تاثیر اینترنت بر مرکز تماس ابری| سرعت اینترنت مناسب برای کال سنتر

نویسنده نواتل
1 ماه پیش
خواندن 5 دقیقه
50 بازدید
بلاگ » تکنولوژی‌های ارتباط با مشتری » تاثیر اینترنت بر مرکز تماس ابری| سرعت اینترنت مناسب برای کال سنتر
تاثیر اینترنت بر مرکز تماس ابری|سرعت اینترنت مناسب برای مرکز تماس

تاثیر اینترنت بر  مرکز تماس ابری، یکی از نگرانی‌های مهم کسب و کارها می‌باشد. اصولا هر تکنولوژی جدیدی که در سال‌ها اخیر ارائه شده است تا حدی به اینترنت وابسته است و به خصوص در ایران، این سوال مطرح می‌شود که اگر سرعت اینترنت افت کند چه اتفاقی برای آن سیستم وابسته به اینترنت خواهد افتاد. در مرکز تماس ابری نیز تماس‌ها از طریق پروتکل اینترنت یا همان ویپ برقرار می‌شوند، پس نیاز است اطلاعات کافی در مورد تاثیر اینترنت بر عملکرد مرکز تماس ابری را بررسی کنید.

مفاهیم پهنای باند و مصرف داده

سرعت اینترنت، دغدغه‌ای است که هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و قاعدتاً هر چه سرعت اینترنت بالاتر باشد، برای ما مطلوب‌تر است. پهنای باند رابطه‌ی مستقیمی با سرعت اینترنت دارد و به معنای تعداد بسته‌های دیتایی است که می‌توانند به صورت همزمان و بدون تداخل دریافت یا ارسال شوند. برای درک مفهوم پهنای باند اینترنت، اتوبانی را در نظر بگیرید که عرض آن پهنای باند است و تعداد ماشین‌هایی که از آن عبور می‌کنند، بسته‌های دیتا هستند.

تاثیر پهنای باند بر VoIP

پهنای باند مورد نیاز برای برقراری یک تماس ویپ کمتر از 50 کیلوبیت بر ثانیه می باشد که در دنیای امروز بسیار ناچیز می باشد پس برای برقراری 20 تماس همزمان چیزی کمتر از یک مگابیت پهنای باند مورد نیاز می باشد. اما آن چیزی که در کیفیت سرویس ویپ بیشترین اثر را دارد پایداری سرویس می باشد. اگر سرویس اینترنت قطعی و وصلی نداشته باشد تماس های شما با بهترین کیفیت برقرار شده و میزان بسیار اندکی اینترنت استفاده خواهد شد.

تاثیر پهنای باند بر VoIP

خبر خوب این است که سرویس‌دهنده‌هایی مثل نواتل، خدمات خود را تا حد امکان به سمتی پیش برده‌اند که با یک پهنای باند معمولی هم بتوان با کیفیت‌ترین تماس‌ها را برقرار کرد، بی آن که صدا با تاخیر و یا با قطع و وصلی منتقل شود.

مرکز تماس ابری چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه تاثیر اینترنت بر مرکز تماس ابری را بررسی کنیم، ابتدا نیاز است با ساز و کار آن آشنا شویم. مرکز تماس ابری، تمامی تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق اینترنت برقرار می‌کند؛ بدون این که مشتری نیاز به سخت افزار خاصی داشته باشد. در مرکز تماس ابری صداها تبدیل به بسته‌های داده دیجیتال شده و به کمک اینترنت به سرورهای ارائه دهنده VoIP منتقل شده و تماس با مقصد مورد نظر برقرار می‌شود. این تماس‌ها به جای تلفن‌های رومیزی سنتی، از طریق آی‌پی‌فون یا سافت‌فون صورت می‌گیرند. سافت فون‌های زیادی در بازار جهانی وجود دارد.

مرکز تماس ابری چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر سافت‌فون‌هایی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند که غیر از برقراری تماس، امکانات یک پیام‌رسان حرفه‌ای را نیز داشته باشند. کلیدی‌ترین امکاناتی که با توجه به نیاز افراد، در یک سافت‌فون باید وجود داشته باشند، مواردی مثل قابلیت پیام‌رسانی، دفتر تلفن، دریافت پیغام صوتی، ارسال و دریافت فایل، ویدیو کنفرانس و.. است تا استفاده از خدمات مرکز تماس را کامل‌تر و راحت‌تر نماید. اپلیکیشن اختصاصی نواتل تنها سافت‌فون موجود در بازار ایران می‌باشد که کلیه امکانات ذکر شده را دارا است.

 

حداقل سرعت اینترنت برای استفاده از مرکز تماس ابری

برقراری یک تماس VoIP با کیفیت، ناگریز وابسته به اینترنت است. اما این به این معنا نیست که باید سرعت اینترنتی فوق‌العاده‌ای داشته باشید تا بتوانید، یک تماس بی‌چالش از طریق پروتکل اینترنت برقرار کنید.

بهترین کدک‌های VoIP

سرعت اینترنت در مرکز تلفن ابری نواتل، بسته به کدکی(Codec) که تماس از طریق آن رمزنگاری می‌شود، باید به ازای هر اپراتور بین 45 تا 90 کیلوبایت بر ثانیه باشد تا یک تجربه‌ی بی‌نقص داشته باشید.نکته مهم این که در تعیین پهنای باند و سرعت مورد نیاز سازمان خود لازم است سایر موارد استفاده مانند اپلیکیشن‌های ابری، دانلود فایل‌ها و… که بخشی از پهنای باند را به خود اختصاص می‌دهند را لحاظ کنید.

بهترین کدک‌های VoIP

  کارکرد کدک‌ها این است که صدا را تبدیل به بسته‌های دیجیتال کرده و در بستر اینترنت منتقل کنند و سپس این بسته‌های دیجیتال را مجددا به صدا تبدیل کنند. کدک‌های مختلفی وجود دارند که کیفیت و سرعت مورد نیاز برای انجام این فرایند در آن‌ها متفاوت است.

آیا برای استفاده از مرکز تماس ابری باید حتما پهنای باند اختصاصی داشته باشیم؟

  یکی از بهترین کدک‌ها برای انتقال صدا، Opus Codec است که پهنای باند مورد نیاز آن متغیر و قابل تنظیم است و در عین حال کیفیت صدای منتقل شده در آن در بهترین حالت ممکن است. با این حال کدک‌های دیگری هم به کار گرفته می‌شوند که کیفیت قابل قبولی دارند اما به سرعت بیشتری هم نیاز دارند: مانند کدک‌های PCMU و PCMA.

آیا برای استفاده از مرکز تماس ابری باید حتما پهنای باند اختصاصی داشته باشیم؟

  خیر. اگر چه داشتن پهنای باند اختصاصی برای شرکت‌ها یک راه مطمئن برای داشتن سرعت اینترنت پایدار و بدون نوسان بوده و برای به کارگیری هر ابزار وابسته به اینترنتی بهترین انتخاب است؛ اما اگر به هر طریق دیگری سرعت حداقلی برای استفاده از مرکز تماس ابری را تامین کنید، می‌توانید بدون هیچ چالشی از این تکنولوژی استفاده کنید.

تاثیر نوسانات اینترنت داخل ایران بر روی تماس‌های مرکز تلفن ابری

  نواتل تنها ارائه دهنده مرکز تماس ابری و مرکز تلفن ابری با اپلیکیشن اختصاصی است که داخل ایران فعالیت دارد. این مسئله باعث می‌شود نوسانات اینترنت بین‌المللی یا فیلترینگ هیچ اثری بر روی کیفیت تماس‌ها نگذارد. در صورت استفاده از سرویس‌های خارجی، مرکز تماس شما همواره در معرض این قبیل از ریسک‌ها خواهد بود. از طرفی نواتل همواره در تلاش بوده است تا به‌روزترین امکانات در حوزه ارتباطات را به محصولات خود اضافه کند تا مدیران تنها با دسترسی به پنل مدیریتی از هر تکنولوژی مشابه یا مکملی در حوزه ارتباطات و مدیریت کسب و کار خود، بی‌نیاز باشند. پس با خیال راحت می‌توانید به نواتل، به اندازه سایر سرویس‌های خارجی اعتماد کنید.

 

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه