مرکز تلفن ویپ یا سانترال پاناسونیک؟

نویسنده نواتل
3 سال پیش
خواندن 6 دقیقه
364 بازدید
بلاگ » تکنولوژی‌های ارتباط با مشتری » مرکز تلفن ویپ یا سانترال پاناسونیک؟
مرکز تلفن ویپ یا سانترال پاناسونیک؟

 

تفاوت‌هایی که موجب تمایز می‌شوند.

تفاوت میان مرکز تلفن ویپ با سانترال پاناسونیک باعث شده است که کسب ‌و‌کارها با آگاهی از مزیت‌هایی VoIP به سمت این سیستم تلفن نوین مهاجرت کنند. استفاده از سانترالی که سال‌های زیادی است از رده خارج شده است مصداق استفاده از یک تلفن همراه با سیستم عامل جاوا است! شاید بتوانید حداقل کارهایی مثل برقراری تماس و ارسال و دریافت پیامک داشته باشید اما این حقیقت وجود دارد که شما را از دنیای تکنولوژی و ارتباطاتی که خواسته یا ناخواسته مجبور به استفاده از آنها هستید دور می‌کند.

این روزها نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی مثل تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام، لینکدین و… از جمله سرویس‌های ارتباطی هستند که صرفا امکان استفاده بر روی یک گوشی تلفن هوشمند را دارند و اگر بخواهید خودتان را از دنیای تکنولوژی دور کنید، بدون شک افراد زیادی را که مستعد تعامل و همکاری با کسب‌‌ وکار شما هستند از دست خواهید داد.

با ورود مرکز تلفن ویپ تا روزی که آگاهی نسبت به این تکنولوژی ارتباطی همه‌گیر شود به کنجی خلوت رفته‎‌اند اما هنوز کسب‌‌و‌کارهایی هستند که یا به دلیل منفعت خود یا از روی ناآگاهی سنگ این سانترال را به سینه می‌زنند. شاید تنها مزیت سانترال پاناسونیک پایداری آن باشد! مثل مقاومت فیزیکی یک گوشی 1011 نوکیا! نتیجه‌گیری با شما‌!!. در ادامه به جزئیات بیشتری از تفاوت مرکز تلفن VoIP و سانترال پاناسونیک می‌پردازیم.

گذری کوتاه بر تکنولوژی ویپ

پیش از آنکه بخواهیم از تفاوت این دو سیستم تلفن صحبت کنیم، بهتر است کمی درباره تکنولوژی ویپ بدانید. ویپ یا VoIP مخفف Voice over IP و به معنای انتقال صدا روی بستر شبکه (IP) است. این شبکه می‌تواند یک شبکه محلی کابلی یا بی‌سیم سازمانی یا یک ارتباط اینترنتی باشد. یکی از پروتکل‌های پرکاربرد در این تکنولوژی پروتکل SIP است که وظیفه انتقال سیگنال را بر روی بستر شبکه داخلی یا اینترنت بر عهده دارد. شاید جایی نام سیپ ترانک – SIP Trunk به گوشتان خورده باشد.

سیپ ترانک در واقع یک خط تلفن ثابت اینترنتی است که از تکنولوژی ویپ برای در دسترس قرار دادن خطوط تلفن ثابت از سوی مخابرات یا شرکت‌های ارائه دهنده خط تلفن اینترنتی، پیروی می‌کند. سیستم‌های تلفنی مبتنی بر ویپ به عنوان یک سرویس مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی با امکاناتی هوشمند مثل تلفن گویا، صف انتظار تماس، سیستم گزارش‌گیری تحلیلی، ضبط مکالمات و… به صورت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ابری قابل استفاده هستند.

در بلاگ نواتل بخوانید: خط تلفن اینترنتی چیست + 10 مزیت مهم + مشاوره و خرید | نواتل

چهار تفاوت مرکز تلفن VoIP و سانترال پاناسونیک

تفاوت مرکز تلفن VoIP و سانترال پاناسونیک آنقدر زیاد و مشهود است که شاید نوشتن چنین مقاله‌ای با وجود سیستم‌های تلفنی که دیگر حتی از همان حالت درون‌سازمانی خارج و به سمت ارائه خدمت از طریق رایانش ابری رفته‌اند کمی عجیب به نظرم برسد. مثل اینکه بخواهیم از تفاوت یک تلفن همراه قدیمی مبتنی بر سیستم عامل جاوا با یک تلفن همراه امروزی مبتنی بر اندروید یا IOS صحبت کنیم! با این حال هنوز افرادی به عنوان کارشناس سانترال پاناسونیک هستند که به دلیل منافعی که دارند از غار تاریک خود بیرون نمی‌آیند و همچنان از این سیستم تلفن برای مدیریت تماس‌های یک شرکت استفاده می‌کنند. در این میان اکثر شرکت‌هایی که تن به استفاده از این مرکز تلفن می‌دهند به دلیل عدم آگاهی از وجود یک سیستم تلفن هوشمند به سراغ این سیستم تلفن می‌روند.

گذری کوتاه بر تکنولوژی ویپ

  • نوع ارتباط و زیرساخت

یکی از مهم‌ترین تفاوت مرکز تلفن VoIP و سانترال پاناسونیک، نوع زیرساخت و نحوه برقراری ارتباط تجهیزات و افراد با یکدیگر است. تمام ارتباطات سانترال پاناسونیک روی زوج سیم است، مثلا اگر بخواهید یک تلفن را با 50 متر فاصله از سانترال استفاده کنید، از چالش‌های کابل‌کشی آن که بگذریم، باید از 50 متر سیم تلفن استفاده کنید. اما در مقابل، زیر ساخت استقرار و پیاده‌سازی مرکز تلفن ویپ بستر شبکه شرکت و بر روی کابل شبکه است. معمولا شرکت‌ها بستر مناسب شبکه را دارند و نیازی به تغییر در زیرساخت یا کابل کشی مجدد ندارند. لازم به ذکر است که ارتباطات تلفنی از طریق مرکز تلفن VoIP، هم بر روی اینترنت و هم اینترانت (شبکه داخلی) برقرار می‌شود.

  • توسعه و انعطاف‌پذیری

با توجه به اینکه انتقال صدا بر روی سیستم تلفن ویپ بر بستر شبکه منتقل می‌شود و همچنین بیس اکثر سیستم‌های تلفن تحت شبکه به صورت نرم‌افزاری است، امکان شخصی‌سازی بر اساس هرگونه نیازمندی یک کسب ‌و‌کار و ارتباط با سایر سرویس‌ و نرم‌افزارهای درون‌سازمانی به سادگی امکان‌پذیر است. اما در سانترال پاناسونیک به دلیل بستر ارتباطی آنالوگ و محدودیت‌های سخت‌افزاری امکان شخصی‌سازی و توسعه وجود ندارد.

به طور مثال ارتباط مرکز تلفن با نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، اتوماسیون اداری، سیستم نرم‌افزاری حضور و غیاب و… یا طراحی و پیاده‌سازی ماژول‌های اختصاصی مثل نظرسنجی تلفنی، نوبت‌دهی تلفنی، سیستم رزرواسیون و… از جمله مواردی هستند که صرفا بر روی مرکز تلفن VoIP امکان توسعه و پیاده‌سازی را دارند.

  • هزینه استقرار و راه‌اندازی

یکی از موارد مهم در تفاوت مرکز تلفن VoIP و سانترال پاناسونیک هزینه راه‌اندازی این دو سرویس است. در حالت پایه، صرفا برای برقراری تماس ورودی و خروجی، هزینه پیاده‌سازی سانترال آنالوگ پاناسونیک هزینه‌ای کمتر از مرکز تلفن ویپ دارد. اما اگر بخواهید یک سیستم تلفن با امکانات اولیه مثل منشی دیجیتال، ضبط مکالمه، سیستم گزارش از تماس، صف انتظار و موارد اینچنینی داشته باشید، مرکز تلفن تحت شبکه هزینه کمتری خواهد داشت زیرا تمام این موارد به صورت پیشفرض بر روی این سیستم تلفنی است اما سانترال پاناسونیک برای داشتن چنین امکاناتی نیازمند تهیه سخت‌افزارهای گران‌قیمت است.

چهار تفاوت مرکز تلفن VoIP و سانترال پاناسونیک

  • نحوه دسترسی به پنل مدیریت، داخلی و خطوط شهری

از آنجایی که سانترال ارتباطات سانترال پاناسونیک به صورت آنالوگ و بر روی زوج سیم است، ارتباط با پنل مدیریت یا سرویس‌های آن نیز به صورت کابلی است. به طور مثال در اکثر سانترال‌های آنالوگ برای ارتباط با پنل مدیریت و اعمال تنظیمات باید کابلی به سانترال وصل کنید تا بتوانید به صورت کامل به سیستم دسترسی داشته باشید. اما در مرکز تلفن VoIP کاملا برعکس است، بستر ارتباطی، شبکه است بنابراین فرقی ‌نمی‌کند که در داخل یا خارج از شرکت باشید. با داشتن آدرس IP سرور خود امکان دسترسی به پنل مدیریت، داخلی‌ها و خطوط تلفن خواهید داشت.

مقایسه‌ ای از زیرزمین سانترال تا آسمان‌خراش ویپ

اگر بخواهیم بر روی کلمات دقیق باشیم، این مقاله مقایسه‌ای بین این دو سیستم تلفن نبود و در واقع تمرکز بر روی بررسی تفاوت مرکز تلفن VoIP و سانترال پاناسونیک بود. مقایسه زمانی دقیق و درست است که دو موضوع با کلیات یکسان مورد بحث قرار گیرد. به هر حال گفتن این تفاوت‌ها به جهت آگاهی هر چه بیشتر شما از ویژگی‌های این دو سیستم تلفن و انتخاب درست در زمان درست است. گفتیم زمان درست، امروز زمان خرید یک گوشی همراه جاوا نیست. این یک نباید قطعی نیست اما عقب افتادن کسب‌ و‌کار شما از روند رقابت و پیشرفت، بدون استفاده از تکنولوژی‌های روز قطعی است. امیدواریم این مقاله توانسته باشد آگاهی شما را نسبت به این دو سیستم تلفن افزایش دهد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد این دو سیستم تلفن احتیاج دارید، می‌توانید از طریق پر کردن فرم مشاوره به صورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره تخصصی بگیرید.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Amin monfared نیم‌رخ
    Amin monfared

    با مطالبی که در این مقاله خواندم بی تردید شخصا مرکز تلفن ویپ را بخاطر مزایای بالا و منحصر به فرد آن ترجیح میدهم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.

  2. یوسف نیم‌رخ
    یوسف

    آیا با اینترنت داخلی هم امکان استفاده از مرکز تلفن ویپ وجود داره؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      بله، این سرویس هم بر روی اینترنت و هم اینترانت (شبکه داخلی) برقرار می‌شود.

  3. جینگول نیم‌رخ
    جینگول

    ” مادر من سنش بالاس شماره 8رقمی مستقیم ویپ گرفتیم خیلی خوبه .روی گوشی خونه براش ذخیره کردیم یه سره به امریکا وصل میشه با برادرم صحبت میکنه

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  4. Anahita.UK نیم‌رخ
    Anahita.UK

    خط ویپ شما را من به چند تا از دوستان معرفی کردم.از انگلیس به ایران خودم دارم استفاده میکنم راضی هستم.

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      رضایت شما باعث افتخار ماست.

  5. محمدرضا هستم نیم‌رخ
    محمدرضا هستم

    از شهرستان هم میشه از خط ویپ شرکت شما استفاده کرد؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      سرشماره شرکت برای شهر تهران است ولی از تمامی شهرستانهای ایران قابل استفاده میباشد و میبایست قبل از سرشماره کد تهران وارد شود.

  6. hesam_hs نیم‌رخ
    hesam_hs

    تماسهایی که از طریق ویپ برقرار میشه چقدر امنیت داره؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      سرویس ویپ معمولا از رمز نگاری برای امنیت اطلاعات استفاده می کند.

افزودن دیدگاه