سرویس ثابت اینترنتی چه تفاوتی با سانترال دارد؟

نویسنده نواتل
3 سال پیش
خواندن 7 دقیقه
481 بازدید
بلاگ » آموزش‌های حوزه ارتباطات » سرویس ثابت اینترنتی چه تفاوتی با سانترال دارد؟
سرویس ثابت اینترنتی چه تفاوتی با سانترال دارد؟

هیچوقت برای خرید یک سرویس تلفن ثابت اینترنتی یا سیستم تلفن تجاری جدید با گزینه‌های بیشتر و ویژگی‌های دردسترس نسبت به قبل، دیر نیست. بسیاری از خریداران با انتخاب بین یک سرویس تلفن ثابت اینترنتی و سانترال کارشان را شروع می‌کنند. پیدا کردن ترکیب مناسبی از ویژگی‌ها و توانایی‌ها برای رفع نیازهای کسب‌وکار شما نیازمند درک اساسی از تفاوت‌های فنی و عملکردی بین هر دو نوع این سیستم است که در این مطلب قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

نوع سیستم تلفنی که انتخاب می‌کنید باید از نوع کاری که انجام می‌دهید پشتیبانی کند. کسب‌وکارهای مبتنی بر معامله، مانند نمایندگی‌های فروش، اغلب نیازهای ارتباطی نسبتا ساده‌ای دارند. سایر کسب‌وکارها بر ایجاد روابط تکیه می‌کنند که در آن موانع بر سر راه برقراری ارتباط با مشتری غیرقابل‌قبول هستند و باید فکری به حالشان کرد.

در اینجا سوالاتی مطرح می‌شود که می‌تواند در انتخاب سرویس تلفن ثابت اینترنتی شما بسیار تاثیرگذار باشد: آیا نیاز دارید که تماس‌ها را به یک دستگاه تلفن همراه ارسال کنید؟ در مورد ویپ چطور؟ آیا شما یک مرکز تماس دارید، حتی اگر فقط دو نفر باشند؟ اینها برخی از عواملی هستند که هنگام انتخاب یک سرویس تلفن باید در نظر گرفته شوند.

تفاوت بین سرویس تلفن ثابت اینترنتی و سانترال چیست؟

اول بیایید نگاهی به تفاوت‌های اساسی بین سیستم‌های تلفن دیجیتال و آنالوگ بیندازیم. سیستم‌های آنالوگ، کسب‌وکارها را برای سالها پشتیبانی کرده‌اند. این گوشی‌ها که روی سیم‌های مسی استاندارد و گوشی‌ها کلاسیک ساخته شده‌اند، توانسته‌اند طی این سال‌ها، اعتماد خریداران را به خودشان جلب کنند، کیفیت صدای خوبی دارند و ویژگی‌های اساسی که ممکن است در یک تلفن خانگی معمولی مانند نگه داشتن، ساکت کردن، تغییر شکل دادن و شماره‌گیری سریع پیدا کنید را دارند. آن‌ها همچنین ممکن است قادر به انتقال تماس‌ها بین دستگاه‌های مختلف هم باشند. اما ویژگی‌هایشان به همین‌جا ختم می‌شود و به دلیل سادگی و پتانسیل محدود آن‌ها برای توسعه، قیمت گرانی هم دارند.

درهرحال، سیستم‌های آنالوگ به دلیل اینکه از سخت‌افزارهای کمتر مدولار استفاده می‌کنند، پشتیبانی، پیکربندی و ارتقا آن‌ها می‌تواند پرهزینه‌تر باشد. به عنوان مثال، تغییر مکان یک سرویس تلفن ثابت آنالوگ، نیاز به سیم‌کشی مجدد توسط یک متخصص دارد. خرید آنالوگ در کوتاه‌مدت ارزان‌تر است اما شما را در یک سیستم بسته قفل خواهد کرد که نیاز به آداپتورها برای ادغام با برنامه‌های کاربردی معمول مانند VoIP و سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (‏CRM) را ‏دارد. ​

مقایسه تلفن ثابت آنالوگ با تلفن اینترنتی در کسب و کارهای کوچک

سیستم‌های تلفن دیجیتال مدرن‌تر یا همان تلفن‌های ابری یا تلفن‌های اینترنتی هستند. PBXها با یک ساختار اتوبوس اختصاصی برای اضافه کردن ویژگی‌ها و قابلیت‌ها طراحی شده‌اند. ​

امروزه اکثر سیستم‌های دیجیتال، حتی اگر از سخت‌افزار یا پروتکل اختصاصی استفاده کنند، یک رابط IP روی کنترل‌گرشان ارائه می‌دهند. رابط IP ممکن است ویژگی‌های پیام‌رسانی یکپارچه مانند تحویل پست صوتی به پست الکترونیکی، تحویل فکس به پست الکترونیکی، نسخه‌برداری پست صوتی به SMS و کلیک روی دکمه برقراری تماس را داشته باشد. این سیستم‌ها پ ب اکس‌های ترکیبی نام دارند، زیرا آن‌ها از ترکیبی از سخت‌افزار دیجیتال اختصاصی و شبکه IP مبتنی بر استانداردها استفاده می‌کنند. ​

از آنجا که پ ب اکس دیجیتال بر مدارهای سیم مسی ساده تکیه نمی‌کند، انعطاف‌پذیری بیشتری برای اضافه کردن، حرکت کردن و تغییر در اختیارتان قرار می‌دهد. شفافیت صدا در تلفن اینترنتی مشابه یا بهتر از سرویس تلفن‌های ثابت قدیمی است و علاوه‌بر ویژگی‌های اساسی مانند گسترش و انتقال، پ ب اکس‌ها، اتوکترهای مجازی پیشرفته، پست صوتی و گزینه‌های ارسال تماس را نیز ارائه می‌دهند.

در بلاگ نواتل بخوانید: راه‌اندازی تلفن داخلی بدون سانترال با استفاده از مرکز تلفن ابری!

نظر شما را به مطالعه چند تفاوت مهم مرکز تلفن ابری و تلفن سانترال جلب می‌کنیم:

1- مرکز تلفن ابری به خطوط مخابرات وابسته نیستند و دیگر نیاز به طی مراحل ثبت نام، سیم‌کشی و مراحل وصل شدن و ماجراهای سخت آن ندارید. (در کمترین زمان شما می‌توانید تلفن ثابت اینترنتی را با هر پیش شماره‌ای که بخواهید داشته باشید.)
2- برای خرید و اتصال تلفن اینترنتی نیازی به تهیه تجهیزات سخت‌افزاری و گران قیمت ندارید، همه امکانات روی نرم‌افزار نواتل است که قابل نصب روی تمام گوشی‌های هوشمند، تبلت و کامپیوترهای شخصی شماست.
3- قابلیت جابجایی؛ مرکز تلفن ابری شما قابلیت جابه‌جایی دارد و شما می‌توانید مانند تلفن همراه، تلفن ثابت اینترنتی خود را نیز همیشه و در هر مکانی همراه داشته باشید و حتی یک تماس را هم از دست ندهید.
4- مرکز تلفن ابری قابلیت افزایش خطوط و داخلی‌ها را به هر تعداد (بدون محدودیت) که بخواهید دارد. در لحظه و بدون صرف وقت می‌توانید تعداد زیادی خط و داخلی برای آسان‌تر شدن کارها و رویه انجام آنها داشته باشید.

**افزایش ظرفیت: اگر شما قصد افزایش خطوط تلفن و شماره‌های داخلی خود را دارید، باید به این نکته که در ابتدا ظرفیت سانترال خود را افزایش دهید، دقت داشته باشید؛ در سانترال، شما برای انجام چنین کاری باید ماژول‌های گران‌قیمتی را خریداری کنید اما در مرکز تلفن ابری نواتل این کار برای شما هزینه‌ بسیار اندکی خواهد داشت و شما تنها با تماس با پشتیبانی نواتل قادر به انجام آن خواهید بود.

تفاوت بین سرویس تلفن ثابت اینترنتی و سانترال چیست؟

5- امکان دورکاری با تلفن اینترنتی؛ این روزها بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در منزل کارهای خود را به صورت دورکاری انجام دهند. مرکز تلفن ابری نواتل در این دوران جایگزین مناسبی برای سیستم های قدیمی سانترال است. به آسانی برای کارمندان خود شماره داخلی تعریف می‌کنید و تمام کارمندان سافت فون نواتل را روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود در منزل نصب می‌کنند و به تمامی تماس‌های ورودی خود همانطور که در پشت میز کار خود بودند پاسخ می‌دهند. یکی از قابلیت‌های مهم مرکز تلفن ابری نواتل این است که در هرکجای دنیا باشید به تماس ورودی به داخلی خود می‎‌‌‌‌توانید پاسخ دهید. سیستم تلفن سانترال در این زمینه ناتوان است و کارایی ندارد.

6- ارتباط بین دفاتر شرکت با مرکز تلفن ابری؛
اگر شرکت یا سازمانی دارای چند شعبه در شهرهای مختلف باشد، می‌تواند با داشتن مرکز تلفن ابری از طریق شبکه اینترنت، با تمامی شعب در تماس باشند و آن هم به صورت رایگان. در صورتی که سیستم تلفن سانترال نیاز به کابل‌کشی شبکه دارد و امکان برقراری ارتباط بین دو شعبه در شهرهای مختلف وجود ندارد.

در بلاگ نواتل بخوانید: مرکز تماس ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

مقایسه تلفن ثابت آنالوگ با تلفن اینترنتی در کسب و کارهای کوچک

کسب‌وکارهای کوچک می‌خواهند هزینه‌ها را کنترل کنند و در عین حال از ویژگی‌های مورد استفاده کسب‌وکاره‌ای بزرگ هم سود ببرند. هزینه اولیه پایین نصب تلفن اینترنتی میتواند وسوسه‌انگیز باشد. قیمت‌گذاری در طول ده سال گذشته بسیار رقابتی‌تر شده ‌است و سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال به احتمال زیاد نیازمند نصب حرفه‌ای هستند. با این حال، یک سیستم فرضی نیاز به نصب و پیکربندی بسیار بیشتری نسبت به یک سیستم تلفن ابری دارد که از شبکه کامپیوتری موجود شما استفاده می‌کند. ​

در هر حال، آنچه نباید فراموش کرد این است که تحقیق، گامی ضروری در خرید یک سیستم تلفن ثابت اینترنتی است. شما باید بتوانید پیش‌بینی کنید که ویژگی‌های سیستم چگونه نیازهای عملیاتی شما را پشتیبانی خواهند کرد.

روش‌های بسیاری برای ادغام دستگاه‌های آنالوگ و دیجیتال در سرویس تلفن ثابت اینترنتی وجود دارد. برای مثال، یک سیستم فکس آنالوگ یا زنگ خطر می‌تواند از طریق یک دروازه آنالوگ به یک سیستم دیجیتال متصل شود. سیستم‌های تلفن آنالوگ می‌توانند از طریق آداپتورهای چند پورتی آتا به VoIP متصل شوند. انتخاب آداپتور مناسب می‌تواند یک چالش باشد، زیرا تعداد و انواع پورت ها به الزامات ارائه‌دهنده VoIP شما بستگی دارد و احتمالا یک متخصص برای نصب آن مورد نیاز خواهد بود. ​

مقایسه تلفن ثابت آنالوگ با تلفن اینترنتی در کسب و کارهای کوچک

و در پایان

سیستم تلفنی که انتخاب می‌کنید باید دیدگاه و نیازهای منحصر به فرد سازمان شما را منعکس کند. اگر نیازهای بسیار ساده‌ای دارید که یک سرویس تلفن ثابت خانگی می‌تواند از آن پشتیبانی کند و البته چشم‌انداز شما هم این باشد که نیازهایتان همیشه همینقدر ساده خواهند بود، پس یک سیستم آنالوگ ممکن است برای شما مناسب باشد. اگر شما یک سیستم می‌خواهید که با کسب‌وکار شما رشد کند و تکامل یابد، آن وقت است که باید به سراغ سیستمی مثل تلفن ابری نواتل بروید. یک سیستم تلفن ثابت اینترنتی که بر مبنای فضای ابری طراحی شده و نیاز به هیچ سخت‌افزار خاصی هم ندارد و هزینه معقولی نیز دارد.

جهت دریافت مشاوره و دمو محصولات کلیک کنید
دمو و مشاوره رایگان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. مرادعزیزی نیم‌رخ
    مرادعزیزی

    هزینه تماس با تلفن سانترال با تلفن ثابت یکسان میباشد؟؟؟

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      تعرفه هزینه تماس های خروجی نواتل یکسان می‌باشد.

  2. گلاب مهدوی نیم‌رخ
    گلاب مهدوی

    جالب بود ، مزایای ابری نسبت به سانترال هم بنویسید مقاله کاملترین می شود

    1. پشتیبانی نواتل نیم‌رخ
      پشتیبانی نواتل

      با سلام کاربر گرامی
      به زودی مقاله ای در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

افزودن دیدگاه