دایورت تلفن ثابت یا هدایت تماس یکی از قابلیتهای مهم در خطوط تلفن ثابت است که به شما امکان میدهد تماسهای ورودی را به شماره دیگری مانند خط موبایل یا یک شماره ثابت دیگر منتقل کنید. این سرویس برای کسانی که نمیتوانند به صورت 24ساعته پاسخگوی تماسهای مشتریان باشند، بسیار کاربردی است. اما چگونه میتوان خط تلفن ثابت را دایورت کرد؟
چگونه دایورت تلفن ثابت را فعال کنیم؟
دایورت کردن شماره تلفن روی خطهای مختلف در چند مرحلهی بسیار ساده و با شمارهگیری کد دستوری دایورت خط تلفن قابل انجام میباشد.
برعکس تصور عموم، برای دایورت خط تلفن نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس با مخابرات نیست و صفر تا صد مراحل دایورت تلفن ثابت و همراه، توسط خود کاربر انجام میشود.
روشهای دایورت خط تلفن ثابت
امروزه فعالسازی قابلیت دایورت برای خطوط تلفن ثابت بهمراتب سادهتر از گذشته میباشد. چنانچه دستگاه تلفن شما از سیستم Tone پشتیبانی میکند، میتوانید تنها با شمارهگیری کدهای دستوری مشخص، تماسهای ورودی خود را بر اساس شرایط دلخواه به شمارهای دیگر منتقل نمایید. کد دستوری دایورت تلفن ثابت به شرح زیر است:
نوع دایورت | کد دستوری |
---|---|
دایورت دائمی | *21*شماره مقصد# |
در صورت اشغال بودن | *61*شماره مقصد# |
در صورت عدم پاسخ | *65*شماره مقصد# |
در ادامه بهصورت دقیقتر بررسی میکنیم که هر یک از این روشها در چه شرایطی کاربرد دارد و چگونه به بهبود مدیریت تماسهای سازمانی شما کمک میکند.
کد دایورت خط تلفن به صورت دائمی
با شمارهگیری کد دستوری مربوطه (مطابق تصویر)، میتوانید تمامی تماسهای ورودی را بهصورت دائمی به شماره موردنظر منتقل کنید. این انتقال تا زمانی که آن را لغو نکنید، فعال خواهد ماند.
کد دایورت در صورت اشغال بودن خط مبدا
چنانچه مایل باشید تماسها تنها در زمان اشغال بودن خط مبدا به شماره دوم منتقل شوند، میتوانید از کد دستوری مشخصشده در تصویر استفاده کنید.
نکته: شماره مقصد باید بهصورت کامل و با فرمت ۰۹xxxxxxxxx وارد شود.
دایورت تلفن ثابت در صورت عدم پاسخگویی خط مبدا
در صورتی که بخواهید تماسها فقط در زمان عدم پاسخگویی با خط اصلی، به شماره دیگری منتقل شوند، کافی است کد مربوطه را طبق فرمتی که در تصویر مشاهده میکنید، وارد نمایید.
چگونه دایورت را لغو کنیم؟
اغلب، دایورت تماس بهصورت موقت انجام میشود. در صورتی که قصد بازگرداندن تماسها به خط اصلی خود را داشته باشید، کافی است بسته به نوع دایورت فعال، کد لغو دایورت مربوطه را شمارهگیری نمایید.
نوع دایورت فعال | کد لغو دایورت |
---|---|
دایورت دائمی (همیشگی) | #21# |
دایورت در صورت عدم پاسخگویی | #65# |
سایر دایورتها (در صورت نیاز) | بسته به تنظیمات |
پس از شنیدن بوق تأیید، تماس را قطع کرده و خط تلفن ثابت دوباره آماده دریافت مستقیم تماس خواهد بود.
چرا سرویس دایورت برای خط ثابت من فعال نمیشود؟!
به دلایل مختلفی ممکن است فرآیند دایورت خط شما بی نتیجه بماند پس پیشنهاد میشود بعد از شمارهگیری کدهای مطرح شده، با مخابرات تماس گرفته و درخواست استعلام وضعیت خط خود را بدهید.
عدم دایورت خط ثابت میتواند دو دلیل اصلی داشته باشد؛
-
- از سمت مخابرات سرویس دایورت خط تلفن مبدا فعال نیست که با تماس به مخابرات این مشکل طی یک الی دو روز کاری برطرف میشود.
- دستگاه تلفن مبدا یا مقصد به سیستم Tone مجهز نیست.
دایورت خط تلفن همراه چگونه انجام میشود؟
گاهی نیاز داریم تماسهای ورودی به گوشی موبایل خود را به خط دیگری فوروارد کنیم. دایورت تلفن همراه هم مانند تلفن ثابت با شمارهگیری یک سری کد دستوری قابل انجام است.
در مرحلهی اول باید اطمینان حاصل کنید که سرویس دایورت برای خط مبدا شما فعال است اما نگران نباشید فعالسازی آن هم کار مشکلی نیست و به یکی از دو طریق زیر قابل انجام است:
-
- از طریق ارسال عدد “۲۴۳” به شمارهی ۰۰۹۸۱ از طریق پیامک.
- شماره گیری کد فعالسازی دایورت خط تلفن به شمارهی *۱۰*۲۴۲۲# که به ترتیب ستاره، ۱۰، ستاره، ۲۴۲۲، مربع خوانده میشود.
بعد از فعالسازی، فرآیندی مشابه با دایورت خط ثابت طی میشود و برای دایورت دائم از *۲۱*شماره مقصد# و برای دایورت به هنگام اشغال بودن خط از کد *۶۱*شماره مقصد#، و در نهایت از کد *۶۵*شماره مقصد#، برای دایورت در صورت عدم پاسخگویی خط اولیه، استفاده کنید.
اما دو امکان دیگر هم برای دایورت خط تلفن همراه وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است؛
دایورت موبایل در صورت خاموش بودن
اگر میخواهید فقط زمانی خط مبدا به خط مقصد فوروارد یا دایورت شود که خط اول خاموش است یا در دسترس نیست کد *67*شماره مقصد# را شماره گیری کنید که به صورت ستاره، ۶۷، ستاره، شماره مقصد، مربع خوانده میشود.
دایورت خط تلفن همراه از طریق منوی اندروید
روش دیگری که برای دایورت خط تلفن همراه وجود دارد، استفاده از قابلیت Call forwarding در تنظیمات اندروید است. برای دسترسی به این منو باید مسیر زیر را طی کنید:
Settings>Call settings>Supplementary services>Call forwarding
در تصاویر زیر، قدم به قدم این موارد قابل مشاهده میباشند.
در گام بعدی باید نوع دایورت را مشخص کنید که شامل ۴ نوع است؛
-
- Always forward
برای دایورت دائمی از این گزینه استفاده کنید
-
- Forward when busy
دایورت خط هنگام مشغول بودن با این گزینه میسر است.
-
- Forward when unanswered
این گزینه تلفن شما را در مواقعی که پاسخ نمیدهید، دایورت میکند
-
- Forward when unreachable
برای دایورت خط تلفن همراه در زمانی که تلفن شما خاموش است و یا موبایل روشن نیست، این مورد را انتخاب کنید.
هزینه تماس پس از فعال کردن دایورت خط ثابت
دایورت کردن شماره بر روی یک خط دیگر، هیچ هزینهای ندارد امّا هزینهی یک تماس در هر مکالمه به حساب خط مبدا اضافه میشود که تفاوت با نرخ تماس عادی ندارد.
لازم به ذکر است که خط مقصد هیچ هزینهای بابت تماسهای ورودی خط دایورتی، متحمل نمیشود.
خط تلفن اینترنتی، جایگزین مناسب سرویس دایورت
روشهای دایورت که به آن اشاره شد، مختص خطوط مخابراتی است و اکثر سازمانها از سیپ ترانک مخابرات و سانترال استفاده میکنند که قابلیت دایورت ندارند. پس تنها با حضور در شرکت امکان برقراری ارتباط با مشتریان را خواهند داشت. این مشکل با استفاده از مرکز تلفن ابری نواتل حل شده و شما با خرید خط تلفن اینترنتی، میتوانید از امکان دایورت حتی به تفکیک داخلیها بهره مند شوید.
همچنین با اتصال تلفن همراه و ورود به سافت فون میتوانید به صورت دورکار به تلفن شرکت خود دسترسی داشته باشید و این امکان را به اپراتورهای مرکز تماس ابری بدهید که بدون افت کیفیت، با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
لازم به ذکر است خرید خط تلفن اینترنتی، گام اول در مسیر ابری کردن ارتباطات با مشتریان شما و پیشنیاز راهاندازی مرکز تلفن ابری و… است؛ پس امکانات آن به دایورت محدود نمیشود.
جهت دریافت مشاوره و دریافت نسخه دمو، با نواتل در تماس باشید.
افزودن دیدگاه