تماس وانگیری یا کلاهبرداری تلفنی با تک زنگ چیست؟

نویسنده نواتل
3 سال پیش
خواندن 9 دقیقه
1829 بازدید
بلاگ » آموزش‌های حوزه ارتباطات » تماس وانگیری یا کلاهبرداری تلفنی با تک زنگ چیست؟
تماس وانگیری یا کلاهبرداری تلفنی با تک زنگ چیست؟

 

تا به حال درگیر کلاهبرداری از طریق وانگیری شده‌اید؟ آمار دقیقی از حجم کلاهبرداری‌ تلفنی با میس کال (تک زنگ) در ایران منتشر نشده اما می‌توان کشور مالزی را مثال زد که در سال گذشته بیش از ۷۵۰ میلیون دلار به دلیل تماس وانگیری یا کلاه برداری تلفنی از دست‌ داده‌اند. برای اینکه با چگونگی وانگیری و طریقه کلاهبرداری آن آشنا شوید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

وانگیری چیست و کلاهبرداری تلفنی چگونه انجام می‌شود؟

کلاهبرداران هر روز از روش‌ها و کانال‌های مختلفی برای فریب‌دادن قربانیان استفاده می‌کنند. از همین رو بر آن شدیم تا هرآنچه لازم است در ارتباط با کلاهبرداری با تگ زنگ بدانید را در این مطلب در اختیار شما قرار دهیم. احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده که شماره‌های ناشناسی از کشورهایی که هرگز به آن سفر نکرده‌اید یا دوست و آشنایی در آن ندارید با شما تماس گرفته باشند. هر بار این شماره‌ها تغییر می‌کنند به همین دلیل مسدودکردن این تماس‌ها غیرممکن است. شما هم با دیدن شماره‌ای ناشناس مشتاق‌تر از همیشه مایل به پاسخ‌دهی به تلفنتان هستید اما به ‌محض جواب دادن، تلفن قطع خواهد شد و شما وسوسه می‌شوید تا با این شماره ناشناس تماس بگیرید. راز موفقیت این کلاهبرداری دقیقاً به حس کنجکاوی ذاتی شما برمی‌گردد. علاوه بر این، دریافت ده‌ها تماس ازدست‌رفته در یک روز نیز به حس کنجکاوی شما می‌افزاید.

تماس‌های وانگیری نام خود را از واژه ژاپنی Wangiri گرفته که به معنای یک تماس و قطع تماس One  ring and cut است و یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین انواع کلاهبرداری تلفنی است.

درصورتی‌که شما با آنها تماس بگیرید، این کلاهبرداران سعی می‌کنند برای استخراج پول بیشتر شما را تا زمانی که ممکن است پشت خط نگه دارند. در واقع این تماس‌ها از یکسری خطوط خاص (خط تلفن هوشمند) که ماهیت درآمدزایی (مثل مشاوره تلفنی) دارند با شما برقرار می‌شود که هرچقدر بیشتر روی خط باشید به همان میزان مبلغی به قبض تلفن شما اضافه می‌شود و در نتیجه درآمد این افراد در این شرایط بیشتر می‌شود.

در بلاگ نواتل بخوانید: راهنمای کامل مهاجرت به راهکار سازمانی نواتل

وانگیری چیست و کلاهبرداری تلفنی چگونه انجام می‌شود؟

با تماس‌های وانگیری یا کلاهبرداری تلفنی چه باید کرد؟

همان‌طور که گفتیم اپراتور تماس وانگیری به ترکیبی از مهندسان اجتماعی و روان‌شناسی اعتماد می‌کنند و وارد عمل می‌شوند. این عمل چیست؟ خالی‌کردن جیب ما و شما. درصورتی‌که شما از روی حس کنجکاوی با این شماره‌ها تماس بگیرید، دو حالت با یک نتیجه در انتظار شماست. در حالت اول به شما گفته می‌شود که جایزه‌ای برنده شده‌اید که معمولاً پول است و در ادامه نیز به شما گفته می‌شود که برای دریافت جایزه در صف منتظر بمانید تا تماس شما وصل شود.

در حالت دوم نیز اپراتور تماس‌های وانگیری با پخش موسیقی و تکرار واژه «در صف انتظار بمانید»، صبر شما را می‌سنجند و صدالبته جیب شما را نیز به میزان صبرتان خالی می‌کنند. در حالت اول نیز هرچقدر پشت خط بمانید به همان اندازه جیب شما خالی و هم‌زمان از طریق تلفن به‌حساب این کلاهبرداران واریز می‌شود. به عبارت ساده‌تر هرچه بیشتر پشت خط بمانید، جیب این کلاهبرداران را بیشتر پر می‌کنید. اقداماتی که شما می‌توانید در برابر این تماس‌ها داشته باشید در این قسمت ذکر شده است:

شماره‌های ناشناس را مسدود کنید. (البته همراه با شماره‌های وانگیری ناشناس، شماره‌های ناشناس دیگر هم مسدود خواهند شد، حتی اگر کلاهبرداری نباشند.)

هر شماره بین‌المللی که پس از پاسخ‌دادن قطع می‌شود را مسدود کنید. (لازم به ذکر است که تعداد این شماره‌ها بی‌شمار است و یکی پس از دیگری با شما تماس خواهند گرفت.)

در بسیاری از کشورها امکان پس گرفتن مبلغ کلاهبرداری شده از سرویس‌های تلفن‌های همراه وجود دارد. اما متأسفانه در کشور ما این امکان وجود ندارد.

همچنین می‌توانید این شماره‌ها را در گوگل جستجو کنید. بسیاری از این شماره‌ها شماره‌های قدیمی وانگیری هستند و کاربران زیادی در مورد این شماره‌ها هشدار داده‌اند. (در این روش هم ممکن است که تماس وانگیری با شماره‌های جدیدی که هنوز ثبت نشده، برقرار شود، پس همیشه نمی‌توانید به جستجو در گوگل اکتفا کنید.)

با تماس‌های وانگیری چکار نباید کرد؟

شیوه کلاهبرداری تلفنی با میس کال امروزه یک شیوه بین‌المللی برای کلاهبرداری است. در بسیاری از کشورها نیز هشدارهای لازم در این‌خصوص داده شده است. اما واقعا چگونه می‌توانیم از خودمان در برابر تماس‌های وانگیری محافظت کنیم؟ به‌طورکلی یک راه برای به دام نیفتادن وجود دارد و آن این است که با این شماره‌ها به‌هیچ‌عنوان تماس نگیرید. اما در این میان نبایدهایی نیز وجود دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم:

با تعویض شماره ‌تلفن خود نمی‌توانید از دریافت این تماس‌ها قسر در بروید، زیرا کلاهبرداران تلفنی به‌طور مکرر شماره ‌تلفن‌های مختلفی را به ‌صورت مشروع و نامشروع از پایگاه‌های اطلاعاتی بازاریابی به ‌راحتی به دست می‌آورند و شماره جدید شما نیز دیر یا زود به دست آنان خواهد رسید.

1-به‌ هیچ‌ عنوان نباید با این شماره‌ها تماس گرفت.

2-درصورتی‌که تماس گرفتید به ‌هیچ ‌عنوان منتظر پاسخگویی نمانید. حتی درصورتی‌که یک شخص حقیقی با شما صحبت کرد و اطلاعات شخصی شما را خواست به ‌هیچ ‌عنوان این اطلاعات را با او در میان نگذارید.

چرا تاکنون مخابرات نتوانسته جلوی کلاهبرداری تلفنی را بگیرد؟

یکی از مشکلات تماس‌های وانگیری این است که نمی‌توان کاملاً آنها را مسدود کرد. دلیل این امر را در این بخش شرح می‌دهیم: هیچ قاعده یا قانونی از طرف شرکت‌های مخابراتی برای هدف قراردادن کلاهبرداری تلفنی تعیین نشده است و کلاهبرداران از این مزیت نهایت استفاده را می‌برند.

این شماره‌ها در اپراتورهای مخابراتی به‌عنوان یک شماره بسیار عادی تلقی می‌شوند و از همین رو نیز شرکت‌های مخابراتی قادر به پیش‌بینی و تشخیص تماس‌ وانگیری از دیگر تماس‌ها نیستند. تماس‌های وانگیری با شماره‌های بین‌المللی انجام می‌شوند و به علت قوانین و مشکلات بین‌المللی نمی‌توان این شماره‌ها را مورد پیگرد قانونی قرار داد. به طور خلاصه می‌توان گفت که در چنین مواردی شرکت‌های مخابراتی برای مسدودکردن این شماره‌ها به همکاری کاربران نیاز دارند. به همین دلیل تاکنون بسیاری از شماره‌های مشخصی که توسط کاربران زیادی به ‌عنوان تماس‌ وانگیری به ثبت رسیده، مسدود شده است. اما به نظر می‌رسد پایانی برای این کلاهبرداری‌ها وجود ندارد.

 

با تماس‌های ناایمن چکار باید کرد؟

مراقب باشید با یک شماره تلفن سرتان کلاه نرود!

اتفاقات ناگوار و غیرمنتظره همیشه در انتظار ما هستند و برای دوری از این اتفاقات فقط و فقط آگاهی است که می‌تواند به ما کمک کند. آگاهی از اتفاقات، کلاهبرداری‌ها، سرقت و … باعث می‌شود با ریزبینی بیشتری به اطرافمان نگاه کرده و حواسمان را بیشتر جمع کنیم. مسلما نمی‌توانیم استفاده از یکسری خدمات را کنار بگذاریم. مثلا اگر روزی با خودروی خودمان تصادف کنیم مسلما نباید رانندگی را کنار بگذاریم. یا اگر با همین خطوط گرفتار کلاهبرداری تلفنی شدیم، نمی‌توانیم استفاده از خط تلفن اینترنتی را کنار بگذاریم. در نهایت مهمترین راه پیشگیری از چنین اتفاقاتی، آگاهی از آن و اطلاع از روش‌های مقابله است. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی‌ بیشتر این مطلب را برای دوستان خود بفرستید تا افراد کمتری گرفتار افراد سودجو قرار بگیرند.

روش‌های مقابله با حملات وانگیری توسط کاربران

*در صورت نیاز به برقراری تماس با دوستان و آشنایان در خارج از کشور، شماره آن‌ها را در حافظه گوشی خود ذخیره کنید و در غیر این صورت اگر منتظر تماس از شخصی خارجی نبودید، تماس را پاسخ ندهید.

*به تماس‌های غیرمنتظره از شماره‌های بین‌المللی یا غیرمعمول پاسخ ندهید و اگر از یک شماره بین‌المللی یا غیرمعمول، تماس از دست رفته دریافت کردید، برای تماس دوباره با آن شماره به هیچ عنوان  تماس نگیرید.

*اطلاع‌رسانی شماره‌های مشکوک به اپراتوری که  از آن خطوط تهیه کرده اید.

یکی از مشکلات تماس‌های وانگیری این است که نمی‌توان کاملاً آنها را مسدود کرد. دلیل این امر را در این بخش شرح می‌دهیم:

  • هیچ قاعده یا قانونی از طرف شرکت‌های مخابراتی برای هدف قراردادن کلاهبرداری تلفنی تعیین نشده است و کلاهبرداران از این مزیت نهایت استفاده را می‌برند.
  • این شماره‌ها در اپراتورهای مخابراتی به‌عنوان یک شماره بسیار عادی تلقی می‌شوند و از همین رو نیز شرکت‌های مخابراتی قادر به پیش‌بینی و تشخیص تماس‌ وانگیری از دیگر تماس‌ها نیستند.
  • تماس‌های وانگیری با شماره‌های بین‌المللی انجام می‌شوند و به علت قوانین و مشکلات بین‌المللی نمی‌توان این شماره‌ها را مورد پیگرد قانونی قرار داد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که در چنین مواردی شرکت‌های مخابراتی برای مسدودکردن این شماره‌ها به همکاری کاربران نیاز دارند. به همین دلیل تاکنون بسیاری از شماره‌های مشخصی که توسط کاربران زیادی به ‌عنوان تماس‌ وانگیری به ثبت رسیده، مسدود شده است. اما اینطور که به نظر می‌رسد پایانی برای این کلاهبرداری‌ها وجود ندارد.

امنیت تلفن ابری چگونه است؟

در این فناوری نوین که نسل جدید خطوط  تلفن است، داده‌های صوتی به بسته‌های کوچکی از اطلاعات دیجیتال تبدیل شده و از طریق اینترنت خانگی یا موبایل شما منتقل می‌شود. امنیت تلفن ابری بسته به اقدامات امنیتی ارائه دهنده‌ خط تلفن شماست، یعنی امنیت خط شما بستگی به شرکت یا مجموعه‌ای دارد که شما از آن سرویس تلفن ابری خود را خریداری کرده‌اید. دقت داشته باشید که امنیت تلفن سنتی از طریق شبکه تلفن سوئیچ عمومی انجام می‌شود.

تبدیل شدن صوت به بسته‌های کوچک اطلاعات دیجیتال و ارسال آن، ساده و راحت نیست. تمام صحبت‌های شما حین مکالمه تبدیل به پکت‌های دیجیتالی می‌شوند و توجه کنید که تمامی پکت‌ها رمزگذاری می‌شوند که این خود یک امر خیلی مهم است. توجه داشته باشید که حتی اگر یک نفر هم بتواند به پکت‌های تماس شما دسترسی پیدا کند، فقط کی سری کدهایی نمایش داده می‌شوند که بی معنی هستند. پس امنیت مرکز تلفن ابری بسیار بسیار بالاتر از تلفن‌های مخابراتی و معمولی است که ما در منزل یا شرکت خود استفاده می‌کنیم.

روش‌های مقابله با حملات ناایمن توسط کاربران

انتخاب درست برای امنیت بیشتر

متأسفانه، دسترسی هکرها و افراد سودجو به هرگونه انتقال داده آنلاین امکان‌پذیر است و اگر ارائه‌دهنده تلفن ابری شما اقدامات امنیتی قوی نداشته باشد و از پرتکل‌های قدرتمند end2end استفاده نکند، ممکن است در برابر حمله هکرها آسیب پذیرتر باشید. نواتل با آخرین فناوری روز دنیا و داشتن پرتکل‌های قدرتمند است می‌تواند از تمام داده‌های شما محافظت کند و شما خریدی با خیالی آسوده داشته باشید. خرید تلفن اینترنتی نواتل راهی مطمئن برای رونق کسب‌و کارتان خواهد بود. بهتر است بدانید هکرها می‌توانند به مکالمه محرمانه شما به صورت آنلاین و همزمان حین صحبت گوش دهند و تماس‌ها را رهگیری کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند تماس‌های تلفنی قدیمی را که برای استفاده تجاری ضبط و بایگانی شده را سرقت کنند.

و در پایان

باید یادآوری کنیم، سعی کردیم که تا جای ممکن و به‌صورت خلاصه، در مورد وانگیری و تلفن اینترنتی  صحبت کنیم. همراه ما باشید و ما را از نظرات ارزشمند خود باخبر کنید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد آگاهی شما را افزایش دهد. اگر به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان ما مشاوره تخصصی بگیرید. نواتل به صورت 24 ساعته در کنار شما خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Shayeste_ac نیم‌رخ
    Shayeste_ac

    در مورد تماسهای وانگیری از قبل اطلاعاتی نداشتم.ممنون بابت این مطلب مفید…

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  2. sara22gn نیم‌رخ
    sara22gn

    حواستون باشه با تماسهای وانگیری اصلا تماس نگیرید چون کلاهبرداری میکنن و به اطلاعاتتون دسترسی پیدا میکنن

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  3. برزو میران نیم‌رخ
    برزو میران

    متاسفانه در ایران امکان پیگیری و دستگیری این کلاهبردار های تلفنی خیلی کمه

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

افزودن دیدگاه