خط تلفن اینترنتی چیست؟| مزایا و امکانات خط ثابت ابری

نویسنده نواتل
4 سال پیش
خواندن 6 دقیقه
4592 بازدید
بلاگ » تکنولوژی‌های ارتباط با مشتری » خط تلفن اینترنتی چیست؟| مزایا و امکانات خط ثابت ابری

تلفن اینترنتی، یکی از خدماتی است که در کنار صدها تکنولوژی دیگر، در چند سال اخیر به بازار عرضه شد تا دغدغه‌ی پاسخ به تماس مشتریان را از مدیران کسب و کارها بگیرد. البته پیش از ارائه خط تلفن اینترنتی، راه حل‌های دیگری نیز توسط مخابرات و شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شدند؛ اما تا امروز هیچ روشی به اندازه‌ی خرید خط تلفن اینترنتی مخابرات و اتصال آن به مرکز تماس ابری، نتوانسته چالش ارتباط با مشتریان را برای شرکت‌ها حل کند.
با این حال در این مقاله، ضمن پاسخ به سوال خط تلفن اینترنتی چیست، به معرفی سایر سرویس‌های مخابراتی میپردازیم تا با آگاهی کامل، بهترین انتخاب را برای سازمان خود داشته باشید.

تاریخچه خط تلفن از گذشته تا امروز

نحوه‌ی ارائه خط تلفن ثابت و ابزارهای ارتباط با مشتریان، در دهه‌ی گذشته دستخوش تغییرات زیادی بوده است. سرویس‌های مخابراتی در ایران از ارائه خطوط تلفن آنالوگ آغاز شدند و مسیر زیادی را طی کردند تا به سرویس متاما و ارائه خط تلفن اینترنتی مخابرات رسیدند.

استفاده از خطوط آنالوگ برای شرکت‌ها

بدیهی است که ابتدایی ترین روش برای برقراری تماس تلفنی در شرکت‌ها، استفاده از خطوط تلفن آنالوگ می‌باشد؛ یعنی همان خط تلفن ثابتی که برای استفاده شخصی و منازل مسکونی تهیه می‌شود. امّا در نظر داشته باشید که شرکت شما قرار است همواره در مسیر پیشرفت باشد و این یعنی افزایش روزانه‌ی مشتریان. اگر تعداد مشتریان شما هر روز بیشتر شود اما نحوه‌ی برقراری ارتباط با آن‌ها در سالزمان تغییر نکند، به زودی تعداد زیادی مشتری صرفاً به علت مشغول بودن دائمی خط شما، به سمت رقبا جذب خواهند شد.

استفاده از خطوط آنالوگ برای شرکت‌ها

استفاده از خطوط E1

خطوط E1 نوع دیگری از خطوط تلفن مخابراتی بودند که معمولا به صورت 4 یا 5 رقمی ارائه می‌شدند. لازمه‌ی استفاده از خط E1، نصب تجهیزات مختلف مانند دستگاه‌های سانترال با ظرفیت بالا بود. بعد از تهیه همه‌ی سخت افزارهای مورد نیاز، شما به یک خط 30 کاناله(و یا مضربی از 30) دسترسی پیدا می‌کردید که یک یا دو طرفه بودن آن، بستگی به انتخاب خودتان داشت.

استفاده از سیپ ترانک

سیپ ترانک، اولین خدمتی از مخابرات بود که از تکنولوژی‌ ویپ جهت برقراری تماس‌ها با همزمانی بیش از یک تماس‌، به شرکت‌ها عرضه شد. به این صورت که کسب و کارها توانستند از طریق سیپ ترانکینگ، به هر تعدادی که نیاز بودد، همزمانی تماس داشته باشند و از سایر مزیت های ویپ مثل مراکز تلفن ویپ و استفاده از اپلیکیشن برای پاسخدهی و برقرار تماس ها استفاده نمایند؛ سوئیچ سانترال و دستگاه‌های تلفن قدیمی با این فناوری جدیدتر قابل استفاده نبودند.

استفاده از سرویس روتاری یا پی در پی

یکی از راه حل‌هایی که شرکت مخابرات ایران در گذشته برای برقراری تماس همزمان، به سازمان‌ها ارائه می‌کرد، سرویس روتاری بود. برای استفاده از روتاری شما نیاز داشتید که به تعداد مورد نیاز خود، خط تلفن شهری تهیه کنید. سپس یکی از شماره‌ها که رندتر بود و یا مدت زمان طولانی‌تری مورد استفاده شرکت شما بود را، به مخابرات معرفی کنید. تا به عنوان سرشماره اصلی شما در نظر گرفته شود. این سرویس مخابراتی، همه‌ی خطوط را به این سرشماره وصل می‌کرد؛ در واقع وقتی یک مشتری با سر شماره اصلی تماس می‌گرفت، به بقیه خطوط هم متصل می‌شد و تماس بین خطوط منتقل می‌شد تا به خطی برسد که مشغول نیست.

استفاده از سرویس روتاری یا پی در پی
البته مخابرات طی آخرین اطلاعیه‌ی خود، خبر از لغو این سرویس و عدم امکان استفاده از خطوط روتاری را اعلام کرد و متاما را به عنوان جایگزین آن معرفی نمود، که در بخش‌های آتی مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت.

خط تلفن اینترنتی چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

خط تلفن اینترنتی، جایگزینی است برای تمام تجهیزات و سخت افزارهایی که پیش از این برای راه اندازی یک مرکز تلفن یا سانترال، نیاز بود. این خطوط، امکان تماس تلفنی از طریق اینترنت و بر بستر ابر را برای افراد فراهم ساخته‌اند. برای مالکیت و استفاده از خط تلفن اینترنتی، تنها به یک دستگاه تلفن هوشمند یا کامپیوتر که به اینترنت متصل است نیاز خواهید داشت. خط تلفن ثابت اینترنتی با شماره‌های 8 رقمی و پیش‌شماره‌ی استان دلخواه شما، از طریق شرکت‌هایی مانند نواتل، ارائه می‌شود. برای استفاده از این نوع خط ثابت شما مقیّد به حضور در مکان خاصی نخواهید بود و مادامی که تلفن همراه شما در دسترس باشد، می‌توانید پاسخگوی تماس‌های خود باشید.

چگونه خط تلفن اینترنتی بخریم؟

برای خرید خط تلفن اینترنتی دیگر نیاز به مراجعه به مرکز مخابراتی، طی کردن فرایندهای وقت گیر و انتظار برای سیم‌کشی و برقراری خط تلفن ثابت را ندارید. هر شخص حقیقی یا حقوقی، در هر کجای ایران می تواند برای خرید و مالکیت خط تلفن اقدام کند. نکته جالب این است که دیگر حضور شما در یک شهر یا استان ملاک نیست و مثلا می توانید در بندرعباس باشید و یک خط تلفن ثابت تهران بخرید.

چگونه خط تلفن اینترنتی بخریم؟
نواتل، اولین ارائه دهنده خط تلفن اینترنتی با یک اپلیکیشن اختصاصی است که این امکان را به شما می‌دهد که از طریق هر اینترنتی تماس های خود را برقرار نمایید. شما می‌توانید با ثبت سفارش آنلاین، خط ثابت اینترنتی با سر شماره انتخابی خود را خریداری کرده و یا با کارشناسان ما در تماس باشید.

تلفن ثابت اینترنتی چه قابلیت هایی دارد؟

شما با خرید خط تلفن ثابت اینترنتی، مسیر خود به سوی استفاده از امکانات بی‌نهایت یک مرکز تماس ابری تمام و کمال را آغاز خواهید کرد. خرید خط تلفن اینترنتی بسیار ساده‌تر از تهیه‌ی یک خط شهری آنالوگ است اما در عین حال، قابلیت‌های بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد؛ به همین علت به جز سازمان‌ها، افراد حقیقی نیز برای استفاده شخصی خود، یک خط ثابت اینترنتی خریداری می‌کنند.

تلفن ثابت اینترنتی چه قابلیت هایی دارد؟
اما وقتی صحبت از کسب و کار و ارتباط با مشتریان باشد، خط تلفن اینترنتی می‌تواند با اتصال به مرکز تماس ابری، امکانات زیر را در اختیار شما قرار دهد:

    • امکان تهیه خط رند به انتخاب خودتان
    • راه اندازی سریع و بی دردسر مرکز تماس ابری
    • تسهیل فرآیند تماس‌های درون سازمانی
    • امکان جا به جایی بی دردسر خط
    • امکان دورکاری پرسنل
    • امکان دریافت انواع فرمتهای پیام در اپلیکیشن نواتل
    • برقراری تماس از طریق اپلیکیشن
    • قابلیت برقراری تماس‌های خارج از کشور
    • قابلیت راه اندازی مرکز تماس ابری با همزمانی تماس دلخواه
    • همزمانی تماس
    • امنیت بالای تماس‌ها
    • داشبورد مدیریتی
    • کیفیت بالای انتقال صدا
    • قابلیت اتصال به آی پی فون
    • امکان رسیدگی به امور از طریق تلفن همراه
    • امکان ایجاد سناریوهای پیچیده تماس
    • ایجاد تلفن گویا و ایجاد صف انتظار
    • قابلیت تعریف ساعت کاری
    • قابلیت دایورت خط ثابت اینترنتی بر روی خط تلفن مخابراتی

متاما چیست؟

در ابتدای مقاله انواع سرویس‌های مخابراتی را مورد بررسی قرار دادیم. سرویس متاما جدیدترین نسل از محصولات شرکت مخابرات ایران است که به شما این قابلیت را می‌هد تا در صورت نیاز به مرکز تماس یا مرکز تلفن ابری، نیازی به خرید خط تلفن اینترنتی نداشته باشید و همان خط قدیمی خود را تبدیل به خط تلفن اینترنتی مخابرات کرده و به مرکز تماس ابری متصل کنید.


متاما در واقع ریسک از دست دادن مشتریان به علت تغییر شماره ثابت را از شما دور می‌کند تا با خیال راحت اقدام به ابری کردن مرکز تماس سازمان خود کنید و از ویژگی های یک مرکز تماس حرفه ای با کمترین هزینه بهره مند شوید.
سرویس متاما، محصول مشترک مرکز مخابرات ایران و شرکت نواتل است، پس جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان نواتل در ارتباط باشید.

 

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. بهار سازور نیم‌رخ
    بهار سازور

    در مورد این سوال دارم که ایا این خط تلفن اینترنتی رو میتونم برای همیشه داشته باشم ؟؟ چون ممکنه جابجایی شرکت داشته باشیم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله, شما با خرید مرکز تلفن ابری نواتل مالکیت دائمی خط را از آن خود خواهید کرد با این توضیح که این خطوط بدون نیاز به تعویض شماره امکان جابجایی در سراسر کشور را دارند.
      فقط کافیست به غیر از استان تهران در سایر استانها از کد ۰۲۱ استفاده نمایید.

    2. ناصری نیم‌رخ
      ناصری

      سلام
      آیا خط اختصاصی خریداری شده با پیش شماره ۰۲۱ تهران است؟

      1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
        پشتیبانی نواتل

        با سلام کاربر گرامی
        نواتل ارائه دهنده خطوط ابری با پیش شماره تهران و شهرستان می‌باشد همچنین نواتل اولین ارائه دهنده خطوط ابری مخابرات استان تهران با پیش شماره 8280 نیز است.

  2. امیر سهندیان نیم‌رخ
    امیر سهندیان

    بابت خرید خط تلفن اینترنتی یکی از همکارانم چند وقت پیش اقدام به خرید کردند.توصیه خرید خط تلفن اینترنتی را به بنده هم کردند که با مطالعه مطالب این پست اطلاعات دقیقتری کسب شد.باسپاس از توضیحات کامل و جامع شما

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  3. azibano نیم‌رخ
    azibano

    خسته نباشید
    امکانش هست همزمان از سرویس خط تلفن اینترنتی هم روی گوشی استفاده کنیم هم ویندوز؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کابر گرامی
      این سرویس قابلیت استفاده همزمان روی گوشیهای همراه و دسکتاپ و لپتاپ را دارد.

  4. shadi نیم‌رخ
    shadi

    هزینه ی تماس های خروجی خط تلفن اینترنتی نسبت به سرویس های معمولی چقدر تفاوت دارد؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      هزینه این خطوط نسبت به خطوط معمولی حدودا ۳۰% ارزانتر است.

  5. لادن نیم‌رخ
    لادن

    سلام وقت بخیر ، من از تلفن فیبرنوری استفاده میکنم ، متاسفانه بیشتر وقتها تلفن خودبخود قطع میشه نمیدونم علتش چیه ! یعنی گوشی رو ‌که برمیدارم صدای بوق نمیاد باید یه بار خود گوشی رو قطع و‌ وصل کنم تا آزاد شه، همین طور برای call waiting هم نمیدونم چیکار کنم از مخابرات یه کد دادن که اونهم زدم فقط به شخصی مه تماس میگیره میگه من در حال مکالمه هستم ولی برای خودم صدای دو تا بوق نمیاد ، میشه راهنمایی بفرمایید

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بابت این مشکل باید با مخابرات منطقه خود تماس بگیرید تا کارشناسان مرتبط خط تلفن و دستگاه تلفن شما را بابت مشکلات احتمالی بررسی و اقدامات لازم جهت حل این مشکل را انجام دهند.

  6. فرهنگ ابوذر نیم‌رخ
    فرهنگ ابوذر

    الان دیگه مگه کسی هم هست که خط تلفن اینترنتی نداشته باشه با وجود اینهمه مزیت!!!

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  7. nda1356 نیم‌رخ
    nda1356

    سرشماره‌ خط تلفن ثابت اینترنتی بر روی بستر اینترنت رو خودم میتونم انتخاب کنم ؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله امکان انتخاب شماره برای شما وجود دارد.

  8. Barbod.Store نیم‌رخ
    Barbod.Store

    تعرفه مکالمات خط تلفن اینترنتی به نسبت مخابرات خیلی ارزونتره-من برای شرکتم تهیه کردم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      رضایت شما باعث افتخار ماست.

  9. sareh1985 نیم‌رخ
    sareh1985

    خط تلفن ویپ رو میشه روی تلفن همراه هم داشت؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله این امکان وجود دارد.

  10. فرشید ی57 نیم‌رخ
    فرشید ی57

    من از خط تلفن اینترنتی شما دارم استفاده میکنم.میخواستم از همکاران پرتلاش واحد پشتیبانی شما تشکر کنم که همیشه با صبر و بردباری پیگیر مشکلاتم بودن

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      رضایت شما باعث افتخار ماست.

  11. سارینا آرانی نیم‌رخ
    سارینا آرانی

    تعرفه مکالمات خط تلفن اینترنتی به چه صورت هست؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      برای آگاهی از تعرفه ها لطفا با شماره 91691000-021 داخلی 1 تماس حاصل نمایید.

  12. sepehrsky@gmail.com نیم‌رخ
    sepehrsky@gmail.com

    این خط تلفن اینترنتی رو میشه رو چند تا گوشی استفاده کرد؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله این امکان وجود دارد.

  13. ساناز نیم‌رخ
    ساناز

    قیمت خط تلفن اینترنتی چقدره؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      برای آگاهی از تعرفه ها لطفا با شماره 91691000-021 داخلی 1 تماس حاصل نمایید.

  14. علی مددی نیم‌رخ
    علی مددی

    سلام
    مرسی از مقاله خوبتون
    بنظر شما تلفن اینترنتی بهتره یا سیپ ترانک؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      سیپ ترانک‌ها در دو نوع مخابراتی و خصوصی ارائه می‌شوند در نوع مخابراتی آن شما با دریافت سیپ ترانک از یک شرکت مخابراتی برای تلفن ثابت خود امکان برقراری تماس‌های همزمان با استفاده از IP را بر بستر شبکه فراهم می‌کنید در این حالت چون خط شما خط مخابراتی است و مبتنی بر شبکه می‌باشد شما نیاز به تجهیزات شامل یک مودم و کمک افراد متخصص برای نصب در محل خواهید داشت ضمن اینکه با جابجای مکانی باید خط جدید و تجهیزات جدید دریافت نمایید. اگر بجای خط تلفن مخابراتی از خط تلفن اینترنتی استفاده نمایید در واقع با دریافت سیپ ترانک از یک شرکت خصوصی ، قادر خواهید بود تا در هر موقعیت مکانی و زمانی با استفاده از همان خط تماس‌های خود را مدیریت کنید و نیاز به مودم نخواهید داشت چرا که خط اینترنتی در قالب یک IP به شما تعلق خواهد گرفت. مورد دیگر آن‌که در نوع مخابراتی شما فقط میتوانید تا 30 کاربر داشته باشید در حالی که با تهیه خط اینترنتی محدودیتی برای تعدا ایجنت‌ها نخواهید داشت.هرچند این نکته را خاطر نشان میشویم که با توجه به اینکه خط تلفن ابری بر بستر اینترنت هست هرگونه اختلال در اینترنت کیفیت تماس‌های شما را تحت شعاع قرار می‌دهد و این مزیت سیپ ترانک مخابراتی است که به دلیل ماهیت فیزیکی آن کمتر تحت الشعاع عوامل جوی، پهنای باند و نویز محیطی قرار می‌گیرد. علاوه بر اینها خطوط مخابرتی 4 و 5 رقمی هستند در حالی که خطوط اینترنتی 8 رقمی می‌باشند.

  15. مهرداد تیماجی نیم‌رخ
    مهرداد تیماجی

    سلام،سیستم تلفن اینترنتی رو برا دریانوردانی که اکثر اوقات خارج از کشور فعالیت دارن رو توصیه میکنین….که مشکل تهیه سیم‌کارت های مختلف از کشورهای مختلف رو نداشته باشیم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      امکان استفاده از سرویس مرکز تلفن ثابت اینترنتی نواتل در خارج از ایران هم وجود دارد.

افزودن دیدگاه