دایورت خط تلفن در عصری که نرخ جذب و حفظ مشتریان به میزان در دسترس بودن ما بستگی دارد، میتواند چارهساز باشد چرا که هیچ شخصی امکان حضور ۲۴ ساعته در محل کار خود را ندارد که بتواند همهی تماسها را پاسخ دهد، از طرفی ممکن است به صورت موقت نیاز داشته باشید تلفن کسب و کار خود را در اختیار همکار دیگری قرار دهید. دایورت خط تلفن بر روی خطوط مختلف، یک راه حل مناسب برای دسترسی همیشگی شما به تماسهاست.
در ادامهی این مقاله به آموزش دایورت خط ثابت و البته لغو دایورت تلفن، میپردازیم.
فرآیند دایورت خط تلفن چگونه انجام میشود؟
دایورت کردن شماره تلفن روی خطهای مختلف در چند مرحلهی بسیار ساده و با شمارهگیری کد دستوری دایورت خط تلفن قابل انجام میباشد.
برعکس تصور عموم، برای دایورت خط تلفن نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس با مخابرات نیست و صفر تا صد مراحل دایورت تلفن ثابت و همراه، توسط خود کاربر انجام میشود.
روشهای دایورت خط تلفن ثابت
فعالسازی دایورت خط تلفن ثابت، نسبت به گذشته بسیار راحتتر شده و شما میتوانید در صورتی که دستگاه تلفن مجهز به سیستم Tone دارید، با شماره گیری کدهای دستوری زیر انواع دایورت خط را بر اساس نیاز خود، انجام دهید.
کد دایورت خط تلفن به صورت دائمی
با شماره گیری کد دستوری با دستگاه مبدا، میتوانید تا زمان لغو دایورت، تماسهای ورودی را روی دستگاه مقصد دریافت کنید. کد دایورت تلفن ثابت به صورت زیر میباشد:
*21*شماره مقصد#
که باید به ترتیب ستاره، ۲۱، ستاره، شماره مقصد، مربع، شماره گیری شود.
کد دایورت خط ثابت با شروط خاص
اخیراً چند کد دستوری به سیستم دایورت اضافه شده است که به شما حق انتخاب بیشتری میدهد تا بتوانید از قابلیت دایورت خط تلفن به صورت شرطی استفاده کنید.
دایورت در صورت اشغال بودن خط مبدا
اگر میخواهید تماس به خط دوم متصل شود فقط زمانی که خط اولیه اشغال است، میتوانید از کد دستوری زیر استفاده کنید:
*۶۱*شماره مقصد#
که باید به ترتیب ستاره، ۶۱، ستاره، شماره مقصد، مربع شماره گیری شود.
توجه داشته باشید که شماره مقصد باید به صورت کامل و با فرمت ۰۹xxxxxxxxxشماره گیری شود.
دایورت تلفن ثابت در صورت عدم پاسخگویی خط مبدا
در صورتی که تمایل دارید فقط هنگامی تماس به خط مقصد فوروارد شود که خط اصلی پاسخ نداد، از کد دستوری زیر استفاده کنید:
*65*شماره مقصد#
که لازم است با ترتیب و فرمت گفته شده در پاراگراف قبلی شماره گیری شود.
کد لغو دایورت تلفن ثابت
دایورت کردن خط در اکثر مواقع به صورت موقت انجام میشود، هر زمان که تصمیم به انتقال تماسها به خط اصلی خود گرفتید کافی است بنا به روش دایورتی که انتخاب کردید یکی از کدهای #21# و یا #65# را شمارهگیری کنید و بعد از شنیدن صدای بوق، تلفن را قطع کرده و مجددا شروع به استفاده بفرمایید.
چرا سرویس دایورت برای خط ثابت من فعال نمیشود؟!
به دلایل مختلفی ممکن است فرآیند دایورت خط شما بی نتیجه بماند پس پیشنهاد میشود بعد از شمارهگیری کدهای مطرح شده، با مخابرات تماس گرفته و درخواست استعلام وضعیت خط خود را بدهید.
عدم دایورت خط ثابت میتواند دو دلیل اصلی داشته باشد؛
-
- از سمت مخابرات سرویس دایورت خط تلفن مبدا فعال نیست که با تماس به مخابرات این مشکل طی یک الی دو روز کاری برطرف میشود.
- دستگاه تلفن مبدا یا مقصد به سیستم Tone مجهز نیست.
دایورت خط تلفن همراه چگونه انجام میشود؟
گاهی نیاز داریم تماسهای ورودی به گوشی موبایل خود را به خط دیگری فوروارد کنیم. دایورت تلفن همراه هم مانند تلفن ثابت با شمارهگیری یک سری کد دستوری قابل انجام است.
در مرحلهی اول باید اطمینان حاصل کنید که سرویس دایورت برای خط مبدا شما فعال است اما نگران نباشید فعالسازی آن هم کار مشکلی نیست و به یکی از دو طریق زیر قابل انجام است:
-
- از طریق ارسال عدد “۲۴۳” به شمارهی ۰۰۹۸۱ از طریق پیامک.
- شماره گیری کد فعالسازی دایورت خط تلفن به شمارهی *۱۰*۲۴۲۲# که به ترتیب ستاره، ۱۰، ستاره، ۲۴۲۲، مربع خوانده میشود.
بعد از فعالسازی، فرآیندی مشابه با دایورت خط ثابت طی میشود و برای دایورت دائم از *۲۱*شماره مقصد# و برای دایورت به هنگام اشغال بودن خط از کد *۶۱*شماره مقصد#، و در نهایت از کد *۶۵*شماره مقصد#، برای دایورت در صورت عدم پاسخگویی خط اولیه، استفاده کنید.
اما دو امکان دیگر هم برای دایورت خط تلفن همراه وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است؛
دایورت موبایل در صورت خاموش بودن
اگر میخواهید فقط زمانی خط مبدا به خط مقصد فوروارد یا دایورت شود که خط اول خاموش است یا در دسترس نیست کد *67*شماره مقصد# را شماره گیری کنید که به صورت ستاره، ۶۷، ستاره، شماره مقصد، مربع خوانده میشود.
دایورت خط تلفن همراه از طریق منوی اندروید
روش دیگری که برای دایورت خط تلفن همراه وجود دارد، استفاده از قابلیت Call forwarding در تنظیمات اندروید است. برای دسترسی به این منو باید مسیر زیر را طی کنید:
Settings>Call settings>Supplementary services>Call forwarding
در تصاویر زیر، قدم به قدم این موارد قابل مشاهده میباشند.
در گام بعدی باید نوع دایورت را مشخص کنید که شامل ۴ نوع است؛
-
- Always forward
برای دایورت دائمی از این گزینه استفاده کنید
-
- Forward when busy
دایورت خط هنگام مشغول بودن با این گزینه میسر است.
-
- Forward when unanswered
این گزینه تلفن شما را در مواقعی که پاسخ نمیدهید، دایورت میکند
-
- Forward when unreachable
برای دایورت خط تلفن همراه در زمانی که تلفن شما خاموش است و یا موبایل روشن نیست، این مورد را انتخاب کنید.
هزینه تماس پس از فعال کردن دایورت خط ثابت
دایورت کردن شماره بر روی یک خط دیگر، هیچ هزینهای ندارد امّا هزینهی یک تماس در هر مکالمه به حساب خط مبدا اضافه میشود که تفاوت با نرخ تماس عادی ندارد.
لازم به ذکر است که خط مقصد هیچ هزینهای بابت تماسهای ورودی خط دایورتی، متحمل نمیشود.
خط تلفن اینترنتی، جایگزین مناسب سرویس دایورت
روشهای دایورت که به آن اشاره شد، مختص خطوط مخابراتی است و اکثر سازمانها از سیپ ترانک مخابرات و سانترال استفاده میکنند که قابلیت دایورت ندارند. پس تنها با حضور در شرکت امکان برقراری ارتباط با مشتریان را خواهند داشت. این مشکل با استفاده از مرکز تلفن ابری نواتل حل شده و شما با خرید خط تلفن اینترنتی، میتوانید از امکان دایورت حتی به تفکیک داخلیها بهره مند شوید.
همچنین با اتصال تلفن همراه و ورود به سافت فون میتوانید به صورت دورکار به تلفن شرکت خود دسترسی داشته باشید و این امکان را به اپراتورهای مرکز تماس ابری بدهید که بدون افت کیفیت، با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
لازم به ذکر است خرید خط تلفن اینترنتی، گام اول در مسیر ابری کردن ارتباطات با مشتریان شما و پیشنیاز راهاندازی مرکز تلفن ابری و… است؛ پس امکانات آن به دایورت محدود نمیشود.
جهت دریافت مشاوره و دریافت نسخه دمو، با نواتل در تماس باشید.
افزودن دیدگاه