امنیت مرکز تلفن ابری، یکی از شاخصهایی است که صاحبان کسب و کار باید مدنظر قرار دهند. در برههای از زمان هستیم که تعداد متقاضیان تلفن ابری روز به روز افزایش مییابد. همچنین هر چه بیزینس شما رشد بیشتری کند و مشتریان بیشتری داشته باشد، نیاز شما به مرکز تلفن ابری نیز شدیدتر میشود. پس راه حل دفع تهدیدات امنیتی، امتناع از این تکنولوژی نیست بلکه باید با انتخاب یک شرکت ارائه دهندهی مطمئن، ریسکهای ممکن را به صفر برسانید. ما در این مقاله به تمامی ریسکهای ممکن و راهحالهایی که نواتل برای بالا بردن امنیت مرکز تماس ابری، به مشتریان خود ارائه میکند، خواهیم پرداخت.
تهدیدات در برابر مرکز تلفن ابری تا چه حد نگران کننده است؟
قابلیتها و مزایای مرکز تلفن ابری به قدری زیاد است که در حال حاضر کمتر شرکتی همچنان از خط تلفنهای مخابراتی و تجهیزات سخت افزاری برای داشتن یک مرکز تلفن محلی استفاده میکند.
تنها دغدغهای که استفاده از تلفن ابری میتواند ایجاد کند، چالش حفظ امنیت تماسها، حفاظت از اطلاعات و پایداری سرویس است. خبر خوب اینکه شما با انتخاب یک ارائه دهنده خدمات ابری مطمئن، میتوانید از 99 درصد این خطرات دور بوده و در صورت مواجهه با یک اختلال سایبری، به رفع سریع آن توسط یک تیم حرفهای مطمئن باشید.
میتوان گفت تهدیداتی که در برابر امنیت مرکز تلفن ابری وجود دارند مشابه خطراتی هستند که در بستر فضای ابری، برای هر بخشی از سازمان شما که به اینترنت متصل باشد، ممکن است اتفاق بیفتد؛ با این تفاوت که گزارشات حملههای سایبری به تلفن ابری در سالهای گذشته بسیار کمتر از سایر بخشها میباشد. پس نباید اجازه دهید ابهامات، نگرانی شما را بیش از اندازه بالا ببرند و باعث شوند کسب و کار خود را از امکانات فوقالعادهی مرکز تلفن ابری محروم کنید.
چالشها مقابل پایداری و امنیت مرکز تماس ابری
مرکز تماس ابری، به عنوان تکنولوژیای که در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است، در مسیر توسعهی خود با چالشهای فراوانی علی الخصوص در راستای حفظ پایداری، سروکار داشته است. اگر چه هر یک از این چالشها راه حلهایی دارد اما بهتر است با جزئیات به مواردی که پایداری مرکز تماس ابری را تهدید میکنند، آشنا شوید:
هک شدن مرکز تلفن ابری و دزدیده شدن اطلاعات
همانطور که گفته شد آمارها نشان میدهند که احتمال هک شدن مرکز تماس ابری بسیار کمتر از سایر بخشها سایبری است برخی از روشهای هک مرکز تلفن ابری عبارتند از:
-
- ویروسها، رایجترین و در عین حال قابل کنترلترین روش هک در دنیای سایبری هستند. از جمله خطراتی که ویروسها ایجاد میکنند میتوان به آفلاین کردن مرکز تلفن ابری با مصرف زیاد پهنای باند اشاره کرد.
- در حملات DDOS، هکر با ارسال حجم زیادی درخواست تماس، باعث اخلال در سیستم و استفادهی کل ظرفیت مرکز تماس میشود و امکان پاسخگویی به تماسهای واقعی را محدود میکند.
-
- باج افزارها، که فقط محدود به مرکز تماس ابری نیستند و در آن مجرمان با ایجاد اختلال و یا دسترسی به اطلاعات سازمانها، در ازای دریافت مبلغی هنگفت، وضعیت را به حالت اولیه باز می گرداند.
از دست رفتن اطلاعات مشتریان و سابقهی تماسها
اطلاعاتی که از تماس با مشتریان ثبت و ضبط میشود، همچنین فایل تماسهای ضبط شده، اطلاعات مشترکین مرکز تماس و… از مهمترین داراییهای یک شرکت است و بنا به دلایل مختلف میتواند ارزش بالایی داشته باشد. اگر شرکت میزبان سرورهای کافی و مناسبی نداشته باشد، شما مدام در ریسک از دست دادن این اطلاعات و حذف ناگهانی آنها هستید. در نواتل شما میتوانید به صورت انعطاف پذیری حجم حافظهی مورد نیاز خود را تغییر دهید و مطمئن باشید که این اطلاعات همیشه امن خواهند ماند.
از دسترس خارج شدن سرویس
پایداری مرکز تماس ابری تابع عوامل بسیار مهمی است؛ از قوی بودن سرورهای شرکت ارائه دهنده گرفته تا پایداری و ثبات اینترنت مصرفی شما. جدای از اینکه باید یک اینترنت با کمترین میزان نوسان انتخاب کنید تا پایداری تماسها را تضمین کند، تخصص شرکت میزبان نیز میتواند از این آسیب جلوگیری کند؛ چه در جهت جلوگیری از بروز این مشکل و چه از نظر پشتیبانی سریع و حل چالشهای مرتبط.
از بین رفتن مرکز تماس ابری در صورت تعطیلی شرکت میزبان
یکی از نگرانیهای مشتریان در روند خرید مرکز تلفن ابری این است که اگر شرکت میزبان به هر دلیلی قصد ادامهی فعالیت نداشته باشد، تکلیف خط تلفن و دیتابیس مرکز تماس مشتریان آن چه خواهد بود؟ متاسفانه تعدادی از شرکتها از این جهت خسارتهای زیادی را متحمل شدهاند. تنها راه حل برای دفع این ریسک، آن است که به سمت معتبرترین شرکتها رفته و پیش از این که استقرار و پشتیبانی مرکز تماس ابری کسب و کار خود را به آنها بسپارید، از سابقهی آنها، تعداد مشتریان و مجوزهای آن اطلاعات کسب کنید.
مرکز تماس ابری یا مرکز تلفن ویپ محلی؛ کدام یک پایداری و امنیت بالاتری را رقم میزند؟
بسیاری از شرکتها، برای بالا بردن امنیت کال سنتر خود، یک رویکرد ناآگاهانه را در پیش میگیرند و آن، تهیهی تجهیزات گران قیمت و راه اندازی مرکز تلفن ویپ محلی است. به این صورت که کلیهی تجهیزات و سرورهای مورد نیاز، در درون خود شرکت نصب شده و مسئولیت نصب، نگهداری و… به طور کلی با خود مجموعه خواهد بود.
این روش حفظ امنیت و پایداری مرکز تماس ابری را مقایسه کنید با روشی که در آن شما به یک ارائه دهندهی متخصص و قابل اطمینان را پیدا کرده و آن را به عنوان میزبان، انتخاب میکنید! نکته اینجاست که قطعا هیچ شرکتی، به اندازهی شرکتهای ارائه دهندهی خدمات مرکز تماس ابری، روی بالا بردن امنیت خدمات مرکز تماس ابری سرمایه گذاری نمیکنند؛ چه از لحاظ استخدام منابع انسانی متخصص برای نگهداری و تعمیرات، و چه از نظر منابع مالی برای تهیه قویترین سرورها.
پس بهتر است به جای این که هزینههای هنگفتی برای راه اندازی مرکز ویپ محلی کنید، صرفا با تحقیق دربارهی شرکتهای ارائهدهنده و یک انتخاب آگاهانه، تضمین امنیت و پایداری مرکز تماس ابری خود را به متخصصین این حوزه بسپارید.
چطور میتوان از مرکز تلفن ابری در برابر تهدیدات سایبری محافظت کرد؟
پیشتر اشاره کردیم همانطور که نداشتن سایت یا عدم استفاده از امکانات بینهایت اینترنت، فقط برای حفظ امنیت اطلاعات باعث پیشی گرفتن رقبا از شما میشود، اجتناب از راه اندازی مرکز تلفن ابری و ادامه دادن به روشهای سنتی گذشته هم مانع بزرگی برای پیشرفت کسب و کار شما خواهد بود؛ پس باید به فکر ایجاد امنیت و دفع تهدیدات بود و نه پاک کردن صورت مسئله! چرا که مزایای مرکز تلفن ابری بسیار گستردهتر از آن است که بتوان صرف نگرانی از هک شدن، از آنها گذشت.
حفظ امنیت Hosted PBX و مرکز تماس ابری، در گرو فعالیتهایی است که شما و شرکت ارائه دهندهای که انتخاب کردید انجام میدهند؛ اگر دغدغهی داشتن یک مرکز تماس ابری امن و پایدار را دارید مواردی که در ذیل به آنها اشاره شده را مد نظر قرار دهید.
شرکت میزبان چه نقشی در امنیت شما دارد؟
در حال حاضر کلیهی راه حلهای موجود برای مرکز تلفن، بر بستر اینترنت ارائه میشود. پس به هر شکلی که بخواهید مرکز تلفن راه اندازی کنید، درگیر دغدغههایی همچون احتمال هک شدن، از بین رفتن اطلاعات مرکز تلفن، عدم پایداری سرویس و… خواهید بود. بدترین و ناامنترین انتخاب برای یک کسب و کار، این است که به دنبال نسخههای رایگان، اپن سورس و کرک شده رفته و به خاطر هزینههای اولیه، خود را در معرض ریسکهای امنیتی و آسیبهای جبران ناپذیر قرار دهد.
از طرفی بزرگترین شرکتها هم که تیم متخصص IT دارند، گاها در تامین امنیت مرکز تماس ابری خود به چالش میخورند؛ پس مرکز تلفن ویپ محلی هم راه حل مناسبی برای حفظ امنیت کال سنتر نیست. تنها راه منطقی این است که شرکت میزبان خود را با حساسیت بیشتری انتخاب کنید. شرکتی مثل نواتل که مجهز به یک دیتا سنتر حرفهای است و قویترین سرورها را دارد، برای امن سازی مرکز تماس ابری صلاحیت بیشتری دارند. این صلاحیت ابعاد متفاوتی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
-
- خوشنامی شرکت میزبان
در وهلهی اول به سابقهی شرکت میزبان توجه کنید که سیاست آن در حفظ امنیت و اطلاعات مشتریان خود چگونه بوده است؟! بررسی این مورد در عصر حاضر، بسیار ساده است؛ شما میتوانید با مراجعه به شبکههای اجتماعی متفاوت مانند لینکداین و یا Google review، فیدبک مخاطبین مجموعه نسبت به سطح کیفی خدمات را مشاهده کنید.
-
- سابقه و تعداد مشتریان
مشتریانی که یک شرکت در حال حاضر دارد و خدماتی که به آها ارائه میکند، دقیقترین محک برای این است که شما بسنجید که امنیت مرکز تماس ابری شما، با چه حساسیتی توسط شرکت ارائه دهنده، پیگیری و محافظت میشود. نواتل با بیش از 7000 مشتری دارد که برای جلب رضایت هر یک از آنها در همهی این سالها بیوقفه در حال تلاش بوده است.
-
- تیم فنی و پشتیبانی
یکی از معیارهای مهم که مشتریان را نسبت به امنیت مرکز تلفن ابری آسوده خاطر میکند، پشتیبانی 24 ساعته از طرف شرکت ارائه دهندهی این خدمات است که باید مطمئن شوید جدای از این که تیم پشتیبانیای متشکل از از افراد متخصص دارد، در هر ساعتی از شبانهروز نیز در دسترس شما هستند و هر لحظه که چالشی ایجاد شود، در کوتاهترین زمان برطرف خواهد شد.
-
- تاییدیههای امنیتی
پیشتر اشاره کردیم که شرکتهای میزبان معمولا سرمایه گذاری بیشتری روی حفظ امنیت دیتا سنتر انجام میدهند و تیم امنیت حرفهایتری دارند. برای این که مطمئن شوید شرکت منتخب شما این شرایط را دارد، حتما درخواست بررسی تاییدیههای امنیتی را به آن شرکت بدهید.
-
- مجوزهای رسمی
در گام بعدی مجوزها و تاییدیههای مرتبط را بشناسید و مطمئن شوید که شرکت ارائه دهندهی شما، این مجوزها را دارد یا خیر. سازمان مقررات رادیویی ایران، چندی پیش تصمیم گرفت تا تمامی مجوزها و تاییدیههای مورد نیاز شرکتهای رادیویی را در دو مورد تجمیع کند. این دو مورد عبارتند از:
-
- سروکوServCo
- مجوز FCP
یکی از خوشنامترین شرکتها در خصوص حفظ امنیت سانترال ابری و امانتداری در قبال اطلاعات، شرکت نواتل است که میتوانید مجوزهای آن را در صفحهی دربارهی ما، مشاهده کنید.
نواتل و اقدامات امنیتی آن در خصوص شبکه تلفن ابری
نواتل با مهندسی دقیق و آپدیت مداوم سیستمهای امنیتی خود، در حفاظت از مرکز تماس ابری شما، همواره کوشیده است تا هیچ مشکلی در راستای امنیت آن پیش نیاید. اعتبار و سابقهی درخشان این شرکت مشتریان را مطمئن خواهد کرد که برای پایین آوردن هزینهها، در هیچ بُعدی از کیفیت محصولات کاسته نمیشود؛ به ویژه در بحث امنیت مرکز تماس ابری که مهمترین تعهد ما به شماست.
از طرفی پشتیبانی ۲۴/۷ این مجموعه، به شما اطمینان خاطر میدهد که در صورت بروز هر مشکلی، در کسری از ثانیه آن را برطرف کند. بدیهی است که مهندسان نواتل با دقت بالا هر اقدام و تعامل مشکوکی را بررسی کرده و خطرات احتمالی در مقابل امنیت مرکز تلفن ابری شما را دفع خواهند کرد.
دیتاسنتر نواتل
داشتن تعداد محدودی سرور، هر چقدر هم که قوی باشد، کافی نیست. با وجود تعداد بالای مشتریان، جدای از استفاده از بهترین سخت افزارها، مانند رم، هارد، سرور، پردازنده و..، ما در نواتل سرورهای زیادی داریم که به صورت همزمان به کار گرفته میشوند و در صورتی که یکی از آنها از کار بیفتد، بقیه سرورها این نقص را پوشش میدهند تا شرایط به حالت نرمال بازگردد. در ضمن سیستم تامین برق اضطراری و سرمایش حرفهای در یک دیتا سنتر میتواند سرورها را همواره در حالت بهینه حفظ کند.
همچنین تیم فنی نواتل، در راستای سیاستهای Disaster Recovery، یک دیتاسنتر دیگر به صورت دوقلو یا Identical دارد که پایداری سرویس را حتی در شرایط بحران، تضمین میکند.
شرکت شما جهت حفظ امنیت خطوط ابری خود چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟!
۱) استفاده از آنتی ویروس و فایروال؛
سیستم فایروال یک راه حل کارساز برای دفع اکثر ویروسها و حملات از روی سیستم شماست. فایروال به صورت خودکار همهی حملات و هر چیزی که احتمالا برای سیستم شما آسیب زننده باشد را بلاک میکند.
۲) آموزش اپراتورها؛
به کارمندان آموزشهای امنیتی لازم را بدهید و طی یک دستورالعمل، تمام گامهایی که برای جلوگیری از هک شدن سیستم باید انجام دهند را به آنها گوشزد کنید. از جمله این اقدامات میتوان به عوض کردن پسوورد به صورت منظم، احراز هویت و شناسایی تماسهای مشکوک و گزارش به موقع آنها اشاره کرد.
۳) انتخاب ارائه دهندهی معتبر و مطمئن؛
شرکتی را انتخاب کنید که حفظ امنیت شما را مقدّم بر هزینهها و سختی کار خود بداند. چرا که در اصل امنیت خطوط تلفن ابری را شرکتهای ارائه دهنده تضمین میکنند. در این مقاله همهی ویژگیهایی که شرکت میزبان باید داشته باشد را بررسی کردیم.
با معیار قرار دادن مجوزهای رسمی و خوشنامی شرکتهای مختلف، درخواهید یافت نواتل با سابقهی ۲۶ سالهی خود، امنیت و حفاظت از اطلاعات برای مرکز تماس ابری شما را به بهترین شکل انجام خواهد داد.
تضمین امنیت مرکز تلفن ابری، در گرو انتخابهای شماست
اگر بخواهیم توضیحات بالا را جمع بندی کنیم، باید گفت که هر ریسکی که پایداری مرکز تماس ابری را تهدید کند، از هک سرورها گرفته تا خطر از بین رفتن اطلاعات، راه حلی دارد که نواتل با سالها تجربه، به کمک یک تیم متخصص به آن واقف است. همچنین این شرکت با اخذ مجوزها و تاییدیههای مختلف، همواره به دنبال بالا بردن سطح کیفی خدمات و حفظ امنیت مرکز تلفن ابری، بوده است.
ما در نواتل پایداری سرویس شما را تضمین میکنیم! جهت کسب اطلاعت بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.
افزودن دیدگاه