تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ محلی | بررسی کاربردها، مزایا و معایب

مقایسه مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی، از این بابت اهمیت دارد که برقراری ارتباط با کیفیت با مشتریان، همواره دغدغه‌ی کسب و کارهای موفق بوده است. بنابراین در عصر امروز برای راه اندازی یک سیستم ارتباطی، صاحبین کسب و کار گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب دارند. آگاهی از مزایا و معایب سیستم‌های مختلف، می‌تواند اولین قدم در مسیر راه‌اندازی یک مرکز ارتباط ابری همه جانبه می‌باشد. در این مقاله به بررسی تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ محلی می‌پردازیم.

مرکز تلفن وُیپ محلی چیست؟

مرکز تلفن محلی، یا همان On-premise PBX، به نوعی از مرکز تلفن اطلاق می‌شود که تمامی سخت‌افزارهای مورد نیاز آن، از سرور و خطوط تلفن گرفته تا سوییچ‌های سانترال، در محل شرکت شما قرار می‌گیرد. مرکز تلفن VoIP محلی، برای شرکت‌هایی که حساسیت بالایی روی حفظ اطلاعات تماس‌ها و مشتریان دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرکز تلفن وُیپ محلی چیست؟

طرفداران مرکز تلفن لوکال، تمایلی به این که واسطه‌ای برای برقراری تماس وجود داشته باشد ندارند و می‌خواهند تماس‌ها به صورت مستقیم از شرکت خودشان برقرار و مدیریت شود.

مزایا و معایب راه‌اندازی مرکز تلفن ویپ محلی

برای آشنایی با تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ محلی به صورت دقیق بهتر است ابتدا با مزایا و معایب مرکز تلفن محلی، آشنا شوید؛ چرا که سنجش همه‌ی این جنبه‌ها در کنار هم می‌تواند در تصمیم‌گیری برای راه‌اندازی مرکز تماس حرفه‌ای، موثر باشد.

مزایای مرکز ‌تلفن ویپ محلی (On-Premise PBX)

اگر تصمیم بگیرید، خودتان مرکز تلفن راه اندازی کنید و تمامی تجهیزات را درون شرکت مستقر کنید، از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

    • کنترل صفر تا صد بر روی سیستم
    • امنیت اطلاعات محفوظ در درون سازمان
    • قابلیت اتصال راحت‌تر به سایر نرم افزارها
    • اعمال APIها با تنوع بیشتر
    • عدم وابستگی به سایر شرکت‌ها

معایب مرکز تلفن voip محلی

راه اندازی مرکز تلفن لوکال، در کنار مزایایی که برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورد، چالش‌هایی  دارد که باعث شده، خیلی از مدیران آن را انتخاب مقرون به صرفه‌ای ندانند.

معایب مرکز تلفن لوکال

از جمله این معایب عبارتند از:

    • هزینه بالای راه اندازی و نصب تجهیزات
    • هزینه‌های استقرار و نگهداری
    • نیازمند نیروی انسانی متخصص
    • اشغال فضای فیزیکی جهت قرار گرفتن سخت‌افزارها
    • امکان توسعه محدود
    • اعمال تغییرات منوط به صرف زمان و سرمایه زیاد
    • چالش‌های بسیار برای دسترسی کارمندان دورکار
    • وابستگی به زیرساخت داخلی

مرکز تلفن ابری چیست؟

مرکز تلفن ابری (Hosted PBX)، راه حلی نو برای سازمان‌هایی است که می‌خواهند با کمترین هزینه، بهترین کیفیت تماس را با مشتریان داشته باشند. در مقایسه مرکز تلفن ابری با ویپ محلی، خواهید دید که مرکز تلفن ابری تمامی امکانات مرکز تلفن لوکال را به شما می‌دهد. اما تفاوت در اینجاست که مرکز تلفن ابری با توجه به تمایزهایی که در نوع راه اندازی و استقرار دارد، معایب و چالش‌های ویپ محلی را رفع کرده است.

مقایسه بین ویپ ابری و محلی بر اساس پارامترهای کلیدی

در جدول زیر با پارامترهایی که در تصمیم‌گیری شما موثر هستند، آورده شده است تا تفاوت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن voip محلی را به طور دقیق درک کنید:

معیارها

مرکز تلفن ابری

مرکز تلفن محلی

هزینه‌ها

خرید و اشتراک سالیانه

نصب اولیه، هزینه ماهانه، نگهداری.

راه‌اندازی

سریع و بی دردسر

زمان‌بر و نیازمند تیم متخصص

امنیت

بر عهده شرکت میزبان درون سازمانی

پایداری و Up-Time

قابل اتکا

ریسک بالا

دسترسی و انعطاف‌پذیری

بالا

پایین

 

مقایسه مرکز تلفن ابری با مرکز تلفن ویپ محلی از بُعد هزینه

برای داشتن یک مرکز تلفن ابری، شما تنها به یک تلفن همراه و کامپیوتر نیاز دارید. تمامی سرورها و سیستم‌های سخت‌افزاری، داخل شرکت‌های میزبان مثل نواتل قرار می‌گیرند و در نتیجه شما در کلیه‌ی هزینه‌های مربوط به نگهداری، استقرار و آپدیت سرویس صرفه‌جویی خواهید کرد.

مرکز تلفن ابری یا مرکز تلفن محلی، کدام امنیت بیشتری دارد؟

مهم‌ترین مزیت مرکز تلفن محلی (On-Premise PBX)، این است که تمامی اطلاعات تماس‌ها و مشتریان، درون سازمانتان ذخیره شده و هیچ واسطه و یا شرکت میزبانی، به هیچ منظوری نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. در صورتی که از مرکز تلفن ابری استفاده کنید، برای حفظ امنیت اطلاعات لازم است بررسی دقیق‌تری بر روی مجوزها و اعتبار شرکت میزبان و نوع قراردادی که تنظیم شده است، داشته باشید تا جلوی هر نوع سواستفاده‌ای را بگیرید.

مرکز تلفن ابری یا مرکز تلفن محلی، کدام امنیت بیشتری دارد؟

پایداری مرکز تلفن ابری در مقایسه با مرکز تلفن محلی

در شرکت میزبانی که مرکز تلفن ابری و مرکز تماس ابری ارائه می‌دهد، متخصصانی استخدام شده‌اند که وظیفه‌شان حفظ پایداری و سلامت سرورها و سیستم تلفن ابری شما خواهد بود. پس شما همیشه مطمئن هستید که سیستم شما بهترین عملکرد را خواهد داشت. اما برای رسیدن به این سطح از پایداری در مرکز تلفن لوکال، شما مجبور به استخدام تعدادی نیروی متخصص تمام وقت هستید که صرف انرژی و هزینه‌ی بسیار بالایی دارد و مقرون به صرفه نیست.

کدام سیستم تلفنی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

با وجود تمامی موارد ذکر شده و مقایسه‌ای که بین مرکز تلفن محلی و ابری انجام دادیم، واضح است که هر کدام از این دو مورد، برای گروه خاصی از کسب‌وکارها با نیازهای مشخص مناسب می‌باشد. معیارهایی که لازم است هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب بین مرکز تلفن ابری و محلی، در نظر بگیرید، عبارتند از:

اندازه کسب‌وکار

هر چه اندازه کسب‌وکار بزرگتر باشد و دیتای بیشتری در سیستم تلفنی وجود داشته باشد، نیاز به یک مرکز تلفن ابری بیشتر حس می‌شود چرا که این نوع سیستم تلفنی، هیچ محدودیتی در مقیاس‌پذیری، افزایش تعداد کاربران و بالا بردن حجم فضای ذخیره‌سازی ندارد. در صورتی که مرکز تلفن لوکال، فقط با صرف هزینه‌های بسیار زیاد قابل انجام است.

بودجه موجود

راه‌اندازی مرکز تلفن محلی نیاز به بودجه بسیار بالا، چه برای راه‌اندازی و چه برای نگهداری دارد. پس اگر هدف و توانایی این که بودجه‌ی بسیار بالایی برای راه اندازی مرکز تماس صرف کنید را دارید، مرکز تلفن محلی گزینه دور از دسترسی نخواهد بود.

کدام سیستم تلفنی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

نیاز به سفارشی‌سازی

بدیهی است که اگر مرکز تلفن لوکال داشته باشید، سیستم را بسته به نیازهای خود طراحی کرده و همه‌ی جزئیات مدنظر خود را اعمال می‌کنید. اما مرکز تلفن ابری به صورت عمومی طراحی شده است. البته توجه داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده، مانند نواتل، تا حد امکان، قابلیت شخصی سازی را به مشتریان خود داده‌اند.

مرکز تلفن ابری نواتل، راهکاری مناسب انواع کسب‌وکارها

در این مقاله سعی کردیم تفاوت مرکز تلفن ابری و وُیپ محلی را به صورت دقیق توضیح دهیم. اما لازم به ذکر است هر کسب و کاری که داشته باشید، با هر اندازه و تعداد مشتری، نواتل یک پکیج مناسب شما دارد تا بتوانید با کامل‌ترین امکانات، بالاترین امنیت و صرف کمترین هزینه، یک مرکز تلفن ابری پیشرفته داشته باشید. با نواتل شما می‌توانید سایر درگاه‌های ارتباطی خود را در کنار تماس‌ها داشته باشید و با ابزارهای داخل پنل مدیریتی، همواره وضعیت کال سنتر خود را پایش کنید. اگر سوالات بیشتری در رابطه با تفاوت مرکز تلفن ابری و VoIP محلی دارید، در بخش نظرات، پاسخگوی شما خواهیم بود.