تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ محلی | بررسی کاربردها، مزایا و معایب

نویسنده نواتل
زمان انتشار : 4 سال پیش
زمان ویرایش : 2 هفته پیش
خواندن 6 دقیقه
1282 بازدید
بلاگ » آموزش‌های حوزه ارتباطات » تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ محلی | بررسی کاربردها، مزایا و معایب
مقایسه مرکز تلفن ابری با مرکز تفلن ویپ محلی| بررسی مزایا و معایب

مقایسه مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن محلی، از این بابت اهمیت دارد که برقراری ارتباط با کیفیت با مشتریان، همواره دغدغه‌ی کسب و کارهای موفق بوده است. بنابراین در عصر امروز برای راه اندازی یک سیستم ارتباطی، صاحبین کسب و کار گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب دارند. آگاهی از مزایا و معایب سیستم‌های مختلف، می‌تواند اولین قدم در مسیر راه‌اندازی یک مرکز ارتباط ابری همه جانبه می‌باشد. در این مقاله به بررسی تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ محلی می‌پردازیم.

مرکز تلفن وُیپ محلی چیست؟

مرکز تلفن محلی، یا همان On-premise PBX، به نوعی از مرکز تلفن اطلاق می‌شود که تمامی سخت‌افزارهای مورد نیاز آن، از سرور و خطوط تلفن گرفته تا سوییچ‌های سانترال، در محل شرکت شما قرار می‌گیرد. مرکز تلفن VoIP محلی، برای شرکت‌هایی که حساسیت بالایی روی حفظ اطلاعات تماس‌ها و مشتریان دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرکز تلفن وُیپ محلی چیست؟

طرفداران مرکز تلفن لوکال، تمایلی به این که واسطه‌ای برای برقراری تماس وجود داشته باشد ندارند و می‌خواهند تماس‌ها به صورت مستقیم از شرکت خودشان برقرار و مدیریت شود.

مزایا و معایب راه‌اندازی مرکز تلفن ویپ محلی

برای آشنایی با تفاوت مرکز تلفن ابری و ویپ محلی به صورت دقیق بهتر است ابتدا با مزایا و معایب مرکز تلفن محلی، آشنا شوید؛ چرا که سنجش همه‌ی این جنبه‌ها در کنار هم می‌تواند در تصمیم‌گیری برای راه‌اندازی مرکز تماس حرفه‌ای، موثر باشد.

مزایای مرکز ‌تلفن ویپ محلی (On-Premise PBX)

اگر تصمیم بگیرید، خودتان مرکز تلفن راه اندازی کنید و تمامی تجهیزات را درون شرکت مستقر کنید، از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

    • کنترل صفر تا صد بر روی سیستم
    • امنیت اطلاعات محفوظ در درون سازمان
    • قابلیت اتصال راحت‌تر به سایر نرم افزارها
    • اعمال APIها با تنوع بیشتر
    • عدم وابستگی به سایر شرکت‌ها

معایب مرکز تلفن voip محلی

راه اندازی مرکز تلفن لوکال، در کنار مزایایی که برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورد، چالش‌هایی  دارد که باعث شده، خیلی از مدیران آن را انتخاب مقرون به صرفه‌ای ندانند.

معایب مرکز تلفن لوکال

از جمله این معایب عبارتند از:

    • هزینه بالای راه اندازی و نصب تجهیزات
    • هزینه‌های استقرار و نگهداری
    • نیازمند نیروی انسانی متخصص
    • اشغال فضای فیزیکی جهت قرار گرفتن سخت‌افزارها
    • امکان توسعه محدود
    • اعمال تغییرات منوط به صرف زمان و سرمایه زیاد
    • چالش‌های بسیار برای دسترسی کارمندان دورکار
    • وابستگی به زیرساخت داخلی

مرکز تلفن ابری چیست؟

مرکز تلفن ابری (Hosted PBX)، راه حلی نو برای سازمان‌هایی است که می‌خواهند با کمترین هزینه، بهترین کیفیت تماس را با مشتریان داشته باشند. در مقایسه مرکز تلفن ابری با ویپ محلی، خواهید دید که مرکز تلفن ابری تمامی امکانات مرکز تلفن لوکال را به شما می‌دهد. اما تفاوت در اینجاست که مرکز تلفن ابری با توجه به تمایزهایی که در نوع راه اندازی و استقرار دارد، معایب و چالش‌های ویپ محلی را رفع کرده است.

مقایسه بین ویپ ابری و محلی بر اساس پارامترهای کلیدی

در جدول زیر با پارامترهایی که در تصمیم‌گیری شما موثر هستند، آورده شده است تا تفاوت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن voip محلی را به طور دقیق درک کنید:

معیارها

مرکز تلفن ابری

مرکز تلفن محلی

هزینه‌ها

خرید و اشتراک سالیانه

نصب اولیه، هزینه ماهانه، نگهداری.

راه‌اندازی

سریع و بی دردسر

زمان‌بر و نیازمند تیم متخصص

امنیت

بر عهده شرکت میزبان درون سازمانی

پایداری و Up-Time

قابل اتکا

ریسک بالا

دسترسی و انعطاف‌پذیری

بالا

پایین

 

مقایسه مرکز تلفن ابری با مرکز تلفن ویپ محلی از بُعد هزینه

برای داشتن یک مرکز تلفن ابری، شما تنها به یک تلفن همراه و کامپیوتر نیاز دارید. تمامی سرورها و سیستم‌های سخت‌افزاری، داخل شرکت‌های میزبان مثل نواتل قرار می‌گیرند و در نتیجه شما در کلیه‌ی هزینه‌های مربوط به نگهداری، استقرار و آپدیت سرویس صرفه‌جویی خواهید کرد.

مرکز تلفن ابری یا مرکز تلفن محلی، کدام امنیت بیشتری دارد؟

مهم‌ترین مزیت مرکز تلفن محلی (On-Premise PBX)، این است که تمامی اطلاعات تماس‌ها و مشتریان، درون سازمانتان ذخیره شده و هیچ واسطه و یا شرکت میزبانی، به هیچ منظوری نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. در صورتی که از مرکز تلفن ابری استفاده کنید، برای حفظ امنیت اطلاعات لازم است بررسی دقیق‌تری بر روی مجوزها و اعتبار شرکت میزبان و نوع قراردادی که تنظیم شده است، داشته باشید تا جلوی هر نوع سواستفاده‌ای را بگیرید.

مرکز تلفن ابری یا مرکز تلفن محلی، کدام امنیت بیشتری دارد؟

پایداری مرکز تلفن ابری در مقایسه با مرکز تلفن محلی

در شرکت میزبانی که مرکز تلفن ابری و مرکز تماس ابری ارائه می‌دهد، متخصصانی استخدام شده‌اند که وظیفه‌شان حفظ پایداری و سلامت سرورها و سیستم تلفن ابری شما خواهد بود. پس شما همیشه مطمئن هستید که سیستم شما بهترین عملکرد را خواهد داشت. اما برای رسیدن به این سطح از پایداری در مرکز تلفن لوکال، شما مجبور به استخدام تعدادی نیروی متخصص تمام وقت هستید که صرف انرژی و هزینه‌ی بسیار بالایی دارد و مقرون به صرفه نیست.

کدام سیستم تلفنی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

با وجود تمامی موارد ذکر شده و مقایسه‌ای که بین مرکز تلفن محلی و ابری انجام دادیم، واضح است که هر کدام از این دو مورد، برای گروه خاصی از کسب‌وکارها با نیازهای مشخص مناسب می‌باشد. معیارهایی که لازم است هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب بین مرکز تلفن ابری و محلی، در نظر بگیرید، عبارتند از:

اندازه کسب‌وکار

هر چه اندازه کسب‌وکار بزرگتر باشد و دیتای بیشتری در سیستم تلفنی وجود داشته باشد، نیاز به یک مرکز تلفن ابری بیشتر حس می‌شود چرا که این نوع سیستم تلفنی، هیچ محدودیتی در مقیاس‌پذیری، افزایش تعداد کاربران و بالا بردن حجم فضای ذخیره‌سازی ندارد. در صورتی که مرکز تلفن لوکال، فقط با صرف هزینه‌های بسیار زیاد قابل انجام است.

بودجه موجود

راه‌اندازی مرکز تلفن محلی نیاز به بودجه بسیار بالا، چه برای راه‌اندازی و چه برای نگهداری دارد. پس اگر هدف و توانایی این که بودجه‌ی بسیار بالایی برای راه اندازی مرکز تماس صرف کنید را دارید، مرکز تلفن محلی گزینه دور از دسترسی نخواهد بود.

کدام سیستم تلفنی برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟

نیاز به سفارشی‌سازی

بدیهی است که اگر مرکز تلفن لوکال داشته باشید، سیستم را بسته به نیازهای خود طراحی کرده و همه‌ی جزئیات مدنظر خود را اعمال می‌کنید. اما مرکز تلفن ابری به صورت عمومی طراحی شده است. البته توجه داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده، مانند نواتل، تا حد امکان، قابلیت شخصی سازی را به مشتریان خود داده‌اند.

مرکز تلفن ابری نواتل، راهکاری مناسب انواع کسب‌وکارها

در این مقاله سعی کردیم تفاوت مرکز تلفن ابری و وُیپ محلی را به صورت دقیق توضیح دهیم. اما لازم به ذکر است هر کسب و کاری که داشته باشید، با هر اندازه و تعداد مشتری، نواتل یک پکیج مناسب شما دارد تا بتوانید با کامل‌ترین امکانات، بالاترین امنیت و صرف کمترین هزینه، یک مرکز تلفن ابری پیشرفته داشته باشید. با نواتل شما می‌توانید سایر درگاه‌های ارتباطی خود را در کنار تماس‌ها داشته باشید و با ابزارهای داخل پنل مدیریتی، همواره وضعیت کال سنتر خود را پایش کنید. اگر سوالات بیشتری در رابطه با تفاوت مرکز تلفن ابری و VoIP محلی دارید، در بخش نظرات، پاسخگوی شما خواهیم بود.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. عرفانیان نیم‌رخ
    عرفانیان

    برای شرکتم تلفن ابری خریدم هزینه مناسب با امکاناتی فراتر از خط های سانترال .من واقعا راضی هستم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      رضایت شما باعث افتخار ماست.

  2. سحر میرزایی نیم‌رخ
    سحر میرزایی

    میتونم با خط ابری واتس اپ بیزینس هم داشته باشم؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      خیر این امکان وجود ندارد.

  3. مهندس سید جلال راد نیم‌رخ
    مهندس سید جلال راد

    شرکت من چند شعبه در تهران و شیراز و اصفهان دارد .آیا مرکز تلفن ابری چند شعبه از یک شرکت رو پوشش میده؟ لطفا پاسخ دهید

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      بله.از آنجایی که سرویس‌های نواتل، به هیچ سخت‌افزار و مکان فیزیکی وابسته نیستند، می‌توانید با استفاده از تنها یک خط ابری، در چندین شعبه از مرکز تلفن ابری نواتل بهره‌مند شوید.

  4. Vahed نیم‌رخ
    Vahed

    خوبی سرویس ابری اینه که نیاز به سرور نداره و این باعث شده کلی از هزینه‌های شرکت ما کم بشه توصیه میکنم حتما این سرویس رو امتحان کنید

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      رضایت شما باعث افتخار ماست.

  5. mohsen.pm نیم‌رخ
    mohsen.pm

    مرکز تلفن ابری پنلی داره که با استفاده از اون بتونیم تماس ها و هزینه هامون رو مدیریت کنیم؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      بله شما با استفاده از پنل مدیریتی نواتل امکان مدیریت تماس‌ها، هزینه‌ها و موارد دیگر را خواهید داشت.پنل مدیریتی نواتل، ده‌ها قابلیت مختلف، جهت مدیریت تماس‌ها، اپراتورها، اطلاعات مشتریان و… دارد که مدیریت ارتباطات سازمان با مشتریان را بهینه می‌کند. جهت آشنایی بیشتر، به وبلاگ “پنل مدیریتی تحت وب نواتل” مراجعه نمایید.

  6. وریا نیم‌رخ
    وریا

    من خودم تو زمینه ویپ فعالیت دارم و تاحدودی با این سرویس آشناییت دارم درمورد معایب که نوشته بودید وابستگی اینترنت میتونید یکم اطلاعات بدید حتما باید از جای مشخصی اینترنت گرفت و یا قابلیت استفاده با هر نتی رو داره چون اگر با هر نتی قابل استفاده باشه قطعا جز مزایا محسوب میشه الان همه خواه و ناخواه با اینترنت سرکار دارند

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      شما با استفاده از هر اینترنتی بدون محدودیت مکانی می‌توانید به سرویس‌های نواتل، دسترسی داشته باشید.برای اطلاعات بیشتر به مقاله “تاثیر اینترنت بر مرکز تماس ابری| سرعت اینترنت مناسب برای کال سنتر” مراجعه کنید.

  7. Fafa-r نیم‌رخ
    Fafa-r

    مزایای Hosted PBX بهتر از مرکز تلفن ویپ درون سازمانی هستش

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      تفاوت مرکز تلفن ابری با مرکز تلفن ویپ محلی

  8. امیرارسلان حق دوست نیم‌رخ
    امیرارسلان حق دوست

    اگه مرکز تماس ابری راه اندازی کنیم تماسهای ورودی برای شرکت ما هزینه داره؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربری گرامی
      خیر هزینه تماس‌های ورودی با فرد تماس گیرنده خواهد بود.

  9. محمد میثاقیان نیم‌رخ
    محمد میثاقیان

    برای استفاده از سرویس ابری باید اینترنت از شما یا شرکت خاصی تهیه کنیم؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      خیر. شما با استفاده از هر اینترنتی بدون محدودیت مکانی می‌توانید از سرویس‌های ابری نواتل استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله”تاثیر اینترنت بر مرکز تماس ابری| سرعت اینترنت مناسب برای کال سنتر” مراجعه کنید.

  10. نجاریان نیم‌رخ
    نجاریان

    باسرویس شما آشنا هستم و خدماتتون خوبه همین که تلفن ابری تجهیزات نمیخواد و من دردسری ندارم و پشتیبانی 24 ساعته ام داره عالیه موفق باشید

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      رضایت شما باعث افتخار ماست.

  11. کوشان بهارمست نیم‌رخ
    کوشان بهارمست

    خسته نباشید
    تلفن ابری ضبط مکالمه و دایورت داره؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      بله، در مرکز تلفن ابری امکان ضبط مکالمه و دایورت از طریق پنل مدیریتی نواتل، وجود دارد.
      برای اطلاعات بیشتر به مقاله “اهمیت ضبط مکالمات در مرکز تلفن ابری” مراجعه کنید.

  12. Polimer358 نیم‌رخ
    Polimer358

    سلام تلفن ابری برای استارتاپ ها باتوجه به بودجه محدودشون میتونه روش ارتباطی خوبی باشه هزینه هاش مناسبه به نسبت خدمات و آپشنایی که داره به نظرم

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  13. ذاکری10 نیم‌رخ
    ذاکری10

    خط ابری فقط با کد 021 قابل استفاده است؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی؛
      نواتل ارائه دهنده خطوط ابری با پیش شماره تهران و شهرستان می‌باشد. خطوط تلفن ابری نواتل، با دو پیش شماره 9169 و 8280، ارائه شده است. پیش شماره 9169، با کد استان‌های مختلف ارائه می‌شود. اما برای تهیه خطوط 8280 فقط کد استانی 021 قابل استفاده است. البته شما می‌توانید از هر نقطه‌ای از ایران، خط ابری نواتل را با پیش‌شماره دلخواه تهیه کنید؛ چرا که استفاده از این خطوط ثابت وابسته به مکان فیزیکی نیست.

  14. Mahla نیم‌رخ
    Mahla

    با سلام و درود

    با تشکر از اطلاعات مفیدتون

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      از حسن توجه و ارائه نظر شما متشکریم.

  15. گرافیک دنیا نیم‌رخ
    گرافیک دنیا

    من میخوام بعضی از کارمندان سرویس ابری رو روی کامپیوتر داشته باشن سرویس شما تحت وب هست یا میشه رو ویندوز داشته باشمش؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      پنل مدیریتی نواتل تحت وب بوده و امکان استفاده با هر سیستم عاملی برای شما فراهم است همچنین اپلیکیشن نواتل نیز نسخه ویندوز، اندروید و تحت وب را دارا می‌باشد.

افزودن دیدگاه