مرکز تماس ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

نویسنده نواتل
3 سال پیش
خواندن 11 دقیقه
574 بازدید
بلاگ » تکنولوژی‌های ارتباط با مشتری » مرکز تماس ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟
مرکز تماس ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

مرکز تماس ویپ و یا صوت بر روی پروتکل اینترنت که به اختصار به آن ویپ می‌گویند؛ یک تکنولوژی اثبات شده ‌است که به هر کسی اجازه می‌دهد تماس‌های تلفنی را بر روی اتصالات اینترنتی قرار دهد. با افزایش پهنای باند، مرکز تماس ویپ به یک انتخاب قطعی جهت بهره‌مندی از خدمات خط تلفن اینترنتی برای مصرف کنندگان و کسب و کارها تبدیل شده ‌است. ​اما چرا شرکت‌ها و سازمان‌ها مرکز تماس ویپ را به خطوط تلفن سنتی ترجیح می‌دهند؟ این گوشی قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به گوشی‌های آنالوگ دارد و می‌تواند تمام این کارها را با کم‌تر از نصف هزینه انجام دهد. ​

ارائه دهندگان خدمات تلفن ابری ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌دهند که با خدمات تلفن استاندارد قابل مقایسه نیست. خدمه، ضبط تماس، ID تماس‌گیرنده سفارشی، پست صوتی ایمیل، و خیلی چیزهای دیگر. به علاوه، شما می‌توانید از هر جایی تماس‌های ورودی‌تان را پاسخ دهید و کار کنید.

در اینجاست که سوالاتی ممکن است ذهن شما را مشغول کند، سوالاتی نظیر اینکه:​ ویپ چیست؟ مرکز تماس ویپ چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب صدا بر روی IP چیست؟ آیا استفاده از مرکز تماس ویپ آسان است؟ هزینه راه اندازی مرکز تماس چقدر است؟ نرم‌افزار مرکز تماس را چطور تهیه کنیم؟ ویژگی‌های مرکز تماس ویپ چیست؟ آیا برای اینت سرویس به یک تلفن مخصوص نیاز داریم؟

ما در این مطلب قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به مرکز تماس ویپ بیاندازیم. همه‌ی آنچه می‌خواهید در مورد این مرکز تماس بدانید، در این مطلب توضیح داده شده است، پس حتما تا پایان آن ما را همراهی کنید.

ویپ چیست؟

VoIP مخفف (Voice over Internet Protocol) است، یا صدا بر روی پروتکل اینترنت؛ که به معنای قرار دادن و دریافت تماس‌های تلفنی بر روی اینترنت است. اکثر مردم VoIP را به عنوان جایگزینی برای تلفن معمولی در شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌شناسند.

بیایید دقیق‌تر شویم: اگر چیزی تحت عنوان آدرسIP به گوشتان خورده باشد، در این سیستم، این آدرس پروتکل اینترنت شماست. یک آدرس IP درواقع چگونگی ارتباط کامپیوترها و دستگاه‌ها با یکدیگر در اینترنت را تعریف می‌کند.

مرکز تماس ویپ در واقع مفهوم آنقدرها تازه‌ای نیست. ارتباط تلفنی از اواخر دهه ۹۰ به خطوط دیجیتال برای انتقال تماس‌های تلفنی متکی بوده ‌است. ویپ نیز روش موثری برای رسیدگی به تعداد نامحدودی از تماس‌هاست.

در بلاگ نواتل بخوانید: سرویس ثابت اینترنتی چه تفاوتی با سانترال دارد؟

​حالا ببینیم که همه‌ی آنچه که گفتیم به زبان ساده چه معنایی دارد؟

​مرکز تماس ویپ از ارتباط اینترنتی موجود شما استفاده می‌کند به این معنی که اگر اینترنت دارید، می‌توانید با هر کسی بدون نیاز به خدمات تلفن محلی تماس بگیرید. بد نیست این را هم بدانید که راه‌حل‌های ویپ بر روی هر کامپیوتری کار می‌کنند.

نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ارائه دهندگان خدمات مرکز تماس ویپ کاری بیش از ایجاد تماس‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها مسیریابی تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق شبکه‌های تلفن موجود مدیریت می‌کنند. این در حالی است که تلفن‌های سنتی از خطوط آنالوگ برای حمل سیگنال‌های صوتی استفاده می‌کنند، پس اگر بخواهید همچنان از سیستم سنتی استفاده کنید، باید سیم‌کشی اضافی نصب کنید و تجهیزات جدیدی را خریداری کنید.

ویپ چیست؟

بسیاری از کسب و کارها برای خدمات تلفن به سخت‌افزار تخصصی تکیه می‌کنند. این تجهیزات به عنوان PBX شناخته می‌شوند. این شبکه ضمیمه‌های تلفن داخلی را به شبکه تلفن عمومی متصل می‌کند و بد نیست بدانید به طور کلی راه‌اندازی و نگهداری PBXها بسیار پر هزینه است. به همین دلیل هم هست که گزینه بهتری وجود دارد: مرکز تماس ویپ!

چنین مرکز تماسی می‌تواند همه چیز را برای شما مدیریت کند و البته هزینه راه اندازی را نیز برای شما کاهش دهد. شما برای استفاده از یک مرکز تماس ویپ تنها کافی است گوشی آی پی خود را وصل کنید، و پس از آن، کار تمام است! این تلفن‌های دیجیتال از ارتباط اینترنتی با سرعت بالا برای ایجاد اتصال استفاده می‌کنند. ​

در مرکز تماس ویپ، تماس‌های تلفنی شما به داده تبدیل می‌شود و از طریق اینترنت ارسال می‌شود. شما می‌توانید از کابل‌های اترنت استفاده کنید و یا اگر یک سیگنال وای فای قوی دارید، از آن‌ها صرف‌نظر کنید. این کار را می‌توانید با هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های تلفن قدیمی‌تر انجام دهید. صدا بر روی IP یا همان ویپ، مزایای زیادی نسبت به خدمات تلفن سنتی دارد. که در ادامه در مورد آن‌ها نیز صحبت خواهیم کرد.

در بلاگ نواتل بخوانید: سرویس CRM ابری نواتل چیست؟ {۰ تا ۱۰۰}‌ خرید سی آر ام

مرکز تماس ویپ چگونه کار می‌کند؟

ویپ از پروتکل اینترنت استفاده می‌کند که یک بلوک ساختاری ضروری از اینترنت است. این نوع سیستم تماس یک نوآوری عظیم از سیستم مخابراتی در یک قرن اخیر محسوب می‌شود.

کارکرد مرکز تماس ویپ به این صورت است که برای تماس‌های تلفنی، مکالمه با استفاده از بسته‌های داده کوچک مبادله می‌شود. اینترنت می‌تواند این بسته‌های داده را در کم‌تر از یک ثانیه به سراسر جهان ارسال کند. برای تلفن اینترنتی، این بسته‌ها بین تلفن شما و یک ارائه‌دهنده ویپ حرکت می‌کنند. ​

یک مرکز تماس ویپ، تماس بین تلفن‌های دیگر و یا بیش از یک شرکت تلفن دیگر را تسهیل می‌کند. همچنین کارکردهای مفید دیگری مانند پست صوتی، ارسال تماس، ضبط تماس و غیره را نیز فراهم می‌کند. ​

اگر بخواهیم نحوه‌ی کارکرد این مرکز تماس را در چند مرحله توضیح دهیم، به این صورت است که:

۱. گوشی شما به سوئیچ یا روتر شما در شبکه محلی یا همان ‏ LAN‏متصل می‌شود.

2. هنگامی که شما یک شماره‌تلفن را شماره‌گیری می‌کنید، تلفن IP شما به ارائه‌دهنده خدمات ویپ شما می‌گوید تا با طرف مقابل تماس بگیرد. ​

۳. سرویس ویپ شما تماس را ایجاد می‌کند و بسته‌های داده را از تلفن IP شما مبادله می‌کند.

4. تلفن ویپ شما این سیگنال‌های دیجیتال را به صدایی که می‌توانید بشنوید تبدیل می‌کند. ​

هر جایی که یک اتصال اینترنتی پهن باند داشته باشید، می‌توانید از ویپ استفاده کنید. این یک ارتقاء قابل ‌توجه از یک سیستم تلفن آنالوگ است. ​اما آیا با اینکه ویپ قبلا هم وجود داشت، می‌شد به راحتی امروز از آن استفاده کرد؟

طبعا خیر! شما قبلا به تجهیزات گران‌قیمت و اختصاصی برای استفاده از مرکز تماس ویپ نیاز داشتید، اما این موضوع برمی‌گردد به بیش از ۲۰ سال پیش! امروزه، مرکز تماس ویپ براساس استانداردهایی مانند Session Initiation Protocol  یا (SIP) ساخته می‌شود. SIP قابلیت همکاری کامل بین تلفن‌های میز کارهای مختلف، تلفن‌های کنفرانس و برنامه‌های ویپ را فراهم می‌کند. ​

PBXهای مبتنی بر ابر، مسئول مواردی مانند پست صوتی، کنفرانس و مسیریابی تماس هستند.

تمام چیزی که شما برای برقراری یک مرکز تماس ویپ نیاز دارید، یک اتصال اینترنتی پهن باند (‏کابل، DSL، یا فیبر) ‏است تا بتوانید از تمامی مزایای آن بهره‌مند شوید.

مرکز تماس ویپ چگونه کار می‌کند؟

مزایا و معایب مرکز تماس ویپ

هر سرویسی مزابا و معایب خودش را دارد و اگر کسی ادعا کند که یک سرویس سراسر نکات مثبت است و هیچ مشکلی ندارد، با شما صادق نبوده است؛ به همین دلیل است که ما سعی کردیم تا در این مقاله، شما را با مزایا و معایب مرکز تماس ویپ آشنا کنیم.

مزایای مرکز تماس ویپ

1. هزینه‌ی کمتر: هزینه راه اندازی مرکز تماس بسیار کم‌تر از راه‌اندازی سایر سرویس‌های مشابه است. این کاهش هزینه تا حدی است که میزان صورتحساب‌های تلفن یک کسب و کار، از کوچک گرفته تا بزرگ، بیش از ۶۰ % کاهش یافته است. ​

2. کیفیت بالای صدا:  تفاوت قابل‌توجهی در کیفیت صدا وجود دارد، بنابراین صدا خفه یا فازی نیست. ​

3. ویژگی‌های پیشرفته: شما می‌توانید به راحتی از ویژگی‌هایی مثل: ضبط تماس و صف تماس، منشی تلفنی و… استفاده کنید.​

4. آسان‌سازی دورکاری: شما می‌توانید در هر جایی از مرکز تماس ویپ خود استفاده کنید. اگر از خانه کار می‌کنید هم هیچ تنظیمات فنی لازم ندارید و به آسانی می‌توانید تماس‌هایتان را مدیریت کنید.

5. با هر کسی در سراسر جهان تماس بگیرید: شما می‌توانید به راحتی و با نرخی کمتر، مکاتبات تجاری جهانی خود را انجام دهید و البته نگران کیفیت ارتباطتان هم نباشید.

جنبه‌های منفی مرکز تماس ویپ

1. مرکز تماس ویپ نیاز به یک اتصال اینترنتی با سرعت بالا دارد: به همین دلیل به خوبی بر روی ارتباطات اینترنتی مبتنی بر تلفن همراه یا ماهواره کار نمی‌کند. ​

2. محدودیت‌های خدمات اضطراری: اگر در یک رویداد غیر مترقبه، بخواهید از طریق مرکز تماس ویپ با خدمات اورژانسی تماس بگیرید، کمی با مشکل مواجه می‌شوید.

3. با گوشی‌های آنالوگ قدیمی کار نمی‌کند: اگر بخواهید از مرکز تماس ویپ استفاده کنید، پیش از هرچیزی باید کمی سیستم تلفن‌هایتان را ارتقا دهید.

آیا استفاده از مرکز تماس ویپ آسان است؟

حقیقت این است که راه‌اندازی مرکز تماس ویپ و استفاده از آن برای تماس روزمره شخصی و تجاری آسان است. تا زمانی که یک ارتباط اینترنتی کاری دارید، می‌توانید از برقراری تماس از طریق اینترنت لذت ببرید. ​

برخلاف برنامه‌های تماس اختصاصی مانند اسکایپ، شما می‌توانید با هر شماره‌ تلفن دیگری تماستان را برقرار کنید.

تا جایی که به راه‌اندازی مربوط می‌شود، لازم نیست هیچ کار فنی انجام دهید که به معنای این است که هزینه راه اندازی مرکز تماس هم بسیار پایین است. اگر بتوانید یک کابل برق در دیوار و یک کابل شبکه را به تلفن خود وصل کنید، می‌توانید از این مرکز تماس استفاده کنید. به همین راحتی!

حتی استفاده از خدمات تلفن ویپ بر روی گوشی تلفن همراه هم آسان‌تر است. نوا را دانلود کنید، حساب کاربری‌تان را بسازید و دیگر همه چیز آماده است تا مرکز تماس ویپ خودتان را داشته باشید.

هزینه راه اندازی مرکز تماس ویپ چقدر است؟

هزینه راه اندازی این سیستم به طرز شگفت‌آوری ارزان است؛ مثلا شما می‌توانید با حدود یک میلیون تومان، یک مرکز تماس ویپ درجه یک نواتل داشته باشید!

ویژگی‌های مرکز تماس ویپ نواتل

​ کاهش هزینه های راه‌اندازی اولیه تا 66 درصد و تماس با سایر اپراتورها تا 30 درصد

قابلیت انتخاب شماره‌های اختصاصی 5 و 8 رقمی

اپلیکیشن اختصاصی برای سیستم عامل‌های اندروید، iOS  و ویندوز

قابلیت اشتراک‌گذاری یک خط تلفن بین چندین دستگاه

داشبورد مدیریت تماس‌های ورودی و داخلی‌ها و مشاهده‌ی گزارش‌ها

خدمات پشتیبانی شبانه‌روزی

قابلیت‌ ارسال و دریافت پیام و فایل

قابلیت تشکیل گروه و ایجاد کانال و انتشار پست و فایل چند رسانه‌ای

عدم محدودیت در برقراری تماس

تجربه کاربری ساده و قابل استفاده بدون نیاز به آموزش

فعالسازی رایگان منشی تلفنی و صندوق صوتی

قابلیت ایجاد اعمال شرط بر روی تماس، صف تماس، اولویت تماس، تعقیب تماس

امکان انتقال تماس

امکان ایجاد صف تماس

کاهش هزینه‌های تماس بین‌المللی

پرداخت صورتحساب به صورت آنلاین

ارتباطات رمزنگاری شده و امن

امکان تعریف منوی صوتی خودکار به هر تعداد

راهنمایی افراد برای دسترسی به بخش‌های مختلف سازمان با زمان‌های مختلف

مقیاس پذیری با اندازه کسب و کار

قابلیت ذخیره ریز مکالمات به تفکیک داخلی‌ها

امکان تغییر هدایت تماس با توجه به زمان بندی‌های گوناگون

پاسخگویی خودکار چند سطحی به تماس‌های ورودی با زمان های مختلف

تماس تصویری با کیفیت بالا

پنل فکس آنلاین (به زودی)

دسترسی آسان در هر کجا و هر زمان

ارتباط چند شعبه فقط با یک شماره

ارتباط و مدیریت کارکنان از راه دور (دورکاری)

برگزاری کنفرانس‌های صوتی (و به زودی تصویری)

مزایا و معایب مرکز تماس

آیا برای استفاده از مرکز تماس ویپ باید تلفن مخصوصی خریداری شود؟

ویپ نامس با خودش است: صدا بر روی اینترنت! این یعنی اینکه لزوما به یک تلفن رومیزی جدید احتیاجی ندارید و می‌توانید از طریق یک اپلیکیشن مثل نوا روی سیستم کامپیوتر و یا بر روی تلفن همراهتان هم از این سرویس استفاده کنید.

در هنگام تهیه یک مرکز تماس ویپ، به دنبال چه باشیم؟

داشتن یک سیستم تلفن تجاری به کسب‌وکار شما اعتبار و قابلیت اطمینان می‌بخشد. با این حال، همه ارائه دهندگان یک‌سان نیستند. برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین خدمات تلفن همراه کسب‌وکار، نیازهای کسب‌وکار خاص خود را در نظر بگیرید. ​

زمانی که یک برنامه تلفنی برای شرکت خود انتخاب می‌کنید، باید تصمیم بگیرید که چه اهدافی دارید. به نیازهای امروز، فردا و چند سال آینده فکر کنید و نیازهای فعلی و آینده خود را ارزیابی کنید.

حجم تماس ورودی

منابع فعلی و نیروی انسانی

قابلیت و کارایی IP

نیازمندی‌های مربوط به کنفرانس ویدیویی

حجم تماس خود را بررسی کنید تا تعیین کنید که به کدام طرح مرکز تماس ویپ نیاز خواهید داشت. اگر یک تیم برای تماس با مشتریان احتمالی و یا پشتیبانی از آن‌ها دارید، پس کاندیدای خوبی برای یک سیستم تلفن مجازی هستید. در مورد مقیاس پذیری فکر کنید تا کسب‌وکار کوچک شما بتواند به طور یکپارچه رشد کند.

نتیجه‌گیری

​در این مطلب سعی کردیم که تا جای ممکن و به صورت خلاصه، شما را با مرکز تماس ویپ و ویژگی‌های آن آشنا کنیم. در مطالب بعدی تلفن ابری نواتل هم بیشتر به این مورد و سایر ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت و البته به سراغ اخبار تکنولوژی روز این سیستم کارآمد نیز خواهیم پرداخت. همراه ما باشید و ما را از نظرات ارزشمند خود باخبر کنید.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. احمد میرزائی نیم‌رخ
    احمد میرزائی

    تعرفه های سرویس ویپ سازمانی شما به چه صورت هست؟؟لطفا توضیح دهید

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      برای آگاهی از تعرفه ها لطفا با شماره 91691000-021 داخلی 1 تماس حاصل نمایید.

افزودن دیدگاه