تلفن اینترنتی و یا تلفن ابری (cloud telephony) در واقع یک تلفن ثابت مانند خطوط قدیمی تلفنهای انالوگ است که بجای عبور اطلاعات از سیم ها، بر روی بستر اینترنت ارائه میشود. تلفن اینترنتی برای تسهیل ارتباطات تلفنی کسب و کارها و پاسخ به نیاز امروز آنها به وجود آمده است. با استفاده از تلفن اینترنتی شما دیگر نیازی به سیم کشی مخابراتی ندارید و می توانید بر بستر اینترنت، اقدام به برقراری تماس نمایید و حتی با تهیه این خط به یک مرکز تماس ابری مجهز شوید. در ادامه این مقاله بررسی میکنیم که تلفن اینترنتی چیست و چرا هر کسب و کار به آن نیاز دارد؟
تاریخچه خط تلفن از گذشته تا امروز
نحوهی ارائه خط تلفن ثابت و ابزارهای ارتباط با مشتریان، در دههی گذشته دستخوش تغییرات زیادی بوده است. سرویسهای مخابراتی در ایران از ارائه خطوط تلفن آنالوگ آغاز شدند و مسیر زیادی را طی کردند تا به سرویس متاما و ارائه خط تلفن اینترنتی مخابرات رسیدند. در ادامه برای درک بهتر عملکرد خط تلفن اینترنتی، نگاهی به این مسیر داشته باشید:
خطوط آنالوگ
بدیهی است که ابتدایی ترین روش برای برقراری تماس تلفنی در شرکتها، استفاده از خطوط تلفن آنالوگ میباشد؛ یعنی همان خط تلفن ثابتی که برای استفاده شخصی و منازل مسکونی تهیه میشود.
خطوط E1
این خطوط معمولا به صورت 4 یا 5 رقمی ارائه میشدند. لازمهی استفاده از خط E1، نصب تجهیزات مختلف مانند دستگاههای سانترال با ظرفیت بالا بود.
سیپ ترانک
سیپ ترانک، اولین خدمتی از مخابرات بود که از تکنولوژی ویپ VoIP جهت برقراری تماسها با همزمانی بیش از یک تماس، به شرکتها عرضه شد.
سرویس روتاری یا پی در پی
پیش از ارائه خط تلفن ابری، برای برقراری تماس همزمان، سرویس روتاری ارائه میشد. برای استفاده از روتاری شما نیاز داشتید که به تعداد مورد نیاز خود، خط تلفن شهری تهیه کنید. سپس یکی از شمارهها که رندتر بود و یا مدت زمان طولانیتری مورد استفاده شرکت شما بود را، به مخابرات معرفی کنید. تا به عنوان سرشماره اصلی شما در نظر گرفته شود.
این سرویس مخابراتی، همهی خطوط را به این سرشماره وصل میکرد؛ در واقع وقتی یک مشتری با سر شماره اصلی تماس میگرفت، به بقیه خطوط هم متصل میشد و تماس بین خطوط منتقل میشد تا به خطی برسد که مشغول نیست. البته مخابرات طی آخرین اطلاعیهی خود، خبر از لغو این سرویس و عدم امکان استفاده از خطوط روتاری را اعلام کرد و متاما را به عنوان جایگزین آن معرفی نمود، که در بخشهای آتی مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت.
نحوه استفاده از تلفن اینترنتی
پس از خرید تلفن اینترنتی، کافیست تنها یک اپلیکیشن بر روی موبایل و یا ویندوز خود نصب کرده و با استفاده از اینترنت و به کمک سافت فون نواتل تماسهای خود را برقرار کنید.
مزایای تلفن اینترنتی چیست؟
خطوط تلفن اینترنتی به عنوان خطوط تماس آینده یاد میشود و پیشبینی میشود که به سرعت جایگزین شبکههای مخابراتی کنونی شوند. دلایل اصلی این جایگزینی، برتریهائی است که خطوط اینترنتی در مقایسه با سایر دارند. در ذیل به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱-کاهش هزینهها
هزینه راهاندازی و حتی نگهداری از خطوط تلفن اینترنتی و تجهیزات مربوط به آن، بسیار پایینتر از خطوط شهری و راهاندازی سانترالهای فیزیکی است.همچنین اگر قبضهای سنگین تلفنهای مخابرات برای شما معضل شده و پرداخت آن برایتان دشوار است، با استفاده از یک خط تلفن ثابت اینترنتی، تنها یک بار برای تهیه این سرویس هزینه میکنید و با تعرفه های پایین تماس در این نوع خط ها (تماس ورودی رایگان و تماس خروجی با تعرفه پایینتر)، در هزینههای مربوط به تماس خود صرفه جویی خواهید کرد. در نظر داشته باشید که تلفنهای ثابت اینترنتی قبضی برای پرداخت ندارند؛ شما در کمترین زمان پنل خود را شارژ نموده و گزارش دقیق هزینه ها را مشاهده خواهید کرد.
۲- پشتیبانی تماموقت
اگر بخواهیم بگوییم مهمترین مزیت تلفن اینترنتی چیست، پشتیبانی تماموقت پاسخ مناسبی خواهدبود. اگر خط تلفن اینترنتی خود را از یک شرکت معتبر مانند نواتل تهیه کنید، ضمن اطمینان از کیفیت بالای خدمات، خیالتان از بابت پشتیبانی 24 ساعته، پیگیری مشکلات و سوالاتتان نیز راحت خواهد بود.
۳-تغییر مکان کسبوکار بدون دغدغه
جابهجایی بی دغدغه کسبوکار به این معناست که یک شماره تلفن اینترنتی مانند یک آدرس پست الکترونیکی از هر نقطهای از دنیا قابل دسترسی خواهد بود و میتوان از طریق آن تماس گرفت و یا با آن ارتباط برقرار کرد.بنابر این از لحاظ خطوط تلفن ثابت، نگرانی نخواهید داشت.
از طرفی، انتقال خطوط ثابت مخابرات در صورتی که نیاز به جابجایی دفتر یا مجموعه باشد، به سختی و صرفا تحت شرایط خاصی انجام میشود و احتمالا اگر قصد استفاده از متاما(مرکز تماس ابری مخابرات ایران) را نداشته باشد، مجبور به تعویض خط خود خواهید شد. این اتفاق منجر به ریزش مشتریان قبلی و هدر رفتن هزینهی بسیاری از تبلیغات که شامل این خط تلفن بودند، خواهد شد. اما با تهیه خط تلفن اینترنتی شما مالکیت دائمی آن را در اختیار خواهید داشت و بدون نگرانی بابت احتمال جابهجایی همواره به آن دسترسی خواهید داشت.
4- امکان برقراری تماس نامحدود
اگر مشتریان برای ارتباط با مجموعه یا بخش پشتیبانی شرکت شما تماس بگیرند و به دلیل مشغول بودن خط، موفق به برقراری تماس با شما نشوند، این اتفاق بر میزان نارضایتی مشتریان از مجموعه شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. اما با خط تلفن اینترنتی، دیگر نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید. خطوط تلفن اینترنتی با قابلیت ایجاد کانالهای هم زمانی تماس متعدد شما را از دایورت تماسها روی خطوط دیگر بی نیاز میکند و نگرانی بابت مشغول بودن خطوط تلفن به همراه نخواهد داشت.
5- بدون نیاز به تجهیزات سخت افزاری
برای استفاده از خطوط تلفن اینترنتی تنها به روشن بودن اینترنت گوشی موبایل یا لپ تاپ خود نیاز دارید. نواتل برای شما این امکان را فراهم کرده است تا بدون محدودیت و با هرنوع اینترنتی، از این سرویس برای برقراری تماسهای خود استفاده کنید.
6- امنیت خط تلفن ثابت اینترنتی
همانند سایر فناوریهای اینترنتی، امنیت مرکز تماس ابری نیز موضوع بسیار مهمی است که باید هنگام بررسی خط تلفن ثابت اینترنتی مورد توجه قرار گیرد. واقعیت این است که اینترنت یک شبکه عمومی است و امکان ایجاد اختلال در دادههای موجود آن، به هنگام انتقال وجود دارد. بنابراین، به هنگام استفاده از خط تلفن اینترنتی، شما در معرض تهدیدات احتمالی شامل سرقت اطلاعات، فیشینگ، ویروس ها، نرم افزارهای مخرب و اسپمها قرار دارید. پس بسیار مهم است که از شرکتی معتبر و قابل اطمینان خط تلفن ثابت خود را تهیه کنید.
7- وضوح صدا
کیفیت HD مکالمات در خطوط ثابت تلفن اینترنتی در مقایسه با خطوط شهری بهتر است؛ زیرا در خطوط تلفن قدیمی گاهی پیش میآید که با طولانی شدن مسیر کابل کشی از مخابرات تا مقصد نهایی، کیفیت صدا افت کند. گاهی هم به دلیل وجود سیم های برق و… ممکن است نویزهایی در هنگام مکالمه احساس شود. اما با تهیه خط تلفن اینترنتی نواتل، تنها با اتصال به اینترنت در هر کجای دنیا، تماسهای خود را برقرار کرده و از کیفیت بالای صدا بهرهمند شوید.
8- فعالسازی سریع خطوط ثابت تلفن اینترنتی
خطوط ثابت تلفن اینترنتی از تکنولوژی های پیشرفتهتری بهره میبرند و ظرف مدت کوتاهتری فعال شده و در اختیار شما قرار می گیرند.
امکانات تلفن اینترنتی چیست؟
در نظر داشته باشید با تهیه خط تلفن اینترنتی، به راحتی میتوانید مرکز تلفن ابری مجهزی را بر روی آن فعال کنید که قابلیتهای زیادی را برای شما به ارمغان خواهد اورد، از جمله این قالبیتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- قابلیت اتصال به داشبورد: در داشبورد مدیریتی امکان اعمال تنظیمات مورد نیاز بر روی مرکز تلفن ابری، دسترسی به نمودارها و گزارشات به صورت لحظهای، مدیریت تماسهای ورودی و خروجی، اضافه کردن منشی گویا، امکان ایجاد صف، صندوق صوتی، مانیتورینگ زنده تماس و… را خواهید داشت.
- تلفن گویا IVR: بدون نیاز به هیچ تجهیزات اضافهای میتوانید منشی گویا برای مرکز تماس خود تعریف کنید.
- سناریو تماس و تعریف ساعات کاری: شما میتوانید ساعات کاری مجموعه خود را در سناریو تماسها لحاظ کنید و پاسخ منشی گویا به مخاطب را در صورت اتمام ساعت کاری تغییر دهید.
- صف انتظار: داشتن صف انتظار باعث می شود تا افراد در صف منتظر بمانند تا نوبتشان شود و بتوانند با اپراتور مورد نظر صحبت کنند.
- قابلیت اتصال به اپلیکیشن اختصاصی: استفاده از امکانات سافت فون نظیر امکان ارسال پیام متنی و انواع فایل، برگزاری ویدیو کنفرانس و… شما را به یک مرکز تماس ابری حرفهای تبدیل خواهد کرد.
چگونه باید خط تلفن ابری بخریم؟
حالا که دریافتید تلفن اینترنتی چیست، باید بدانید برای خرید خط تلفن ابری دیگر نیاز به مراجعه به مرکز مخابراتی، طی کردن فرایندهای وقت گیر و انتظار برای سیمکشی و برقراری خط تلفن ثابت را ندارید. هر شخص حقیقی یا حقوقی، در هر کجای ایران می تواند برای خرید و مالکیت خط تلفن اقدام کند. نکته جالب این است که دیگر حضور شما در یک شهر یا استان ملاک نیست و مثلا می توانید در بندرعباس باشید و یک خط تلفن ثابت تهران بخرید.
نواتل، اولین ارائه دهنده خط تلفن ابری با یک اپلیکیشن اختصاصی است که این امکان را به شما میدهد که از طریق هر اینترنتی تماس های خود را برقرار نمایید. شما میتوانید با ثبت سفارش آنلاین، خط ثابت ابری با سر شماره انتخابی خود را خریداری کرده و یا با کارشناسان ما در تماس باشید.
چرا باید خط تلفن ابری بخریم؟
اگر کسب و کار کوچک و نوپایی دارید، اگر مجموعه شما گسترده است و دارای تجربه زیادی در حوزه کاری خود هستید، اگر مکانی را به عنوان دفتر محل کار خود انتخاب نکرده اید و نیاز به شماره ثابت تلفن اینترنتی دارید، اگر فعالیت خود را به صورت دورکاری انجام می دهید، اگر…
فرقی نمی کند که کسب و کار شما چه شرایطی دارد، اگر به دنبال ارتقا و پیشرفت مجموعه خود هستید، تهیه خط تلفن اینترنتی بهترین گزینه برای ادامه فعالیت شماست تا با کمترین دغدغه، بالاترین کیفیت را تجربه کنید.
تجربه ثابت کرده است هر کسب و کاری که بتواند خودش را زودتر با تکنولوژی وفق دهد به دلیل روحیه خلاق و آیندهنگری که دارد، به سرعت از رقبا پیشی خواهد گرفت!
افزودن دیدگاه