشته باشد با کمک مرکز تماس ابری می‌توانید تمام خط‌ها را بدون داشتن سانترال و سیم‌کشی‌های زیاد در اخیتار داشته باشید و از صدها مزیت استفاده از مرکز تماس ابری استفاده کنید و لذت ببرید.

امروزه اکثر شرکت‌ها از تلفن رومیزی یا همان سیستم سانترال قدیمی و پرهزینه استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند از سیستم نوین‌تری به نام (تلفن ابری) یا همان (تلفن اینترنتی) برای ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی استفاده ‌کنند. استفاده از تلفن ابری (تلفن اینترنتی) به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ محدودیت مکانی و جغرافیایی بتوانید از خط تلفن خود با بهترین کیفیت در مکالمات روزمره با مشتریان و همکاران برون سازمانی ارتباط برقرار کنید.

با توجه به افزایش نیروی دورکار در شرکت‌ها و سازمان‌ها خصوصاً در دوران اپیدمی کرونا، بسیاری از مدیران نگران نحوه محافظت از اطلاعات هستند و به همین دلیل ایمن نگاه‌داشتن ارتباطات مجازی برای همه کسب‌وکارها و سازمان‌ها به یک امر مهم و بسیار حیاتی مبدل شده است. تلفن ابری یکی از بهترین گزینه‌ها برای حفظ امنیت در مکالمات و مکاتبات ماست.

در بلاگ نواتل بخوانید: Hosted PBX چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

بررسی امنیت انواع خطوط تلفن 

حفظ امنیت ارتباطات و تداوم آن، صرف نظر از اندازه سازمان، اولویت اصلی هر صاحب کسب‌وکاری است. تعداد زیادی از کسب‌وکارها از خدمات تلفن ابری برای کاهش خطرات احتمالی از جمله؛ جلوگیری از حملات سایبری یا محافظت از داده‌های حساس، استفاده می‌کنند. از آن جایی که خدمات تلفن ابری وسعت بیشتری پیدا کرده است، بازار این محصول نیز در حال پیشروی و اوج گرفتن است و انتظار می‌رود این رشد در سال‌های آینده افزایش چشمگیری پیدا کرده تا جایی که تمامی تلفن‌ها به‌صورت ابری قابل استفاده شوند.

اگر بخواهیم منصفانه فکر کنیم و خودمان را در جایگاه خریدار تلفن ابری در نظر بگیریم و بخواهیم سیستم‌های تلفن ثابت را با سیستم‌های تلفن مجازی تغییر دهیم، حتماً چندین سؤال ذهن ما را به تکاپو می‌اندازد. این امر کاملاً طبیعی است، زیرا نوع خدماتی که برای کسب‌وکار و سازمان خود انتخاب می‌کنید می‌تواند به طور قابل‌ توجهی بر نحوه ارتباطات کسب‌وکار شما تأثیرگذار باشد.

امنیت خط ثابت مخابرات چگونه است؟

در خط‌‌های مخابراتی که در منزل ما وجود دارند و بدون شک تجربه استفاده از آن را داریم، یک دستگاه تلفن داریم که به وسیله کابل کشی درون ساختمان به یک جعبه تقسیم می‌رسد. تمامی خط‌های همسایگان شما نیز آنجا هست و بعد از آن به وسیله کابل‌کشی که از سیم‌های مسی استفاده می‌شود به مخابرات محلی متصل می‌شود.

مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که امنیت خط تلفن ثابت چقدر است؟ آن هم از نوع خط مسی؟ بهتره است بگوییم که خطوط تلفن ثابت دارای امنیت بالایی نیستند. برای مثال، همسایگان شما به راحتی با یک لحیم ساده می‌توانند از سیم خط تلفن شما انشعاب بگیرند و تمام مکالمات شما را گوش  دهند یا با خط تلفن شما تماس خروجی بگیرند. حتی این امکان را دارند تا به مودم اینترنتی شرکت شما نیز متصل شوند. پس خط تلفن ثابت (PCM) به هیچ عنوان امنیتی ندارد.

امنیت خط ثابت مخابرات چگونه است؟

امنیت خط فیبرنوری چگونه است؟

نسل جدید خطوط  تلفن به نام خط (فیبر نوری) تا حدودی مشکل امنیت خطوط تلفن ثابت را برطرف کرده است. امنیت اطلاعات یکی از چالش‌ها و دغدغه‌هایی است که هر کاربر در این دوران دارد، زیرا از هر سمت نفوذ افراد سودجو امکان‌پذیر است.کاربران شبکه فیبر نوری در هنگام استفاده از آن، اطلاعات حساس و مهمی را به دفعات ارسال و دریافت می‌کنند.

اطمینان از عدم دستیابی افراد غیرمجاز و سودجو به اطلاعات از جمله اطلاعات خصوصی، اطلاعات مرتبط با حساب های بانکی و… از مهمترین چالش‌های امنیتی در رابطه با توزیع و انتقال اطلاعات در شبکه فیبر نوری است. فیبر نوری هرچند مزایای بسیار زیادی دارد؛ اما برای ما امنیتی ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال میتوان به این مورد اشاره کرد که خط‌های فیبر نوری قابل انشعاب نیستند و این خود یک مزیت مهمی محسوب می‌شود اما کافی نیست.

برای امن کردن فیبر نوری یک روش جوابگو نیست و باید از ترکیب روش‌های محافظت از فیبر نوری مختلف استفاده کرد، زیرا قابل انشعاب نیست و این یک حسن بزرگی است.

امنیت تلفن ابری چگونه است؟

در این فناوری نوین که نسل جدید خطوط  تلفن است، داده‌های صوتی به بسته‌های کوچکی از اطلاعات دیجیتال تبدیل شده و از طریق اینترنت خانگی یا موبایل شما منتقل می‌شود. بنابراین امنیت تلفن ابری بسته به اقدامات امنیتی ارائه دهنده‌ خط تلفن شماست، یعنی امنیت خط شما بستگی به شرکت یا مجموعه‌ای دارد که شما از آن سرویس تلفن ابری خود را خریداری کرده‌اید. دقت داشته باشید که امنیت تلفن سنتی از طریق شبکه تلفن سوئیچ عمومی انجام می‌شود.

تبدیل شدن صوت به بسته‌های کوچک اطلاعات دیجیتال و ارسال آن، ساده و راحت نیست. تمام صحبت‌های شما حین مکالمه تبدیل به پکت‌های دیجیتالی می‌شوند و توجه کنید که تمامی پکت‌ها رمزگذاری می‌شوند که این خود یک امر خیلی مهم است.

 توجه داشته باشید که حتی اگر یک نفر هم بتواند به پکت‌های تماس شما دسترسی پیدا کند، فقط کی سری کدهایی نمایش داده می‌شوند که بی معنی هستند. پس امنیت مرکز تلفن ابری بسیار بسیار بالاتر از تلفن‌های مخابراتی و معمولی است که ما در منزل یا شرکت خود استفاده می‌کنیم.

انتخاب درست برای امنیت بیشتر

متأسفانه، دسترسی هکرها و افراد سودجو به هرگونه انتقال داده آنلاین امکان‌پذیر است و اگر ارائه‌دهنده تلفن ابری شما اقدامات امنیتی قوی نداشته باشد و از پرتکل‌های قدرتمند end2end استفاده نکند، ممکن است در برابر حمله هکرها آسیب پذیرتر باشید. نواتل با آخرین فناوری روز دنیا و داشتن پرتکل‌های قدرتمند است می‌تواند از تمام داده‌های شما محافظت کند و شما خریدی با خیالی آسوده داشته باشید.

خرید تلفن اینترنتی نواتل راهی مطمئن برای رونق کسب‌و کارتان خواهد بود. بهتر است بدانید هکرها می‌توانند به مکالمه محرمانه شما به صورت آنلاین و همزمان حین صحبت گوش دهند و تماس‌ها را رهگیری کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند تماس‌های تلفنی قدیمی را که برای استفاده تجاری ضبط و بایگانی شده را سرقت کنند.

چه مشکلاتی تلفن ابری را تهدید می‌کند؟

اگرچه مزایای تلفن اینترنتی نسبت به خطوط ثابت مخابرات بسیار زیاد است، اما می‌تواند در بعضی از شرایط در برابر انواع مختلف حملات آسیب پذیر باشد. به دلیل بی دقتی‌های ارائه دهنده سرویس ابری این نوع مشکلات ممکن است برای شما به وجود بیایند. پس در زمان خرید تلفن اینترنتی به شرکتی که قرار است تلفن را از آن خریداری کنید، دقت زیادی داشته باشید.

چگونه امنیت تلفن ابری را بالا ببریم؟

در انتهای این مقاله شاید به ذهن شما نیز رسیده باشد که آیا میتوان امنیت تلفن ابری را بالا برد یا خیر؟ با انجام دادن چند نکته کوچک تا حد بسیار زیادی میتوان امنیت تلفن‌های ابری را بالا ببریم.

1-انجام ارزیابی به صورت دوره‌ای؛ ارزیابی‌های شما برای برنامه‌ای که از آن استفاده باید منظم و کاملاً در دوره‌های منظم آپدیت شوند.

2-تهیه لیست بلک‌لیست؛ لیستی از شماره‌هایی تهیه کنید به‌عنوان هرزنامه برای شما شناخته می‌شوند و در اصطلاح مشکوک و ناشناس هستند.

3- انتخاب گذرواژه‌های قوی: برای گذرواژه خود از کلمات و اعداد سختی استفاده کنید که برای هر کسی قابل حدس زدن نیست. پیشنهاد ما به شما این است که هر دو هفته یکبار این رمز را تغییر دهید تا با حفظ امنیت کامل بتوانید کارتان را دنبال کنید.

امنیت تلفن ابری چگونه است؟

و در پایان

باید یادآوری کنیم، سعی کردیم که تا جای ممکن و به‌صورت خلاصه، در مورد امنیت انواع تلفن‌ها مخصوصا تلفن ابری صحبت کنیم. همراه ما باشید و ما را از نظرات ارزشمند خود باخبر کنید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد آگاهی شما را افزایش دهد. اگر به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان ما مشاوره تخصصی بگیرید. نواتل به صورت 24 ساعته در کنار شما خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. محسن میری نیم‌رخ
    محسن میری

    واقعا امنیت تلفن سازمان ها حتی شرکت های خصوصی خیلی مهمه

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله امنیت بسیار گران بها چه در زندگی و چه در ارتباطات تجاری میباشد.
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  2. محسن فردی نیم‌رخ
    محسن فردی

    مطلبتون خیلی خوب بود و تاحالا مقاله ای ندیده بود که به امنیت تلفن ابری اشاره کنه.

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  3. m_asa نیم‌رخ
    m_asa

    سلام
    مقاله امنیت تلفن ابری بنظرم خیلی محتوای جالبی هستش و نکات مهمی رو یادآوری کردید

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  4. alireza نیم‌رخ
    alireza

    تلفن ابری امنیت بیش تری مطمئنا دارند تا تلفن های ثابت مخابرات

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله قطعا همین طور است.
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  5. احمد محسنی نیم‌رخ
    احمد محسنی

    تلفن ابری با VPN هم کار میکند؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله فقط امکان دارد از کیفیت تماس شما کاسته شود.

  6. علیرضا صالحی نیم‌رخ
    علیرضا صالحی

    من فرق بین مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن سانترال رو نمیدونم میشه بیشتر توضیح بدید؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      همان تلفن سانترال می باشد اما با این تفاوت که شما نیازی به تهیه سرور وسخت افزار ندارید و از ویژگی های بیشتری هم برخوردار هستید و تمام سیستم در قالب ابر و بر بستر اینترنت است.

  7. kian pardazesh نیم‌رخ
    kian pardazesh

    داشتن تماس امن در تلفن های ابری یکی از نیازمندی ها برای هر شرکتی هست

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  8. ali-sadri نیم‌رخ
    ali-sadri

    بسیار مطلب کاربردی و مفیدی بود . تا به حال به داشتن امنیت برای تماس ها دقت نکرده بودم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  9. آرتا گستر نیم‌رخ
    آرتا گستر

    امنیت تماس برای شرکت ما بسیار مهم بوده و هست چه خوب که از تلفن ابری نواتل در حال استفاده هستیم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      امیدوارم همیشه در کسب و کار خود موفق باشید.

  10. سیما سعادت نیم‌رخ
    سیما سعادت

    به موضوع جالبی پرداختید
    ما از تلفن ثابت برای مجموعه امون استفاده میکردیم و اطلاعی از این موضوع نداشتم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  11. ناربن نیم‌رخ
    ناربن

    از کجا متوجه بشیم شرکت ارائه دهنده مرکز تلفن ابری دارای امنیت تماس هست یا خیر؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      ما توی تلفن ابری از کد گذاری پکت ها برای ارسال صدا استفاده میکنیم که باعث افزایش امنیت مکالمات می شود.

  12. یاور الهی زاده نیم‌رخ
    یاور الهی زاده

    امنیت سیپ ترانک چطوره؟؟؟

افزودن دیدگاه